ITEK: Stress skyldes forandringer

ITEK afviser, at arbejdsgiverne stresser IT-folk via rovdrift og stort arbejdspres. Årsagen til, at IT-krisen har skabt mere stress, er de mange forandringer, der sker. Dem skal vi vænne os til at leve med. Det siger IT-arbejdsgivernes formand, Conni Simonsen (billedet)

Af Malene Grouleff

Omvæltninger kan virke overvældende. Få en til at føle, at man svajer på sin pind. Disse tanker tærer og stresser. Sådan lyder det kort fortalt fra formanden for IT-branchens arbejdsgiverorganisation, ITEK. Udmeldingen kommer som en reaktion på, at fagforeningen Sam-data hævder, at stigende stress blandt IT-folk kan tilskrives rovdrift fra arbejdsgiverside.

Det er - set med arbejdsgiverøjne - altså ikke chefen som sådan, der skaber uro i IT-folks sjæle, men derimod de nødvendige forandringer, som medarbejderne endnu har svært ved at håndtere.

- Stress er ikke altid noget, man får, fordi man arbejder mere. Hvis IT-folk forstår meningen med det, de skal gøre, har de jo normalt ikke noget imod at arbejde mere og længere. Stress kan sagtens komme af, at man er usikker på sin egen personlige fremtid. Næsten hver dag er der nyheder om IT-krise i medierne, og det gør selvfølgelig medarbejdere utrygge, mener Conni Simonsen, formand for Dansk Industris organisation, ITEK.

Hun peger også på outsourcing-debatten i IT-branchen som en faktor, der kan få IT-medarbejdere til at føle et ekstra pres. Omvendt hævder Conni Simonsen, at en udlicitering sjældent behøver at føre til, at man mister sit job, men derimod får samme jobfunktion blot hos en anden arbejdsgiver.

Tager tid at forstå ændringer

Sam-data/HK hævder, at IT-folk stresses ekstra, fordi tomme stillinger ikke besættes, mens arbejdsmængden forbliver den samme. Men helt sådan ser billedet ikke ud i Conni Simonsens øjne. Det handler i højere grad om kommunikation.

- Når vi som arbejdsgivere skal skære ned på nogle områder, gør vi det helst ved naturlig afgang - i det omfang vi kan. Måske betyder det nye marked, at der er nogle ting, vi ikke skal gøre længere. Men det kan tage noget tid for den enkelte medarbejder at forstå, at vi kun skal gøre 95 procent af det, vi gjorde i går. Det, vi ikke skal gøre, kan være det, der ikke længere er nødvendigt eller relevant, men "nice to do" eller "nice to have". Det handler om hele den forandring, der er i branchen, siger Conni Simonsen.

Hun har fra sit daglige arbejde som administrerende direktør i Ericsson Danmark en hel del meget aktuelle erfaringer med forandringsprocesser. Som bekendt har Ericsson globalt fyret tusindvis af medarbejdere og omstruktureret i sin organisation.

- Mange interne rutiner skæres bort. Først tror man, at dem kan vi slet ikke klare os uden. Først senere ser man, at det bliver mindst lige så godt, selvom man har skåret nogle hjørner. Krisen må ikke betyde, at vi laver ringere produkter. Glade medarbejdere er med til at sørge for, at vi får gode produkter, siger Conni Simonsen.

Tal med hver enkelt

Og glade medarbejdere, det mener Conni Simonsen, at en leder kan sikre, hvis han eller hun er uhyre opmærksom på sine medarbejdere i en forandringsproces. Det handler om at udstikke og formidle den ny kurs i virksomheden hurtigst muligt.

- Det er vigtigt, at den enkelte leder bruger meget tid i den hårde del af forandringsprocessen på at tale med sine medarbejdere. Og med det mener jeg ikke, at stille sig op på en ølkasse og tale til 200 personer, men at tale en-til-en med folk og spørge, hvad de er bekymrede for, siger Conni Simonsen.

Et god strategi for lederen kan være bevidst at trække på de stærke personer i virksomheden - de der sætter stemningen -så de kan sprede visionen om, hvad er det ledelsen vil.

Mange flere forandringer forude

Vi kan ligeså godt vænne os til, at intet længere forbliver det samme, mener Conni Simonsen. Og det bliver også mindre svært at klare kursskift for hver gang, man oplever det.

- Som en medarbejder sagde til mig forleden: Når man først pludselig har oplevet en forandring én gang, så opdager man, at man godt kan tilpasse sig nogle nye ting. Jeg mener, det er vigtigt, at vi bliver bedre til at håndtere forandringer både som ledelse og medarbejder - for forandringer bliver der absolut ikke færre af fremover, lyder det fra ITEKs formand, Conni Simonsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere