Af Arne R. Steinmark, IDG Online
Det er dårligt købmandskab, der har lukket b2c-flagskibene på nettet: Boo, Gubi, Toycity og flere med dem har negligeret de grundregler, som er betingelserne for at drive forretning på gaden såvel som i cyberspace. Prisen er nederlag.
Men der er ingen grund til panik eller til at aflive den forbrugerrettede e-handel. De nævnte butikker har blot været den synlige overflade i den første bølge i det hav af e-handel, der strømmer gennem vores samfund nu.
Butikkerne er medie- og marketingfænomener, som har fyldt meget i omtale, men som - kan vi se - ikke er ægte eksponenter for e-revolutionen.
Og der er ingen grund til at mene, at de er ofre for en jantelov, fordi pressen allerede ved deres etablering fremførte en sund og fornuftig kritik af butikkernes koncept og service.
Således kan man roligt sige, at den ubændige trang til at smyge sig ud af den historiske danske nederlagsfølelse, som jeg har fået fortalt stammer fra et nederlag til Tysken i 1864, er ved at blive en klods om benet og en uheldig genvej til luftkasteller.
Investorer hold fast
Vi er aktuelt præget af en tanke, der handler om, at bare man gør forsøget, så er det fedt. Det er det ikke.
Man behøver intet sigende lys i bakspejlet for at konstatere, at de nuværende nederlag i den forbrugerrettede e-handel var til at forudsige.
Det er derfor en stor skam, hvis reaktionen hos investorerne nu er, at forbrugerrettet e-handel er yt.
Tværtimod er den kommet for at boome. Den foregår hver dag i mindre profilante selskaber, i stadig større netværk. Det er hos online-tækkeren, websnedkeren og i det lille e-rejseselskab, at den ene dimension af e-handels revolutionen foregår lige nu.
Last mover-fordelen
Og den anden dimension kommer med, når de fysiske butikker går på nettet for alvor ? hvis idéen og konceptet er godt nok. Der har været talt og skrevet meget om, at man skal kende besøgstiden og hoppe på toget, inden det kører. Således er det nemt at gnække lidt og gnide håndflader, når man evaluerer Ikeas online satsning. Men lur mig om det ikke får en dundrende succes, når det går på nettet for alvor. Uanset om det bliver i år, i år 2001 eller år 2002. De fysiske varemærker vil indtage nettet, før eller siden. Det populære modebegreb "first mover" vil blive udfordret ved udsigten til at den sande gevinst kan vise sig at ligge i "last mover"-fordelen.
Der er derfor ingen grund til at begræde at dressmart, gubi og de andre glamorøse postordre online butikker bider i støvet. Og der er ingen grund til at holde igen med at tro på den forbrugerrettede e-handel.
Men man skal nok afholde sig fra at satse penge i firmaer, der vil sælge sofaer til 40.000 kroner på nettet til eliten, ligesom det nok også er vigtigt at tilfredsstille de kunder, der bestiller varer til børnene til jul...