Portaler ved en korsvej

Flertallet af de europæiske portaler er på vej med en form for gebyr til registrerede firmaer. Det er først og fremmest et signal om, at indtjeningen ikke kun er afhængig af annoncer, mener international analytiker. Men portalerne risikerer kundeflugt.

Af Søren Lauridsen, Computerworld Online

Jubii i Danmark og Yahoo i USA er blandt frontløberne. Men inden længe vil flertallet af europæiske portaler kræve gebyrer fra firmaer, der ønsker at figurere på deres søgeportaler. Det vurderer en analytiker fra analysebureauet Jupiter Research, Olivier Beauvillain, overfor Computerworld Online.

Diskussionen om gratisprincipperne på Internet blev sluppet løs inden jul, da Jubiis marketingchef Martin Thorborg begejstret proklamerede til Computerworld Online, at den frie tid på Internet er forbi. Inden for den nærmeste fremtid skal virksomheder betale mellem 1000 og 3000 kroner for at blive registreret hos Jubii. Hos Yahoo i USA bliver prisen mellem 200 og 600 dollar. Også den skandinaviske portal SOL har bebudet, at man er klar til at forsøge sig med betaling.

Mens Martin Thorborg er begejstret, er analytikere mere skeptiske omkring portalernes initiativer. Hvis portalerne kun linker til dem, der vil betale, kan det få konsekvenser, mener flere.

Blandt skeptikerne er Olivier Beauvillain, som er analytiker hos Jupiter Research, der har specialiseret sig i at analysere og måle brugen af Internet.

- Brugerne forventer, at portalerne forsyner dem med flest mulige links. Mange bruger kun en portal og har udviklet en form for tillidsforhold til den. Hvis flere virksomheder beslutter sig for ikke at betale, bliver portalen mindre værd for brugerne. Og så er der ikke så meget at sælge, siger Olivier Beauvillain.

Samme advarsel kommer fra Poul Andersen, professor i international markedsføring ved Handelshøjskolen i Århus.

- Det, der hidtil har været portalernes fordel er, at brugerne kun behøver at lede et sted. Begynder virksomhederne at falde fra, følger brugerne hurtigt efter, siger han.

Tvunget til alternative indtægter

Det er først og fremmest tvunget af omstændighederne, at portalerne nu forsøger opgøret med Internet som det gratis medie. Selskaberne skal være mindre afhængige af indtægten fra salget af annoncer.

- Alle de europæiske portaler skal prøve på at vise investorerne, at der er muligheder for at tjene penge på dette område. De er tvunget til at lede efter alternativer til annoncer for at skabe omsætning og indtægter, siger Olivier Beauvillain.

Udført med stor forsigtighed mener han, at portalernes forsøg med at kræve betaling for links er oplagt. Til gengæld mener han ikke, at den ændrede strategi giver portalerne udsigt til guld og grønne skove. Omsætningen vil også i fremtiden være meget afhængig af annoncer.

Det er SOLs danske marketingdirektør enig i. Han gør sig ikke forhåbninger om, at det kommende initiativ kan redde portalernes røde regnskaber.

- Det vigtigste i første omgang er, at vi signalerer, at Internet ikke bliver ved med at være gratis. Hverken for brugerne eller websiderne. Her og nu handler det om at opdrage folk lidt, siger Morten Damgaard.

At brugerne bliver næst i rækken af dem, der skal betale, er både Jubii og SOL overbeviste om. Det vil ske indenfor en overskuelig fremtid.

- Det bliver ikke lige nu og her, men det kommer i løbet af nogle år. Det er jeg overbevist om, siger Morten Damgaard.

Dyrt tjente penge

Ifølge Jubiis marketingschef Martin Thorborg er potentialet i den nye praksis 250 millioner kroner. Her og nu begrænser han dog gevinsten til at være mellem 15 og 30 millioner kroner.

- De penge kan hurtigt blive dyrt tjente. Portalerne er oppe mod hårde odds, de har ikke noget unikt produkt. Så længe den eneste vare, portalerne har at sælge, er trafik, skal de passe på. For hvilken garanti er der for, at kunderne er loyale, spørger professor Poul Andersen, som sammenligner portalerne med annonceaviser.

- Hvis annoncørerne begynder at falde fra, følger læserne med. Og til sidst er der ingen læsere, at annoncere for, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere