Lykkejagt for millioner

Der er mange penge i kærlighed på nettet. Dating-sider er attraktive for annoncører, blandt andet fordi de tilmeldte singler opretter detaljerede profiler af sig selv.

Af Andreas Lindqvist, Computerworld

Knap 40 forskellige danske dating-hjemmesider kappes om de cirka 800.000 danskere, der lever alene. Der er mange om budet, men gøres det rigtigt, er der penge at tjene. Det kræver bare et ordentligt koncept.

? Vi håber da at blive rige på det her, indrømmer Morten O. Wagner, der er en af idémændene bag Danmarks ubestridt mest succesrige dating-hjemmeside, www.dating.dk.
Hjemmesiden, der blev søsat midt i 1998, er en af de ældste på markedet. I alt har 260.000 singler lagt deres profiler ind i databasen, og der kommer mellem 1.000 og 2.000 nye til hver eneste dag.

Stueren seriøsitet

Morten O. Wagner mener, at en af årsagerne til succesen er seriøsitet og lødighed. Dating.dk sletter dagligt omkring 600 useriøse profiler og garanterer derved, at annoncørernes og partnernes navne ikke bliver sat i forbindelse med for eksempel pornografi, der ville have negativ effekt på deres image.

Netop seriøsitet er også et af kodeordene hos det nystartede SuperDate.
Hjemmesidens koncept er at sælge abonnementer til restauranter, der så lægger en beskrivelse af restauranten og deres menukort ind i databasen. Når to potentielle kærester har besluttet at mødes, kan de så vælge en af restauranterne. En gang om måneden bliver der trukket lod om gavekort på en middag.

? Vi går bevidst efter de 25 til 40-årige etablerede singler, da det er vigtigt med en seriøs linie for at kunne sælge vores abonnementer. Blandt andet har vi valgt at afstå fra at have en chat-funktion ganske simpelt for at holde de helt unge væk, siger Jan Henrik Tingsvad, der programmerede siden.

Firmaet bag SuperDate, Silticom Internet, regner med at kunne nå et overskud på mellem en halv og en hel million kroner i år. I de tre måneder, de har været online, har de fået knap 2.000 profiler, og tallet vokser støt og roligt.

Bud i millionstørrelsen

Dating-sider på Internet med mange medlemmer er attraktive for annoncører. Når brugerne opretter deres profiler, opgiver de for eksempel køn, alder, musiksmag og interesser. Disse oplysninger er guld værd, når annoncøren vil nå et bestemt segment med en kampagne. Oplysningerne gør det muligt at vise dem kun de mest vedkommende reklamekampagner, når de logger ind.

Oplysningerne kan også bruges i direkte samarbejde med udvalgte partnere. For eksempel kan man klikke sig fra dating.dk til haburi.dk og komme direkte til de varer, der interesserer én.

Portalerne har efterhånden luret fordelene ved dating-siderne. Sidste sommer opkøbte Lycos en af de største i USA, Matchmaker.com. Den samme tendens ses i Danmark. Morten O. Wagner og resten af teamet fra dating.dk har modtaget en del både danske og udenlandske henvendelser, blandt andet fra Jubii. Men indtil videre vil de ikke af med deres dating-side, selv om der har været bud i millionstørrelsen.

I stedet har de givet sig til at opkøbe domænet ?dating? i lande, der virker lovende. Sverige og Norge har allerede fået deres dating-hjemmesider, og teamet har også planer om at prøve lykken i blandt andet Polen, Rumænien, Frankrig og Spanien. Ekspansionen finansierer de selv via deres overskud.
Morten O. Wagner vil ikke afvise, at de en dag lader sig opkøbe.

? Men der skal et rigtigt godt tilbud til, før vi sælger, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere