Kommentar: IT-millioner fjerner ikke IT-angst

Der skal holdningsændringer til blandt landets skoleledere for, at IT finder sin rigtige plads i alle skolens fag. Uddan dog IT-katalysatorer - ellers spilder vi pengene.<BR>

Af Arne R. Steinmark, IDG Online

Nu kom der endelig øremærkede millioner til at integrere IT i folkeskolen. Oven i købet 350 af slagsen. Det er mere end tiltrængt. Imidlertid kan pengene langt fra stå alene.

De hidtidige erfaringer med IT i folkeskolen tyder på, at der skal grundlæggende holdningsændringer til hos lærerne, der næppe bliver visionære IT-inspiratorer, fordi de kommer på efteruddanelse under Skole-IT ordningen.

Projekter og lejlighedsvis
Indtil videre har IT i skolerne mestendels kredset om anvendelse af IT til projekter ? ikke som en integreret del af undervisningen. Forældre vil nikke genkendende til e-mail projekter med venskabsbyer, informationssøgning til en u-landsopgave eller udvikling af en hjemmeside til klassen. Elever bliver måske trænet i brug af tekstbehandling, ligesom visse naturvidenskabelige undervisnings cd-rom?er lejlighedsvis kan inddrages.

Men langt de færreste danske elever går på skoler, hvor IT er integreret i deres hverdag.

Det er klart, at Internet, pc?er og netværk er en forudsætning for integration af IT i skolen. Eleverne skal have adgang til de digitale muligheder for at kunne anvende dem. Men adgangen medfører ikke, at lærerne forstår at anvende midlerne i dansk, matematik, fysik eller musik.

Hører om pornosurf
Hånden på hjertet. Hører vi som forældre ikke mere om, hvordan lærere bekymrer sig om elevernes pornosurf end om tanker om, hvordan de digitale værktøjer skal bruges aktivt og lærende? Bliver ny teknologi i folkeskolen ikke ofte sammenkædet med elevernes mobiltelefoner, der ringer i timerne eller voldelige spil til de playstations, der er resultatet af flere skolefritidsordningers IT-satsning?

Så må ministeriet
Hvis lærere og skoleledere ikke har en klar opfattelse, endsige en vision for, hvordan IT aktivt kan anvendes, så nytter nok så mange millioner eller milliarder ikke.
Hvis ikke skolerne selv kan, så bliver undervisningsministeriet nødt til konkret at formulere overordnede krav og ambitionsniveau for IT-undervsiningen, så det ikke kun er privilegerede børn, der får lov at arbejde med eksempelvis Lego-robotter. Det kan de færreste være tilfredse med.

Kun kvantitet
Det er betegnende, at en stor undersøgelse om anvendelse af IT i folkeskolen, udgivet af Undervisningsministeriet i forrige måned, hovedsageligt beskæftiger sig med antallet af computere, placering af computere og budgetter for computere, og i meget begrænset omfang, hvad computerne anvendes til i undervisningen (og desuden kun læner sig opad skoleledelsens egen vurdering). Det er nu på tide, at der kommer fokus på anvendelse frem for antallet.

IT-katalysatorer på turné
For en af de meget vigtige konklusioner i rapporten var, at der ikke er nogen sammenhæng mellem antallet af elever per computere og hvor mange aktiviteter IT anvendes til.
Det kan ændres. Start eventuelt med at uddanne et korps af visionære IT-katalysatorer, der tager på landsturné og ansættes for et halvt år af gangen på landets skoler. Der får de til opgave at drive en udvikling med IT-integration og til at inspirere ledelse, skolebestyrelse og lærere. Et sådan skridt er kontroversielt. Det er sikkert derfor, det ikke sker. Men så find da på noget andet. Millionbevillinger uden ambitioner er ikke til at holde ud. Og børnene mister et vigtigt fodfæste, som de ellers kunne stå fast med som voksne i vidensverdenen.

Relevante links:
Fagbladet Folkeskolen
Undersøgelse af IT i folkeskolen
Det pædagogiske IT-kørekort




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere