Avatar billede toktok Mester
24. februar 2018 - 20:51 Der er 2 kommentarer

keyboard layout in Knoppix 7.7 til dansk

Har Knoppix 7.7 på USB stick og det virker fint. Dog kan jeg ikke få dansk tastatur til indtastning. Har kigget i diverse hjælpefiler og fora - og fulgt deres råd, men intet hjælper. (Har også oprettet et spørgsmål i et forum, men indtil nu intet svar - spørgsmålet er ikke engang blevet godkendt af moderator, så ingen kan se det... - siden så nu heller ikke særlig aktiv ud...).
De har 2 slags råd:
1) man kan indtaste en kommando under boot (evt. efter F2)
knoppix lang=da
- men det virker ikke hos mig.
2) man kan rette i 3 forsk. cfg filer, hvor der skal stå lang=da forsk. steder. Det virker for så vidt at nogle menuer bliver danske, men indtastnings-tastaturet (fx i en editor eller en browser) er stadig US.
Nogle andre ideer?
På forhånd tak.
Avatar billede toktok Mester
24. februar 2018 - 21:17 #1
Tilføjelse:
Fandt at ved at skrive flg. i en Terminal:
setxkbmap dk
bliver tastaturet dansk (også til indtastning).
Mit problem er nu, at jeg gerne vil have det ind automatisk under boot. Men jeg ved ikke hvilken fil jeg skal indtaste kommandoen i. Er der nogen der ved det?
På forhånd tak!
Avatar billede toktok Mester
07. marts 2018 - 12:37 #2
Har været inde på et Knoppix forum, og det ser temmelig dødt ud. Måske er der ingen der bruger Knoppix mere? Jeg foretrækker også Mint og Q4OS, men bare for sjov prøver jeg at vedligeholde Knoppix også...