Af Andreas Lindqvist, Computerworld
Knap 40 forskellige danske dating-hjemmesider kappes om de cirka 800.000 danskere, der lever alene. Der er mange om budet, men gøres det rigtigt, er der penge at tjene. Det kræver bare et ordentligt koncept.
? Vi håber da at blive rige på det her, indrømmer Morten O. Wagner, der er en af idémændene bag Danmarks ubestridt mest succesrige dating-hjemmeside, www.dating.dk.
Hjemmesiden, der blev søsat midt i 1998, er en af de ældste på markedet. I alt har 260.000 singler lagt deres profiler ind i databasen, og der kommer mellem 1.000 og 2.000 nye til hver eneste dag.
Stueren seriøsitet
Morten O. Wagner mener, at en af årsagerne til succesen er seriøsitet og lødighed. Dating.dk sletter dagligt omkring 600 useriøse profiler og garanterer derved, at annoncørernes og partnernes navne ikke bliver sat i forbindelse med for eksempel pornografi, der ville have negativ effekt på deres image.
Netop seriøsitet er også et af kodeordene hos det nystartede SuperDate.
Hjemmesidens koncept er at sælge abonnementer til restauranter, der så lægger en beskrivelse af restauranten og deres menukort ind i databasen. Når to potentielle kærester har besluttet at mødes, kan de så vælge en af restauranterne. En gang om måneden bliver der trukket lod om gavekort på en middag.
? Vi går bevidst efter de 25 til 40-årige etablerede singler, da det er vigtigt med en seriøs linie for at kunne sælge vores abonnementer. Blandt andet har vi valgt at afstå fra at have en chat-funktion ganske simpelt for at holde de helt unge væk, siger Jan Henrik Tingsvad, der programmerede siden.
Firmaet bag SuperDate, Silticom Internet, regner med at kunne nå et overskud på mellem en halv og en hel million kroner i år. I de tre måneder, de har været online, har de fået knap 2.000 profiler, og tallet vokser støt og roligt.
Bud i millionstørrelsen
Dating-sider på Internet med mange medlemmer er attraktive for annoncører. Når brugerne opretter deres profiler, opgiver de for eksempel køn, alder, musiksmag og interesser. Disse oplysninger er guld værd, når annoncøren vil nå et bestemt segment med en kampagne. Oplysningerne gør det muligt at vise dem kun de mest vedkommende reklamekampagner, når de logger ind.
Oplysningerne kan også bruges i direkte samarbejde med udvalgte partnere. For eksempel kan man klikke sig fra dating.dk til haburi.dk og komme direkte til de varer, der interesserer én.
Portalerne har efterhånden luret fordelene ved dating-siderne. Sidste sommer opkøbte Lycos en af de største i USA, Matchmaker.com. Den samme tendens ses i Danmark. Morten O. Wagner og resten af teamet fra dating.dk har modtaget en del både danske og udenlandske henvendelser, blandt andet fra Jubii. Men indtil videre vil de ikke af med deres dating-side, selv om der har været bud i millionstørrelsen.
I stedet har de givet sig til at opkøbe domænet ?dating? i lande, der virker lovende. Sverige og Norge har allerede fået deres dating-hjemmesider, og teamet har også planer om at prøve lykken i blandt andet Polen, Rumænien, Frankrig og Spanien. Ekspansionen finansierer de selv via deres overskud.
Morten O. Wagner vil ikke afvise, at de en dag lader sig opkøbe.
? Men der skal et rigtigt godt tilbud til, før vi sælger, siger han.