Af Søren Lauridsen, Computerworld Online
Fusionen af Navision og Damgaard er kommet bag på IT-branchen. Også IT-analytiker og direktør i Giga Information Group, Edward O?Hara, er overrasket over meddelelsen fra de to konkurrenter.
- Som tidligere konkurrenter ? der har jo nærmest været tale om fjendskab ? er det meget overraskende, at de fusionerer. Det kan blive vanskeligt at glemme de tidligere konflikter, og traditionen er vidt forskellig i de to virksomheder. De vil få enorme problemer, siger O?Hara.
Men efter at have analyseret meddelelsen og udsigterne for det nye NavisionDamgaard er O?Hara ikke i tvivl om, at fusionen er fornuftig. De to selskaber komplementerer hinanden godt med Navisions styrke internationalt og Damgaards dominans på hjemmemarkedet. Og en fusion var tvingende nødvendig, mener han.
- Det er ikke noget, de har gjort med deres gode vilje. Markedet har været så presset, at de enten kunne fusionere eller blive opslugt af en af de store i udlandet. Men forskellen på de to er så stor, at det bliver meget svært at få til at fungere.
O?Hara kalder Navision den store vinder af de to selskaber. Selskabets tyngde vil gøre sig gældende i det nye selskab.
- Navisions produkter er mere internationalt baseret, og det kan blive udslagsgivende. Det betyder, at Navision på længere sigt bliver den helt store vinder af de to.
Kunderne kan blive ramt
Kunderne kommer også til at mærke sammenlægningen. De første år kører fusionen videre med både Navision Solutions og Damgaards Axapta, men i løbet af et par år vil de tilbyde et fælles produkt.
- Som kunde skal man være meget opmærksom på, hvilken vej vinden blæser, hvilket system, der kommer til at danne baggrund for det nye. Når det nye produkt i løbet af nogle år lanceres, vil de kunder, der ikke opgraderer straks, få en dårligere løsning, siger O?Hara.