Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. juli 2018 - 18:16 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

Linux distribution plus freewareprogrammer

Jeg har et fritidsprojekt, med at gøre ældre bærbare til funktionelle standardindstallationer med Win10, openoffice og diverse gratisprogrammer, typisk hentet via Ninite.com (Paint.net, foxit PDF reader, PDF-Creator, Avast antivirus m.m.). Maskinerne foræres væk gennem "Venligboerne" til værdigt trængende.

Enkelte af maskinerne er dog fra før 2010, og de bliver ulidelige, hvis de skal køre Windows 10. Det vil typisk være Core2 CPU´ere og derfør, samt under 1GB RAM.

Er der en opdateret Linux distribution der ville kunne køre rimeligt på sådanne maskiner? - og hvilke freewareprogrammer i ovenstående kategori ville køre godt på sådanne maskiner?

Jeg er desværre 90% blank på Linux - jeg har kun leget en smule med det for nogle år siden, og har derfor ingen overblik over hvad der er aktuelt i dag.

Hvis nogen kunne komme med anbefalinger - og gerne links til download af programellet, ville det gøre min "hobby" meget lettere...
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2018 - 18:28 #1
Jeg tør godt anbefale Linux Mint. Den minder om Windows og er rigtig flot - efter min smag. Og så indeholder den en masse links til gratis programmer.
Men der ligger og en hel del programmer klar på Mint.
Man kan også installere programmet Wine, og dermed køre nogle af Windows programmerne. https://www.linuxmint.com/
Jeg kører mest Windows, men det er fordi jeg har så mange Windows programmer.
Avatar billede mort1 Ekspert
07. juli 2018 - 18:44 #2
Enig i at Mint er det rigtigste i øjeblikket - Desværre kræver  Mint efterhånden også en del RAM, så vær opmærksom på, at der findes Mint distributioner som er mindre RAMkrævende end andre - selv om de måske ikke er lige så farvestrålende, så er de stadig ok.
I øvrigt et rigtig godt formål du støtter
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2018 - 18:52 #3
For at følge op på #2. Linux Mint skriver, at for at køre stabilt, anbefales 2GB ram.
Så under 1GB, det bliver nok svært, hvis man vil have noget brugbart.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2018 - 19:47 #4
Man kunne prøve Lubunto som er mindre krævende end Mint. Den virker dog lidt mere skrabet end Mint gør. HAr ikke de samme programmer, men kan hentes på Download Center
https://lubuntu.net/downloads/
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2018 - 21:07 #5
Libre Office som der er en del af Mint er ikke på Lubunto, men den kan hentes ned.
Libre Office er  i øvrigt kompatibel med Windows office programmerne fra før 2013
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. juli 2018 - 09:43 #6
Jeg takker mange gange indtil videre... - jeg vil prøve Mint Xfce til en start. Jeg vil tro jeg kan få 1GB RAM i de fleste af de gamle maskiner... - og iflg. https://thishosting.rocks/best-lightweight-linux-distros/ burde den kunne køre med helt ned til 512MB (så tvivler jeg dog på man overhovedet kan starte programmer :-)

Jeg vender tilbage når jeg har testet lidt...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juli 2018 - 20:41 #7
Efter lidt begynderrod, hvor jeg var nødt til at tage PATA harddisken ud og finde et gammelt USB-kabinet, for at kunne nulle den helt på min Windows PC, lykkedes det uden problemer at installere Mint Xfce. Den kører fremragende på en IBM T43 med 768Mb RAM og 80GB harddisk.

Og det ser ud til at der er alle nødvendige programmer til rådighed med det samme - herligt.

Jeg har opdateret den, og har indtil videre to spørgsmål:

Driveroversigt - jeg savner en enhedshåndtering, for at se om alle drivere er installeret. Umiddelbart fungerer alt - men driverhåndtering er blank og siger bare "Der er ingen proprietære drivere i brug"... - skal jeg så forvente at alt er OK?

Antivirus - hvor nødvendigt er sådan noget? - ligger der noget i forvejen i Mint?

...Og så havner ikoner til programmer til højre for uret - er det muligt at lægge dem i venstre side, som andre OS har for vane?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juli 2018 - 20:43 #8
...Og er der en genvej til "start" menuen? - jeg er åbenbart blevet vant til Wintasten, eller CTRL+ESC, men de virker sjovt nok ikke :-D
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2018 - 23:48 #9
Jeg vil tro det virker ja hvis der ikke er noget i driveroversigten. Havde selv et problem på min Acer Ferarri 4000 hvor jeg har Mint på. Her havde jeg problem med en driver til mit trådløse netkort, og Mint kunne ikke lige finde en selv. Men med søgning på hardwaren og her efter en kommando i terminal vinduet fik jeg driver installeret
Antivirus findes ja, men jeg har aldrig haft det installeret. Har kun brugt firewall man kan konfigurere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juli 2018 - 19:55 #11
Jeg takker alle for starthjælpen - selvfølgelig kan jeg selv bruge tid på at finde ud af de forskellige ting - det var bare lettere hvis andre viste det på stående fod...
Her er hvad jeg selv kom frem til, i fald andre har behovet:

Driveroversigt: Stadig ikke helt afklaret med, om jeg har alle drivere. Men den kan ikke finde ny, så mon ikke.
Antivirus: Er droppet. Dels ser det ikke ud til at gennemsnitsbrugeren har behovet, dels vil det bare sløve maskinen mere end godt er.
Ikoner havner til højre: Ja, men højreklik på dem her, og vælg flyt... - så kan de flyttes derhen man ønsker.
Genveje: Der findes en masse. De er stort set identiske med dem til windows, bort set fra at "startmenuen" kun kan kaldes frem med windows tasten (Som i Windows). Men da sådan en gammel maskine ikke har en Windows tast, er det ikke muligt. Tilsyneladende er CTRL+ESC, som er den oprindelige Windows genvej, blevet forbigået...

Jeg takker igen - nu kan jeg få alle de gamle maskiner ud i omløb...
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2018 - 22:21 #12
Velbekomme og god arbejdslyst Ole :-)