Ku? vi ikke gøre det lidt sjovere?

Kan vi forbinde IT lidt mindre med, at vi skal følge med udviklingen og aktiekurserne? Rikke Sternberg griber fat i Bill Gates´ udsagn om, at teknologien skal gøre livet sjovere.

Af Rikke Sternberg, Computerworld

I sidste uge gæstede verdens rigeste mand vort ringe land, og hvis det er gået hen over hovedet på nogen, så er det hverken med dette eller andre mediers gode vilje.
Det trykte Computerworlds chefredaktør hæftede sig ved, at Bill Gates sagde, han ikke vil opdele Microsoft, og Berlingskes søndagsudgave hæftede sig ved, at Bill Gates ikke sagde noget særligt. Men det var noget helt andet, jeg hæftede mig ved, da jeg var kommet mig over benovelsen over at være i samme rum som Mr. Microsoft (og 900 andre).
Bill Gates sagde, at de nye teknologier skal gøre livet sjovere. Måske også nemt, effektivt og konkurrencedygtigt, men altså først og fremmest sjovere.

Sjovere teknologi

Det var pokkers ? måske er han ikke nær så nørdet, som frisuren antyder. For det har jo vide implikationer, hvis livet gik hen og blev sjovere. Ingen har vist endnu målt, om netbrugere og mobiltelefonister har det sjovere end andre folk? Og hvad hvis livet også var sjovt på andre områder?
Tænk, hvis statsministeren, da han i en længst svundet nytårstale så malende beskev moderen med den sovende purk på cyklen i morgenmørket, havde sagt: Kunne vi ikke gøre det lidt sjovere?

Kan vi mon det? Kan det gøres lidt skæggere at være til ? især før og efter, vi træder ind på arbejdspladsen, for der har vi det tilsyneladende hylende morsomt. Vi er i hvert fald ikke til at trække ud derfra igen, så vore chefer må have forstået et eller andet af det, Gates snakker om.

Eller også er det fordi, den grimme danske forbruger-virkelighed venter lige uden for svingdøren med dens kogalskab, rødglødende kassekreditter og uvorne unger, der skal hentes med lus fra nedskæringsramte institutioner. Hvor sjovt er det?

Hvorfor er det ikke sjovere at være forbruger ? kunne man for eksempel få det lidt bedre med det, man køber? Hvis vi havde bedre samvittighed, så var vi måske heller ikke så nøjeregnende med prisen. Økologi har vi jo taget hul på, selv om det er en lidt rodet affære ? vi har ikke helt regnet ud, om det er sundere for os og sjovere for dyrene, men alligevel.

God samvittighed

I USA har de forstået det der med at tale til samvittigheden, selvforståelsen og forbrugersegmentet på samme tid, lige meget, hvad man sælger. Her kræver den kritiske forbruger både velvære og velgørenhed rullet ind i produkterne ? så er prisen næsten underordnet.

Se bare Mother Jones, et hæderkronet venstrefløjsmagasin. I artiklerne raser man mod storkapital og højredrejning, i annoncerne optræder ?grønne? el-selskaber, teleselskaber, der støtter Amnesty International med én procent af overskuddet, og investeringsforeninger, der screener porteføljen mod race- og kønsdiskriminerende virksomheder ? uden at gå på kompromis med profitten.

Hyklerisk måske, men man køber jo strøm alligevel, ikke?
Kunne vi på samme måde begynde at forbinde IT lidt mindre med alt det stressende om, at vi skal følge med i udviklingen, med på noderne og med i aktiekurserne og de seneste e-mails? Kunne IT give os god samvittighed i stedet for dårlig?

Hvad nu, hvis du næste gang, du købte en elektronisk dims kunne læse i brugsanvisningen, at når den engang havde tjent sit formål, så kunne du aflevere den igen og vide, at den blev genbrugt forsvarligt. At en del af overskuddet på salget af din laptop gik til indkøb af skole-pc?er til Afrika. Eller på planet for personligt velvære: Dit mail-program popper op med beskeden: ?Du har åbnet 108 mailbeskeder og sendt 64 i dag ? godt gået! Tag en slapper!?

Jeg selv ville betale i stride strømme for mobil-ringetonen (burde kunne typeudvikles til vækkeuret) der i stedet for de infernalsk skingre bip, som giver mindelser om elektropop anno 1983 og får Aqua og Beethoven til at lyde lige rædselsfuldt, henvender sig til sin ejer med en høflig rømmen: ?Undskyld ? har du tid et øjeblik?? Eller måske med tonen fra en tibetansk bedeklokke. Ohmmm.....




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere