E-revisorer kalder Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR) deres nye korps, der i løbet af en måneds tid er klar til at kvalitetsstemple de første danske hjemmesider med det internationale WebTrust-segl.
Ordningen skal give forbrugerne en sikkerhed for, at Internet-butikker med WebTrust-mærket på hjemmesiden er troværdige. WebTrust har været annonceret længe, og der er stadig et par knaster i aftalen med det amerikanske moderselskab, før e-revisorerne kan stemple løs.
? Forbrugerbeskyttelsen i USA hviler på en voldgift. Det vil være alt for tungt et apparat i forhold til forbrugere i Danmark, så vi har brugt lang tid på at forklare amerikanerne om det danske system. Men nu er de ved at indse, at det er mindst lige så sikkert som deres, forklarer Carsten Heilbuth, der er formand for FSR?s informatikudvalg.
Når en Internet-butik er blevet godkendt efter WebTrust-reglerne, skal der gå 60 dage, hvor e-revisorerne tjekker, om hjemmesiden lever op til kravene, før butikken kan få lov at sætte WebTrust-mærket ind på hjemmesiden.
Bred enighed om dansk mærke
Når de første danske Internet-forretninger har sat et WebTrust-mærke på deres hjemmeside, er Danmark det 18. land i verden, der har taget mærket til sig. Og det er det første mærke i Danmark, men der er en række konkurrenter på vej. Først og fremmest det danske e-mærke, der er blevet til i samarbejde mellem regeringen, forbrugerrådet, Dansk Handel og Service, Handelskammeret, Dansk Industri, Dansk Dataforening og andre store organisationer. Retningslinierne er på plads. Nu mangler den danske mærkningsordning for elektronisk handel bare at få valgt en bestyrelse og nedsat et sekretariat.
? Men det går meget stærkt nu, og vi forventer at være klar i løbet af en måneds tid, siger Martin von Haller Grønbæk fra Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH). Foreningen arbejder også på at indføre det mest kendte mærke i Danmark, TRUSTe, men det bliver ikke klar før sidst på sommeren, fordi der er de samme problemer, som WebTrust har med at overføre amerikanske forbrugerregler til europæiske forhold. Samtidig arbejder FDIH også på et fælles nordisk mærke.
? Alle disse mærker komplementerer hinanden, fordi de dækker forskellige områder, og i FDIH spiller vi på mange heste for at sikre os, at en af dem vinder. Hellere en jungle end en femårs-plan, forklarer Martin von Haller Grønbæk.