Af Jakob Risom
Så godt som alle teleselskaber i Danmark opkræver 25 øre på telefonregningen, hver gang kunderne løfter røret og får forbindelse. For et halvt år siden opkrævede selskaberne 12,5 øre i opkaldsafgift, men alle fulgte med, da TDC Tele Danmark i begyndelsen af januar satte afgiften op.
Andreas Szekacs fra Dansk Dataforenings teleudvalg har regnet ud, at teleselskaber tjener omkring 1,5 milliarder kroner hvert år på opkaldsafgiften på både mobil- og fastnettet. Og at de tjener 500 - 600 millioner kroner på takstforøgelsen alene.
- Velkommen til tele-karteller på det danske marked. Selskaberne kunne have valgt at beholde den lave opkaldsafgift, men alle fulgte med TDC, siger Andreas Szekacs, der er godt sur over afgiften.
TDC forklarer opkaldsafgiften med, at der er omkostninger forbundet ved at forbinde en samtale. Selskaber, der benytter TDC?s net skal betale opkaldsafgift til TDC, og forsvarer derfor opkrævningen af afgiften med, at forretningen skal hænge sammen.
Uoverskueligt telemarked
Samtidig er holdningen hos både Tele2, Telia og TDC, som computerworld har talt med, at den almindelige teleforbruger kun fokuserer på minutpriser og ikke opkaldsafgift. Derfor er det minutpriser, der konkurreres på i Danmark. Selskaberne kan heller ikke lægge opkaldsprisen over på minuttaksten i stedet, fordi selskabet så vil virke dyrere end de øvrige, lyder det fra teleaktørerne.
Den gennemsnitlige telefonsamtale i Danmark varer tre minutter, ifølge Andreas Szekacs. Derfor betyder opkaldsafgiften en hel del, når man ser på sin telefonregning. Det er der imidlertid ikke mange teleabonnenter, der tænker på ? det er for uoverskueligt.
Derfor er Forbrugerrådets holdning også, at tiden er løbet fra opkaldsafgiften.
- Vi foretrækker, at selskaberne konkurrerer på rene minutpriser, så gennemskueligheden på markedet bliver øget, siger konsulent Anders Hjorth Jensen fra Forbrugerrådet.
Telestyrelsen kan ikke gøre noget ved opkaldsafgiften, fordi den ikke er reguleret direkte i telelovgivningen. Styrelsen opsætter kun mål for hvad et samlet teleforbrug må koste. I år skal teleprisen falde fire procent, fortæller Telestyrelsen.
Konkurrencestyrelsen er heller ikke til sinds at gøre noget ved opkaldsafgiften endnu. Holdningen er, at TDC?s beregninger af omkostningerne ved at gennemføre en samtale i nettet er korrekte. Der er derfor ikke udsigt til, at opkaldsafgiften fjernes foreløbig.
Ved ikke nok om afgiften
Et af selskaberne på det danske marked, som blot opkræver 12,5 øre i opkaldsafgift er TelePassport. Selskabet udbyder to former for abonnementer: Et hvor minutprisen er 25 øre med opkaldsafgift på 12,5 øre og et, hvor minutprisen er 22 øre og opkaldsafgiften er 25 øre. Det er op til kunderne selv at vurdere, hvad der bedst kan betale sig for dem, men de har svært ved at gennemskue, hvordan deres samtalemønster er skruet sammen.
- 98 procent af kunderne har valgt det abonnement, hvor opkaldsafgiften er højest. Meget få kunder kan forholde sig til opkaldsafgiften, siger Mogens Løkke, salgs- og marketingdirektør i TelePassport.
Han fortæller, at selskabet egentlig helst ville være fri for at opkræve afgiften, for det ikke er noget, der er de store penge i. Og abonnementerne ville også blive mere gennemskuelige hvis afgiften kunne fjernes. Men indtil videre er det kun ganske få selskaber, der har turdet oprette abonnementer, hvor udgiften til opkald er lagt over på selve regningen.
For erhvervskunderne ser det dog anderledes ud. Her er det for det meste sådan, at hvis man er en stor virksomhed med stort teleforbrug, kan man forhandle sig til at slippe for at betale opkaldsafgift.