Skatteministeriet har blæst til kamp mod bannerannoncer med link til udenlandske casino- og spillesites. I et brev til fem danske internetmedier truer ministeriet med bøder og politianmeldelse, hvis ikke annoncerne fjernes.
Skatteministeriet mener, at linket i en spil-annonce skal fortolkes som formidling af spil på internettet ? og det er ulovligt ifølge dansk lovgivning, fortæller fuldmægtig i skatteministeriet, Peter Sehestedt.
- Det er selve linket, som er problemet. Og det skal fjernes hvis internetmedierne ønsker at overholde loven, siger han til Computerworld Online.
Der har i mere end tyve år været reklamer for udenlandske spil i de danske trykte medier, men det kan ikke sammenlignes med internettet, mener Skatteministeriet.
- Linket er en direkte port. Èt klik og så befinder man sig hos bookmakeren. Det er ikke som i andre reklamer, hvor man først skal have fat i en telefon eller en fax for at få kontakt til bookmakeren, siger Peter Sehestedt.
Advokater på sagen
Ekstra Bladet er et af de internet-medier, som har fået brev fra Skatteministeriet, og her er man ikke klar til at give op uden kamp, fortæller redaktør på Ekstra Bladets netavis, Hans Larsen.
- Vi er ikke uden videre indstillet på at makke ret. Vi har sendt brevet til vores advokater og venter nu på en juridisk vurdering, siger han.
Sports-sitet Bold.dk har fået besked på at fjerne links til det engelsk indregistrerede, men dansk ejede Bet24. Sitet har foreløbig valgt at ændre annoncerne, så de kun fungerer som en grafisk flade på linie med annoncerne i et blad, og derved ikke giver direkte adgang til bookmakeren via et link.
Direktør i Bold.dk, Jørn Juel, har dog ifølge netavisen Infopaq på linie med Ekstra Bladet bedt sine advokater om at se nærmere på brevet fra Skatteministeriet.
Marked forsvinder
Hvis Skatteministeriet for held til fjerne annoncer med links til udenlandske spille sites fra de danske internet-medier, fjerner ministeriet samtidig et af de annonceområder, der er i størst vækst.
- Kigger man fra slutningen af april og frem til i dag, så har der været en overflod af annoncer for spillesites på de danske netmedier, siger administrerende direktør i annoncefirmaet Adlink, Klaus Pedersen.
- Der er ingen tvivl om, at spilleannoncer for visse sites repræsenterer en væsentlig del af omsætningen, siger han.
Annoncering for spillesites er populære, fordi det generelt er magre tider i annoncemarkedet. Men også fordi det er meget nemt at måle effekten af annoncerne. Det rette udstyr måler nemlig ikke bare hvor mange, der klikker sig videre til en bookmaker, men også hvor meget den pågældende spiller for, fortæller Klaus Pedersen.