Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2018 - 16:13 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

wifi backup software for windows

hej  Findes det noget Backup software så kan ta backup over til wifi netværk ligesom der er på mac (Time Machine)  så når jeg skal restore så kan man gør det over sit wifi :-) Hvis i ved hvad jeg mener ?
Avatar billede INK Ekspert
25. juni 2018 - 16:35 #1
Du skal have adgang til en nas eller en ekstern harddisk tilsluttet din router. Så kan man se disken i netværk og derfor også bruge de fleste backup programmer.
Der findes også eksterne harddiske med indbygget wifi, men det kan blive lidt mere kompliceret med 2 netværk. Måske kan den tilsluttes trådløst til routeren, og så er det samme netværk, men jeg har ingen praktisk erfaring med den løsning.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. juni 2018 - 17:56 #2
Avatar billede claes57 Ekspert
26. juni 2018 - 08:13 #3
Hvis det kun er data, så bare flyt dine data-mapper til onedrive (hvis du har et office365 abonnement, så er der oftest plads nok).

Programmer og opsætning er svært, da windows roder med placeringer - og man skal have registreringsdatabasen med hver gang et program ændrer noget i sine indstillinger. Det bedste er at lave et image af programdrevet (opdel, så data ligger på en anden partition) - de løsninger, jeg bruger er til eksterne diske - og så vedligeholde det regelmæssigt (når der kommer større ændringer).
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2018 - 16:05 #4
@ink jeg har en Nas server WD  og kan godt fine ud af hvor lavet en backup til den  og boote til den via LAN \\server\backup\backup af denne pc (windows ) det kør fint men og kan man med Wifi lige som kan med Mac hvor den bruger wifi korte :-)

@claes57  er til data backup (billeder videoer musik mm ) :-)
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2018 - 16:08 #5
@220661
så Allway Sync 18.4.8 køre det over et Lan  remote FTP/SFTP and WebDAV servers,
Avatar billede INK Ekspert
26. juni 2018 - 16:12 #6
#4 jeg er lidt i tvivl om hvad det er du ønsker. Hvis din pc kan lave backup til nas over kablet netværk, så kan den også over wifi. Men har jeg misforstået opgaven?
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2018 - 16:22 #7
det er når man skal boote :)  når boote man op via en bootdisk man laver (cd/dvd/usb )

og restore :-) så kan man vælge om man vil restore from usb hardrive eller netværk (lan og ikke wifi eller "restore form wireless network" )
Avatar billede claes57 Ekspert
26. juni 2018 - 16:45 #8
ok - hvis du har office365 abonnement, så har du 1tb plads i skyen, og dermed plads til (for de fleste brugere) data online.
Hvis du ikke har valgt andet, så ligger onedrive i C:\Users\[dit brugernavn] - men det er underordnet hvor det ligger, bare du ved hvor.
Du kan højreklikke på dine mapper med dokumenter, billeder, musik, videoer (en ad gangen) og vælge egenskaber og derefter placering og flytte dem til din onedrive-mappe. Har du andre mapper, du vil have online-kopi af, så er det samme procedure - bare opret en tom mappe i din onedrive-mappe med navnet, og flyt derefter den ønskede mappe dertil.
Typisk så skal alle data jo så til skyen - i ikon i systembakken er der en markering på, at den arbejder med synkronisering - og det kan tage laaaang tid (kør mus over ikon, og du får en lille besked på antal filer undervejs (lad evt maskinen stå tændt natten over)
Når gnyffen på ikonet er væk så ligger alle data online (også), og når du piller ved en enkelt fil på pc, så opdateres den straks i onedrive.
Du kan hente onedrive-app til din tablet/melefon og se alle dine data - de enkelte filer hentes først ned på dine enheder når du åbner dem, så 500gb data fylder stort set intet før du henter dem ned på din mobile enhed.

Og for den sags skyld, så kan google-drev eller dropbox bruges på samme måde - hvis du har købt plads hos dem.
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2018 - 17:06 #9
tak men nu er mit spørgsmål ikke om cloud backup af filer min om det er et backup program som kan "boot over et wifi"
Avatar billede INK Ekspert
26. juni 2018 - 17:13 #10
Hvis du ønsker at boote over wifi, så kræver det at din bootmanager kan vælge wifi. Kan den det? Men jeg melder i øvrigt pas.
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2018 - 17:16 #11
ja wifi backup software for windows

jeg leder efter et backup bootmanager som kan det til "windows " :-)
Avatar billede INK Ekspert
26. juni 2018 - 17:28 #12
Efter min opfattelse kører en bootmanager i bios, så du må finde en bios-opdatering, der kan det ønskede. Du kunne jo også købe en Mac 😀😀
Avatar billede claes57 Ekspert
26. juni 2018 - 17:32 #13
Der er den almindelige skole/firma-løsning, hvor der sendes et image ud til ip-adresser på lokalnettet. Men det rydder bordet, og stiller pc til en fast tidligere konfiguration, og ikke en reetablering af den opsætning, du havde lige før pc døde
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2018 - 18:19 #14
@ink jeg har MAC !! jeg leder efter same mulighed til MS windows
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2018 - 18:21 #15
@Claes57 det er det som hedder MDT SCCM pxe boot
Avatar billede claes57 Ekspert
26. juni 2018 - 18:34 #16
og i windows ligger problemet - du har en reg-db, som ændres hele tiden af software indstillinger, og programfiler ligger og flyder i et utal af mapper. Så enten image, eller en ren windows ind. Du kan ikke løbende pille ændringer ud og gemme dem i en akkumuleret backup.
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2018 - 19:53 #17
men det er ikke noget backup over en wifi net
Avatar billede claes57 Ekspert
26. juni 2018 - 20:21 #18
Som sådanne, så kan du knytte et drevbogstav til en lan-adresse, og dermed via et alm backup program lave backup til x:\??? Om det er kablet eller wifi er underordnet. Det vil bare ikke være hurtigt, eller 1:1, da win skal tage et øjebliksbillede og det gemmes mens du arbejder videre, og ændringer (fx nyt program indlæst) kommer ikke med. Og så skal du have et loop, der løbende igangsætter backup og sletter ældste, så du ikke løber tør for plads - win selv har ikke et kald, der siger, hvornår der er sket ændringer som kræver ny backup.
Hvis du ikke vil dræbe dit wifi, så skal backup holdes på 20-30% af din hastighed som maks.
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2018 - 20:26 #19
kenner du et backup program som kan dette ?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juni 2018 - 21:21 #20
Allway Sync er for filer ikke for image, så det tror jeg ikke vil virke.
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2018 - 00:54 #21
ok
Avatar billede claes57 Ekspert
27. juni 2018 - 09:25 #22
Macrium Refelct kan backup (image og efterfølgende tilføjelser), men det bruger WinPE til at reetablere ved totalt nedbrud. WinPE kan ikke wifi, men det kan man selv tilføje http://www.scconfigmgr.com/2018/03/06/build-a-winpe-with-wireless-support/
Man kan lave full/incremential job til Reflect, og de kan startes via scheduler - i opsætning af job bestemmer du også antal generationer gemt.
Skal du bare reetablere enkelte filer, så kan du klikke på backupfilen, og tilknytte den et drevbogstav, og derefter med stifinder bare finde filen og trække den til din harddisk.
https://www.macrium.com/reflectfree
i scheduler laver du fx full backup fredag aften, og så starter hver dag frem til fredag med incremential backup.

Den opsætning ligger dog udover, hvad jeg har prøvet, så du må eksperimentere selv - jeg bruger det kun til full backup til eksterne diske.

Bemærk, at macrium har en indbygget scheduler - den del koster penge - men kan lave et kald via windows opgavestyring, og lade den styre det gratis.
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2018 - 01:03 #23
jeg fandt Zinstall den vil jeg prøve i morgen :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2018 - 00:40 #24
Zinstall  er det en prøve udgave af den ?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. juli 2018 - 08:43 #25
http://www.zinstall.com/backup
scroll ned - hvis du ikke tager PRO, så er de første 30 dage gratis (til test), så du kan fx efter 25 dage (lad være med at forsøge at ramme dag 30) melde fra, og de trækker ikke betaling (eller hvis de har, så får du beløbet tilbage).
Bemærk det med småt - reetablering af data er kun muligt efter test-perioden (dvs, når programmet er købt)
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2018 - 00:52 #26
okay er det så muligt og finde noget som kan ta backup af det software man har installeret på pc'en når man har Windows på
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juli 2018 - 06:58 #27
Næppe gratis. Men hvis din opsætning og data ikke er 600kr værd, så bare drop backup. Du skal jo se prisen i sammenligning med hvad nyinstallationer ville koste, og hvis du kun har freeware og data i øvrigt i skyen, så er det spild. Bare et image til en ekstern disk en gang månedligt burde være rigeligt (husk at disk skal opbevares udenfor huset, så du har den hvis huset brænder ned)
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2018 - 18:15 #28
jeg har en del pc hvor der ikke er lan i :( Men derfor wifi men hvis der ikke er noget så må en usb lan være det
Avatar billede claes57 Ekspert
15. juli 2018 - 18:38 #29
Jeg ville vælge et standard image til de bærbare, og sætte dem til at bruge data via OneDrive/google drev/iCloud - den løbende backup af data og programmer inkl opsætning kan ikke betale sig - net-trafik bliver voldsom, og data er ikke det værd.
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2018 - 18:47 #30
jo så der tar lang tid og køre ind der for backup ad din harddisk

"data er ikke det værd" hvad mener du ?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. juli 2018 - 19:10 #31
du har en del nye bærbare (dvs uden lan og maks 2-3 år gamle) som du skal kunne gendanne - hvis de havde data via wifi (onedrive osv) så ville det kun være opsætning, der skal beskyttes. Valget (hos mig) ville være at sætte en bærbar op, lave et image (navngivet jf pc's serienummer) og evt opdatere det 3-4 gange pr år. Helt ærligt - du har ikke brug for mere - mellemliggende opdateringer kommer hurtigt ned alligevel.
Data - hvis du har en stabel bærbare - er til undervisning. Og der er onedrive fint for at sikre den enkelte brugers data. Har du brug for at spore data år tilbage, så meld lige ind.
Det tager 10-20 minutter at køre et image ind, og så skal bruger logge ind med sin id og data kommer fra onedrive løbende - og så mange er det jo næppe, der skal nulstille pc hver uge.
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2018 - 20:35 #32
ja det er det vil jeg men hvis det ikke kan køre over wifi må det være  Lan  hvorfor et backup program kan det lave et image og køre ind på de forskelligtlige computere ?
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2018 - 16:15 #33
lukker da der ikke er kommet en løsning