Omvæltninger kan virke overvældende. Få en til at føle, at man svajer på sin pind. Disse tanker tærer og stresser. Sådan lyder det kort fortalt fra formanden for IT-branchens arbejdsgiverorganisation, ITEK. Udmeldingen kommer som en reaktion på, at fagforeningen Sam-data hævder, at stigende stress blandt IT-folk kan tilskrives rovdrift fra arbejdsgiverside.
Det er - set med arbejdsgiverøjne - altså ikke chefen som sådan, der skaber uro i IT-folks sjæle, men derimod de nødvendige forandringer, som medarbejderne endnu har svært ved at håndtere.
- Stress er ikke altid noget, man får, fordi man arbejder mere. Hvis IT-folk forstår meningen med det, de skal gøre, har de jo normalt ikke noget imod at arbejde mere og længere. Stress kan sagtens komme af, at man er usikker på sin egen personlige fremtid. Næsten hver dag er der nyheder om IT-krise i medierne, og det gør selvfølgelig medarbejdere utrygge, mener Conni Simonsen, formand for Dansk Industris organisation, ITEK.
Hun peger også på outsourcing-debatten i IT-branchen som en faktor, der kan få IT-medarbejdere til at føle et ekstra pres. Omvendt hævder Conni Simonsen, at en udlicitering sjældent behøver at føre til, at man mister sit job, men derimod får samme jobfunktion blot hos en anden arbejdsgiver.
Tager tid at forstå ændringer
Sam-data/HK hævder, at IT-folk stresses ekstra, fordi tomme stillinger ikke besættes, mens arbejdsmængden forbliver den samme. Men helt sådan ser billedet ikke ud i Conni Simonsens øjne. Det handler i højere grad om kommunikation.
- Når vi som arbejdsgivere skal skære ned på nogle områder, gør vi det helst ved naturlig afgang - i det omfang vi kan. Måske betyder det nye marked, at der er nogle ting, vi ikke skal gøre længere. Men det kan tage noget tid for den enkelte medarbejder at forstå, at vi kun skal gøre 95 procent af det, vi gjorde i går. Det, vi ikke skal gøre, kan være det, der ikke længere er nødvendigt eller relevant, men "nice to do" eller "nice to have". Det handler om hele den forandring, der er i branchen, siger Conni Simonsen.
Hun har fra sit daglige arbejde som administrerende direktør i Ericsson Danmark en hel del meget aktuelle erfaringer med forandringsprocesser. Som bekendt har Ericsson globalt fyret tusindvis af medarbejdere og omstruktureret i sin organisation.
- Mange interne rutiner skæres bort. Først tror man, at dem kan vi slet ikke klare os uden. Først senere ser man, at det bliver mindst lige så godt, selvom man har skåret nogle hjørner. Krisen må ikke betyde, at vi laver ringere produkter. Glade medarbejdere er med til at sørge for, at vi får gode produkter, siger Conni Simonsen.
Tal med hver enkelt
Og glade medarbejdere, det mener Conni Simonsen, at en leder kan sikre, hvis han eller hun er uhyre opmærksom på sine medarbejdere i en forandringsproces. Det handler om at udstikke og formidle den ny kurs i virksomheden hurtigst muligt.
- Det er vigtigt, at den enkelte leder bruger meget tid i den hårde del af forandringsprocessen på at tale med sine medarbejdere. Og med det mener jeg ikke, at stille sig op på en ølkasse og tale til 200 personer, men at tale en-til-en med folk og spørge, hvad de er bekymrede for, siger Conni Simonsen.
Et god strategi for lederen kan være bevidst at trække på de stærke personer i virksomheden - de der sætter stemningen -så de kan sprede visionen om, hvad er det ledelsen vil.
Mange flere forandringer forude
Vi kan ligeså godt vænne os til, at intet længere forbliver det samme, mener Conni Simonsen. Og det bliver også mindre svært at klare kursskift for hver gang, man oplever det.
- Som en medarbejder sagde til mig forleden: Når man først pludselig har oplevet en forandring én gang, så opdager man, at man godt kan tilpasse sig nogle nye ting. Jeg mener, det er vigtigt, at vi bliver bedre til at håndtere forandringer både som ledelse og medarbejder - for forandringer bliver der absolut ikke færre af fremover, lyder det fra ITEKs formand, Conni Simonsen.