Af Malene Grouleff, IDG Online
At skrive en forretningsplan - det er ikke en disciplin, man lærer i folkeskolen, på universitetet eller på aftenskolen. Men hvis man skal have sprøjtet kapital i sin forretningsidé er det uhyre afgørende, at man mestrer det.
Kent Stevens Larsen har som jurymedlem i Øresundskonkurrencen Venture Cup læst 113 forretningsplaner fra håbefulde iværksættere. Til daglig består hans arbejde som direktør i Nordic Kapital i at spotte de helt rigtige investeringsemner. Han peger her på tre afgørende træk, der skiller de interessante fra de mindre interessante.
+ Et forfinet koncept, der er stærkt fokuseret på målgruppen og den niche, det skal ramme på markedet. Selvom en nyudviklet teknologi kan bruges i alverdens sammenhænge, skal forretningsplanen være konkret og pege på, hvor mulighederne er mest umiddelbare.
- Faldgruben er de alt for store armbevægelser. Iværksætteren bliver så optaget af sin idé eller teknologi, at han glemmer at forædle den til de konkrete argumenter, der skal overbevise både investor og kunderne.
+ En simpel, smart og overskuelig tjeneste eller teknologi. En nøjagtig analyse af det marked, der skal opereres i. Det skal være let for investor at gennemskue, hvordan produktet kan udvikles og markedsføres.
- Faldgruben er at favne alt for bredt. Det opfatter en investor ikke som troværdigt. Hans fokus er i højere grad hvordan end hvad.
+ Personlighederne bag en forretningsidé skal rumme det rigtige. Det fænger investor, når de selv har de nødvendige kompetencer og et stærkt netværk. Netværket kan dels være kontakter til personer med stor indsigt i teknologier eller kendskaber i industrien, der kan føre til partnerskaber og alliancer. Om iværksætterne selv har opstartskapital er derimod ikke spor afgørende.
- Faldgruben er at satse udelukkende på at kunne skaffe folk med kunnen og viden til at realisere sin forretningsidé. Uden branchekendskab og -kontakter når man med investors øjne heller ikke langt.