Af Poul Hilbert
Der er blevet solgt mange computere og chips i slipstrømmen på årets største cykelløb, Tour de France. Navnene på de to store IT-virksomheder Memory Card og Fujitsu Siemens Computers er også blevet banket godt fast i hovederne på den over halve million danskere, som hver dag frem til afslutningen på søndag, har brugt sommeren foran tv-skærmene.
Det er det forløbige resultat for de to IT-sponsorater. Det japansk/tysk-ejede pc-firma Fujitsu Siemens Computers har været sponsor på de daglige Tour de France-udsendelser på tv, og det danske, børsnoterede chip-firma Memory Card Technology A/S i Århus har sammen med tøjfirmaet Jack & Jones været sponsor for det især danske cykelhold MemoryCard Jack & Jones (MJJ) på Tour?en.
Sponsoraterne har direkte givet penge i kassen igennem et større salg. IT-virksomhederne har også fået den ønskede opmærksomhed omkring firmanavnene ved at klistre deres logo på Tour de France-udsendelserne.
Stigende salg
? Vi har fået rigtig meget ud af at være sponsor for MJJ-holdet på Tour de France. Det er svært at gøre direkte op i penge. Men vi har på grund af Tour de France-udsendelserne kunnet måle et stærkt stigende salg i lande som Italien, Frankrig, Portugal, Belgien og Holland. Vi har også fået flere henvendelser fra store firmaer om nye handelsaftaler fra lande som Tyskland og England, siger administrerende direktør John Trolle, Memory Card Technology A/S.
Trolle er glad for sponsoratet. Det er især udlandet, som har givet pote, mens der ikke har været den store respons i Danmark. Det passer fint med at mere end 90 procent af omsætningen på 1,2 milliard kroner i Memory Card er eksport.
Billigt sponsorat
? Vi var så heldige, at vi kunne hoppe med på det rigtige tidspunkt i oktober 1999. Det var dengang, Home trak sig fra holdet på grund af doping, så vi fik os et billigt sponsorat med en to-årig aftale, siger John Trolle.
Han vil ikke oplyse prisen for sponsoratet. Den slags aftaler holdes traditionelt tæt til kroppen. Men det fremgår af regnskabet, at Memory Card bruger i alt tre millioner kroner om året til sponsorater i henholdsvis fodbold (AGF), Tour de France og forskellige kultur-events i Århus.
? Tour de France er verdens tredje største sportsevent, og det kan mærkes. Vi har gjort den erfaring, at vi hellere vil putte det samme beløb i cykling end i foldbold. Derfor stopper vi med AGF til næste sommer. Men det betyder ikke, at vi står klar med flere penge til cykling, når Jack & Jones-kontrakten med holdet udløber nu i sommer. Vi fortsætter med sponsoreringen af Tour de France-holdet, men det ville da være helt fint, hvis et andet IT-firma som Telia eller Intel gik med ind i stedet for Jack & Jones sammen med os, siger John Trolle, Memory Card.
Marketingdirektør Claus Østergaard, Fujitsu Siemens Computers, siger, at såvel forbruger- som forretningsmarkedet i år har bemærket sponsoratet. Det skete også i 1998 og 1999 med øget salg via Fona, Electric City og Fujitsu-sponsoratet i Tour de France.