Avatar billede Noah_RC Juniormester
23. september 2017 - 09:53 Der er 14 kommentarer

Trykluft

Har i nogle erfaringer med trykluft til at gøre PC'er rent med?. Hvor kan man købe nogle henne?? og har i nogle tips til at gøre det??
Avatar billede finb Ekspert
23. september 2017 - 10:00 #1
Du skal suge, ellers blæser du støv ind i pc.
Lav en hullet tut til din støvsugerslange,
så den får falsk luft og dermed mindre sug inde i pc.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. september 2017 - 10:23 #2
Man kan da sagtens bruge trykluft i en pc. Man kan købe trykluft på dåser, men kan også bruge en kompressor. Man skal bare huske at blæserne ikke må komme op i de høje omdrejninger under processen, da lejerne kan tage skade. Man kan ganske rigtig også bruge en støvsuger men den kan ikke rigtig komme ind i alle krogene i en computer.
Det vil jo også i sagens natur ikke rigtig kunne lade sig gøre, at komme ind at rense en bærbar med en støvsuger.

http://www.pricerunner.dk/sp/trykluft-d%C3%A5se.html?ca_chid=187&ca_source=gaw&ca_ace=&ca_nw=g&ca_dev=c&ca_pl=&ca_pos=1t1&ca_agid=44218846727&ca_caid=772244382&ca_adid=184879686667&ca_kwt=%2Btrykluft%20%2Bd%C3%A5se&ca_mt=b&ca_fid=&ca_tid=kwd-62305668302&ca_lp=1005310&ca_li=&ca_devm=&ca_plt=&ca_sadt=&ca_smid=&ca_spc=&ca_spid=&ca_sco=&ca_sla=&ca_sptid=&ca_ssc=&gclid=CjwKCAjwjJjOBRBVEiwAfvnvBAleaejmt_unzH5FFXXB4vpjv8uUcTJbLvuGnAKMsM9xxHNYyk3RfBoCkNcQAvD_BwE
Avatar billede jalved Ekspert
23. september 2017 - 11:36 #4
Nu lærte jeg lige noget nyt her :-)
Avatar billede Slater Ekspert
23. september 2017 - 16:59 #5
Bare husk at det skal være komprimeret luft. Mange af sådan nogle sprays bruger en flydende gas som drifkraft, ligesom mange andre spraydåser, og denne kan sprøjte fugt med ud, som kan forårsage kortslutninger i computeren. Så sørg for at der står, det kun er luft under tryk, intet andet.
Avatar billede Noah_RC Juniormester
23. september 2017 - 20:04 #6
er der ikke nogle der bare kan sende et link til et trykluft på dåse
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. september 2017 - 23:59 #7
Avatar billede Noah_RC Juniormester
24. september 2017 - 08:38 #8
Hvad med en slange ude for enden af den så det er nemmere. Kan man få sådan en??
Avatar billede Slater Ekspert
24. september 2017 - 09:51 #9
Den ErikHg linkede til vises med en slange på billedet på dåsen, så jeg vil gætte på, at slangen sidder fast på siden af dåsen, ligesom sugerør på kakaomælk, og kan sættes på hvis man ønsker det. Men det er selvfølgelig svært at garantere, når det ikke står der.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. september 2017 - 10:33 #10
På billedet på dåsen med trykluft vises der et rør, så dette er med.
Jeg selv bruger dog en kompressor, da den jo også kan bruges til andet end at puste en computer ren med.
Avatar billede jalved Ekspert
24. september 2017 - 11:50 #11
Jeg søgte en gang på Ebay - og der findes godt nok mange fantasifulde indretninger til vedligehold af PC og tastatur...

Til tastaturet kan man således få en leragtig masse, der kan duppe urenheder op, ministøvsugere, særligt finhårede pensler og pustere, hvor man selv trykker bag på.

Man kan i øvrigt få en mini-kompresser i Lidl i denne uge til omkring 100 kr.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. september 2017 - 16:18 #12
Ja kreativiteten er stor, blandt firmaerne.
For eksempel rensesæt til cd-linse. Men folk lader sig alt for ofte lokke. Man tør næsten ikke tænke på literprisen. I stedet kan man bruge isopropylalkohol som man også bruger til at rense skær på barbermaskiner med. Denne væske  på føres med en vatpind.

Jeg har flere gange med succes forsigtigt fjernet alle tasterne på tastaturet (et Microsoft Ergo 4000). Man skal ikke forsøge at udføre denne operation på en bærbar.
En god idé er inden at tage et foto af tastaturet så man bagefter har mulighed for at se disses korrekte placering. Derefter har jeg taget en skål, hældt lidt opvaskemiddel i, og derefter lunkent vand. Man kan lade tasterne ligge lidt i vandet, og hvis disse er meget snavsede børste dem lidt med en opvaskebørste.
Selve tastaturet kan rengøres med en klud af microfiber, og evt. med trykluft. Hvis tastaturet har stået i f.eks. hvor der ryges kan nikotinen trænge ind alle steder. Er der problemer med at tasterne ikke virker – at der ingen tegn vises på skærmen – kan man rense kontaktpunkterne på tastaturet med speciel kontaktspray, men dette er oftest ikke nødvendigt

https://www.conradelektronik.dk/Reng%f8ringsmiddel-til-elektronik-Electrolube-400-ml.htm?websale8=conrad-dk&pi=673357&ci=SHOP_AREA_19753_2303010
Avatar billede ThomasF77 Juniormester
26. september 2017 - 11:16 #13
Som udgangspunkt vil jeg også mene at ved at blæse luft på støvet, blæser det støvet væk. Medmindre der er tale om dele som eksempelvis rør. Her kan man komme til at blæse støv ind i stedet for ud. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. september 2017 - 11:48 #14
Det svære er at rense en bærbar hvor det er bøvlet at rense blæser hvor computeren skal skilles ad til atomer for at komme til det. I disse tilfælde bruger jeg både trykluft på dåse og en støvsuger samtidigt.

Rense blæser i bærbar: Man skal bruge trykluft på dåse.
En støvsuger.
Noget til at fiksere blæser vingen med (jeg brugte en kontor clips)

Udtag alt strømmen fra den.
Udret clipsen så den kan blokere vingen og helst selv sidde fast.
Sæt mundstykket fra støvsuger i bunden hvor blæser suger ind.
Pust så ind der hvor blæser normalt puster ud.
Du kan hvis du er omhyggelig på den måde få skidtet ud uden at skille den ad.

Hvis du er ryger, så begrænses muligheden for at få den ren da nikotin klistrer støvet fast til både vingen og selve køleprofilet. Her er man nødt til at skille den ad for et tilfredsstillende resultat. Her skal man også bruge en børste for at få det helt rent.