Hver dag sin nye medarbejder. Det er næsten reglen frem for undtagelsen for de succesfulde konsulenthuse og webbureauer. Virksomheder som Aston IT Group, Ahead og mange flere har mangedoblet medarbejderstaben over få måneder - og IT-branchens nye stjerne Giga med 100 ansatte forventer at være 400 til 500 ansatte om få år.
Modsat hvad man skulle tro, stresser den eksplosive vækst ikke nødvendigvis organisationen i det enkelte firma med manglende overblik og nedbrud af den interne kultur til følge. Det mener to forskere i organisationsændringer, Jens Genefke fra Århus Universitet og Thorbjørn Meyer fra Handelshøjskolen i København.
De peger begge på, at netop den stadige forandring kan være styrken i virksomhederne - og det som den interne kultur er centreret omkring. Strukturen skal så hvile på det decentrale princip med små selvstyrende enheder, der handler ud fra en viden om det overordnede mål og retning.
Forsker: IT-folk er som fremmedlegionærer
Professor ved Afdeling for Virksomhedsledelse på Århus Universitet, Jens Genefke peger på, at hvis strukturen i en virksomhed er baseret på mindre enheder, kan en hurtig organisk vækst sagtens forløbe relativt problemfrit. Det kræver bare, at ledelsen erkender, at den skal udstikke vide rammer og en retning for virksomheden - fremfor at udstede en lang række diktater om alle forhold ved firmaets virke, som det sker i traditionelle hierarkisk opbyggede virksomheder.
- Det vigtige er, at der er plads for individualisterne til at udfolde sig. Føler de sig begrænset, smutter de til en anden virksomhed. Ledelsen skal så holde øje med, at de overordnede mål og retningen holder i de enkelte enheder, forklarer Jens Genefke.
Et konstant rykind af nye ansatte betyder heller ikke, at organisationskulturen i IT-virksomheden er svær at opbygge. De ansatte kommer med den i baglommen.
- Det er min fornemmelse, at det er med de folk, der søger ind i IT-virksomheder, som det er med soldaterne til Fremmedlegionen. Det er en bestemt type, der vælger den vej. Dermed medbringer de så at sige organisationskulturen. De er vant til forandringen, skæve arbejdstider og at se arbejdet som sjov og udvikling, vurderer professoren.
Imidlertid er der en grænse for, hvor store enhederne må være for ikke at miste for megen fremdrift. Undersøgelser viser, at den maksimale størrelse for en selvstyrende enhed ligger på 40-50 personer, oplyser Jens Genefke. Bliver de større, tager bureaukratiet overhånd.
Dialogen er bindemidlet
"Vi må have en ny struktur" var tidligere løsenet, når organisationen i en virksomhed skulle udvikles. Med de vidensbaserede virksomheder har fokus ændret sig, så måden, som opgaverne bliver løst på, er det vigtige, påpeger forskningslektor Thorbjørn Meyer fra Institut for Organisation og Arbejdssociologi under Handelshøjskolen i København.
- Processerne i virksomheden er det vigtige, men det kræver så også, at der er tid og ressourcer til at have en dialog om, hvordan opgaver løses, når firmaet vokser. Dermed finder virksomhedens ledelse og ansatte ud af, hvad der er de overordnede mål og holdninger for firmaet som helhed, forklarer han.
I begrebet dialog ligger også, at den måde, arbejdet bliver udført på i den enkelte virksomhed, hele tiden er til debat. Intet bør været givet på forhånd.
- Hvis man er enige om det i virksomheden og accepterer forandringen som en del af kulturen, så bliver den stadige vækst med nye medarbejdere en styrke, siger Thorbjørn Meyer.