Langt om længe er der åbnet for konkurrence på et af de punkter i telebranchen, hvor Tele Danmarks monopol har stået uberørt. Nu kan kunder, der abonnerer på viderestilling hos Tele Danmark, benytte andre selskaber til den del af samtalen, som bliver stillet videre.
Viderestillingen betyder, at modtageren af en samtale kan dirigere den til et andet nummer. Omdirigeringen betaler modtageren selv for. Hidtil har det kun kunnet ske i Tele Danmark net og ikke via forvalgskoder hos andre teleselskaber. Det har ført til voldsom kritik fra en af de mest kritiske telebrugere herhjemme, Andreas Szekacs.
Ifølge Christian Halgreen fra Tele Danmark nye division for salg til andre teleselskaber har det tidligere monopol dog ikke selv blokeret for konkurrencen på viderestilling. Konkurrencen har derimod manglet, fordi de andre teleselskaber ikke har været teknisk klar til at håndtere viderestilling.
Det skyldes, at teleselskaberne normalt overfører nummeret på den, der ringer op, mellem hinanden. De nye teleselskaber giver så regningen til opkaldets opohavsmand. Men så simpelt er det ikke med viderestilling.
Hvis man eksempelvis ringede til naboen, og naboen havde stillet videre til Tyrkiet, så var opringeren kommet til at betale for hele samtalen, selv om han ikke anede, at naboen er i Tyrkiet.
Først for nylig har en række af de nye teleselskaber meddelt Tele Danmark, at de er klar til at opkræve prisen for de viderestillede samtaler korrekt. Derefter har Tele Danmark langsomt åbnet for muligheden, og fra 1. marts skulle konkurrencen fungere hos alle kunder. Men forudsætningen er stadig et abonnement på viderestilling hos Tele Danmark.
Andreas Szekacs måtte opgive at få ombudsmanden til at behandle en klage over monopolet på viderestilling. Heller ikke Teleklagenævnet vil have noget med sagen at gøre, fordi nævnet ikke mener, at han er part i sagen.