Læsere: Forbyd mobiltelefoner i skolerne

Vores læseres krav om forbud mod mobiltelefoner i skolerne imødekommes hverken af forældre, lærere eller elever. Det kan skolerne sagtens selv administrere, siger de.

Af Daniel Bergsagel, Computerworld Online

Daniel Herzberg Karpantschofs telefon ringer. Normalt er han glad for at modtage opkald. Problemet denne gang er, at telefonen ligger i skoletasken på gulvet ved siden af skolebordet på Carolineskolen i København - og oppe ved tavlen står en vred lærer, der er blevet afbrudt i undervisningen.

Daniels telefon bliver konfiskeret, og den unge elev kan med røde ører traske hjem til sine forældre og fortælle, at kun de kan få telefonen udleveret.

Daniel er i dag næstformand i Danmarks Elev Organisation, der er en interesseorganisation for alle skoleelever i Danmark. Organisationen har ingen officiel holdning på området mobiltelefoner, men næstformanden synes, at de regler hans egen skole havde var gode. Dem kan han anbefale.

Det er nok ikke tilstrækkeligt for Computerworld Onlines læsere. Sidste uges barometerspørgsmål handlede nemlig om, hvorvidt mobiltelefoner skal forbydes i skolerne eller ej. Hele 87 procent af de 4401 læsere, som stemte, går ind for et forbud mod telefonerne. Det er dog ikke lykkedes for redaktionen, at finde en eneste repræsentant for skolevæsnet, der bakker op om vores læseres forslag.

Går ikke med til forbud
- Vi vil ikke gå med til et forbud mod mobiltelefoner, siger formanden for forældreforeningen Skole & Samfund, Thomas Damkjær Petersen. Foreningen, der repræsenterer forældre i alle ca. 1700 folkeskoler i landet, har drøftet problemet med de forstyrrende telefoner. Det er blevet til, at foreningen anbefaler, at telefonerne er slukkede i timerne og kun skal bruges i frikvarterer og i fritimer. Foreningen henstiller til, at eleverne heller ikke tager telefonerne med på toiletbesøg i løbet af en undervisningstime.

- Hvis eleverne stadig bryder reglerne, så må det være op til den enkelte skole at finde passende sanktioner, siger Thomas Damkjær Petersen.

Formanden har selv to børn, hvoraf den ældste på 17 år har mobiltelefon.
- Jeg kan ikke se, hvad børnene skal med mobiltelefoner i skoletiden. Men personligt synes jeg, at det er rart, at jeg kan få fat i mine børn, når de for eksempel er til fester om natten, siger Thomas Damkjær Petersen.

Skuffen er tom på inspektørens kontor på Valby Skole. Skuffen er ellers stedet, hvor mobiltelefonerne havner, hvis de ikke kan tie stille i timerne. Men ifølge inspektør Magrethe Frausing har skolen intet problem med mobiltelefoner.
- Eleverne har efterhånden lært reglerne, og det sker efterhånden meget sjældent, at telefonerne havner hos mig, siger hun.

Inspektøren fortæller, at eleverne typisk begynder at få telefoner fra syvende klasse, og at det drejer sig om fem til seks elever i hver klasse. At det er forbundet med prestige at have en mobiltelefon, er der nok noget om, mener Magrethe Frausing, hvis fjortenårige datter netop har købt egen mobiltelefon for sine lommepenge.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens it-ressourcer – sådan tiltrækker og fastholder I de bedste medarbejdere.

Danmark kommer til at mangle 19.000 it-specialister frem mod 2030 – og det kommer til at hæmme de danske virksomheders forretningsevne. På konferencen vil du få inspiration til og konkret viden om, hvordan du får fat i og fastholder de bedste it-profiler i et marked med høj efterspørgsel og relativt få ansøgere.

22. november 2018 | Læs mere


Roundtable: Muligheder og gevinster med RPA

RPA - robot proces automation - er for alvor på vej frem i mange organisationer: Der er meget store muligheder for de fleste organisationer i software-robotter, der er relativt nemme at opsætte.

22. november 2018 | Læs mere


CRM: Bedre og mere effektiv kundehåndtering i en digital tidsalder

Hør om implementering, processer og forandringsledelse - og få et indblik i helt konkrete løsninger, værktøjer og lær hvordan du får effektiviseret den interne administration og løftet kundeoplevelsen

27. november 2018 | Læs mere






Premium
Dansk universitet lukker it-uddannelse efter krav om færre udenlandske studerende: “Det er i høj grad et tilbageskridt”
Aalborg Universitet har meddelt at man lukker i alt syv uddannelser, herunder en it-uddannelse hvor undervisningen idag foregår på engelsk. “Det er i høj grad et tilbageskridt,” lyder det fra IT-Branchen til Computerworld.
Computerworld
Yousee varsler prisstigninger på op til 36 procent - skal være med til at finansiere fiber-udrulning
Yousee varsler prisstigninger på både tv-pakker og bredbånd. Pengene skal blandt andet være med til finansiere fiber-investeringer.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Ny rapport – Vi har målt jobglæden i 20 udvalgte it-virksomheder
IT-specialister er blandt de mest eftertragtede faggrupper på det danske arbejdsmarked, og der er hård konkurrence om kandidater til ledige stillinger. Den første samlede jobglædeundersøgelse på it-jobmarkedet tyder imidlertid på, at it-specialister i vidt omfang mangler viden om, hvad virksomheder i branchen kan tilbyde dem som medarbejdere. Undersøgelsen er gennemført primo oktober 2018 og giver et unikt indblik i, hvilke faktorer it-specialister på det danske arbejdsmarked lægger vægt på i deres valg af arbejdsplads.