Avatar billede 01-jeller Juniormester
12. juli 2018 - 00:10 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

NAS server og barebone pc

Hej eksperter!

Underlagt en stor entusiasme er jeg, som den film nørd jeg er i færd med, at sammensætte min kommende hjemmebiograf system og i denne henseende har et element af planlægningen voldt stor frustration.

Nemlig alt det med NAS server og barebone pc som er noget der er relativt nyt for mig.

Formålet med hele opsætningen er, at tilslutte pc’en til tv’et for derved at afspille alt indhold fra nas serveren via pc’en.

Det siger selvfølgelig sig selv, men min frustration skyldes, at jeg har svært ved at forstå hvordan man mest hensigtsmæssigt kan gøre det. Når barebone pc’en alligevel står ved siden af er der ingen grund til at streame hverken via internettet eller LAN, men er det muligt, at tilslutte pc’en direkte til nas serveren og på den måde tilgå indholdet på samme måde som hvis nas serveren var en ekstern harddisk?
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2018 - 01:04 #1
nej en nas kan kun  køre lan  angåne hjemmebiograf de ny tv er har internet i Lan og wifi og så du kan streame media fra din pc til dit tv er det du mener
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juli 2018 - 06:18 #2
Hvis pc har hdmi udgang, så bare direkte til tv.
Drop evt nas som enhed, og sæt et antal diske i en kasse til barebone som jbod og del det drev lokalt. Så kan andre tilgå via wifi, og barebone kan sende til tv.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juli 2018 - 07:51 #3
Du kan godt få en NAS, du også kan sætte til PC via USB. Men så er vi nede i de "små" NAS - de store mærker som Synology og QNap kan kun sættes til via netværkskablet. Og bevares, så kan du jo sætte netværskablet til direkte i PC´en, så du kører LAN direkte mellem NAS og PC - men så skal du selv have styr på netværkskonfigurationen... - skal PC´en samtidig kunne gå på nettet, skal du have et ekstra netkort til den (eller bruge WiFi).

Skal det være stabilt, er det en helt rigtig tanke at lade PC´en stå for streaming, og sætte den direkte til skærmen. Streaming eks. via ChromeCast har det med at blive forstyrret en gang imellem - selv på det bedste netværk.
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2018 - 10:04 #4
en nas kører 24/7, hvis den pc du sætter til tvet også gør det, er der ingen brug for en nas, så kunne du (som fortalt tidligere) smide nogen flere diske i maskinen, og del mappen med alle på netværket
Avatar billede 01-jeller Juniormester
12. juli 2018 - 13:13 #5
Jeg har ombestemt mig: Jeg vil gå på kompromis i at kunne streame indholdet når jeg er på ferie og i stedet for blot tilslutte harddiske til barebone pc'en og tilgå indholdet på den måde når jeg er hjemme.

Men det spørgsmål der så melder sig: Kan man købe en "kasse" hvori man har flere SATA haddiske og kan tilslutte "kassen" til barbone pc'en i stedet for at skulle tilslutte hver enkel harddisk?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juli 2018 - 13:35 #6
her er en med plads til 4 diske https://www.amazon.com/Bay-RAID-JBOD-Enclosure-Storage/dp/B01LYEM3VO?th=1
tilsluttes pc via usb3 stik - dertil kommer så de 4 diske
Avatar billede 01-jeller Juniormester
12. juli 2018 - 13:42 #7
Claes, det lyder fantastisk, tusind tak. Så ovenstående kan jeg tilslutte til pc via usb3 og bare sådan kan jeg tilgå alt indholdet der er tilgængelig på dens diske?
Avatar billede 01-jeller Juniormester
12. juli 2018 - 22:57 #8
Bump
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. juli 2018 - 08:40 #9
Det umiddelbare svar er klart JA. Det kan du.

MEN! - forventer du at kunne tilgå diskene ude fra det store internet, kræver det en del mere - og jeg mistænker det er dét du spørger til?
Avatar billede 01-jeller Juniormester
13. juli 2018 - 19:48 #10
Genialt!

Nej jeg er godt klar over, at det ikke er muligt at streame fra den online, men det var det jeg spurgte til i starten af tråden indtil min position blev ændret.

Er det ikke også korrekt, at hvis man tilslutter den via usb3 til ens router, så kan man streame over lan igennem hjemmenetværket?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juli 2018 - 00:27 #11
Igen jo, såfremt du har styr på at dele dit drev, og at det at "streame" blot er at starte en videofil på det delte drev :-)

Ellers skal du ud i også at have noget software til at streame FRA, såsom XBMC: https://xbmc.da.downloadastro.com/

Jeg kan desværre ikke finde en "original" hjemmeside - så vidt jeg ved var det oprindeligt et lille underselskab til Microsoft der udviklede dette "XBox MediaCenter".

Der der også indbygget uPNP i Windows 10 - og sikkert også andre mediefunktioner, som jeg ikke kender :-) - man bliver vanedyr når man først har kastet sin kærlighed på et bestemt system (jeg har en fuldblods NAS :-)
Avatar billede 01-jeller Juniormester
14. juli 2018 - 18:21 #12
Det er fordi, at XBMC har ændret navnet til Kodi. Det kører bedre end nogensinde før: https://kodi.tv/

Jeg ved ikke om jeg har styr på det, min opfattelse er, at alle diske bliver identificeret under netværket lige så snart man tilslutter kabinetet til routeren via usb3?

Ps. Fedt avatar :D
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juli 2018 - 18:39 #13
jeg tror, du blander lidt sammen - den kasse, jeg linkede til skal forbindes til din barebone pc som har hdmi til dit tv - og den kan optræde som et drev hvis du vælger JBOD opsætningen. Det er så barebone, der er på router, og det delte drev (kassen) er via den på nettet og kan tilgås af andre på dit lokale net.
Kassen er som sådanne ret dum - den skal via en pc for at være på netværk.
Avatar billede 01-jeller Juniormester
14. juli 2018 - 18:53 #14
Så du mener, at for at dele kassen på mit lokale net (lan), så skal jeg tilslutte den til pc'en og så dele kassen via pc'en - og at det altså ikke er muligt at dele den alene ved at tilslutte selve kassen til routeren og på den måde tilgå indholdet lokalt uden kabel tilslutning?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juli 2018 - 19:21 #15
USB er ikke noget netværksinterface i sig selv. Du skal bruge noget hardware der kan lave USB om til netværk, oplagt enten PC eller router.

HVIS din router har USB-stik. Det er der kun nogle få der har.
Avatar billede 01-jeller Juniormester
14. juli 2018 - 19:46 #16
Hvis jeg tilslutter kabinettet til for eksempel følgende router: https://www.avxperten.dk/traadloes-router/traadloes-router-tp-link-1-2--gbps.asp

Hvad skal jeg så gøre for at finde harddiskene under netværket via lan?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juli 2018 - 20:02 #17
Læs manual til kassen. Hvis du via indstillinger (dip-switche) på den kan vælge, at den skal konfigurere sig som jbod, så ville den router kunne, og så er du pc-fri. Med jbod (just a bundle of disks) så vil den optræde som en samlet disk (jeg ville nok sætte den på en pc først og formatere den vej, og så bagefter sætte den på nettet)
Avatar billede 01-jeller Juniormester
15. juli 2018 - 13:33 #18
Perfekt det giver mening. Jeg er blevet betydeligt klogere takket været jeres hjælp.

Hvis jeg har sådan en jbod box tilsluttet til min router og den står konstant tændt, så er det vel ikke sådan, at den bruger urimeligt meget strøm?

Cleas, vil du mene, at den box fra amazone som du linkede til er en af de bedste løsninger desangående?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. juli 2018 - 14:46 #19
den bruger som de fire diske og en blæser til køling. En tilfældig 500gb samsung-disk, jeg har liggende, bruger 12v/0,5a og 5v/0,7a maks - det er 9,5w. Fire diske (større disk er samme forbrug) + blæser og lidt til kassen er derfor ca 60w
Husk, at lukke alt ned (jbod og router) når du tager på ferie - kun køleskab/fryser/alarm skal have strøm der.
Den jeg valgte var bare en tilfældig, der havde usb3 og plads til 4 diske med jbod-mulighed uden lan.
Bemærk lige, at den også kan køre med 2½" diske - de er meget mere stille og bruger mindre strøm - men er lidt langsommere - det ville jeg nok vælge.
Avatar billede 01-jeller Juniormester
15. juli 2018 - 21:08 #20
Det hele giver mening, endnu engang tusind tak Claes.

Der er afslutningsvis et sidste undren jeg har tilbage: Hvis jeg deler harddiskene med mit hjemmenetværk via Window's netværksdelings funktionen, hvilket jeg faktisk allerede har fået til at virke (bare med min ekstern harddisk) og finder det overraskende nemt at bruge.

Er der så et risiko for at naboer og folk i nærheden kan tilgå det indhold som jeg har valgt at dele med hjemmenetværket?
Avatar billede claes57 Ekspert
16. juli 2018 - 05:14 #21
Det er op til sikkerhedsindstillinger i router - den kender jeg ikke noget til. Der er sikkert en mulighed for at vælge, om USB skal kunne ses udefra eller ej.
Avatar billede 01-jeller Juniormester
16. juli 2018 - 14:40 #22
Men nu tænkte jeg på om hvis man i stedet for deler det over netværket men via computeren og ikke routeren. Altså at man tilslutter til computeren og via windows deler med hjemmenetværket (med file sharing funktionen i network and sharing center der er indbygget i Windows)

Er der så et risiko for at naboer og folk i nærheden kan tilgå det indhold som jeg har valgt at dele med hjemmenetværket?
Avatar billede claes57 Ekspert
16. juli 2018 - 15:23 #23
det burde Windows Defender Firewall forhindre - bedre folk end jeg kan ret sikkert sætte sikkerheden yderligere op i Firewall for den enhed.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juli 2018 - 19:34 #24
I begge tilfælde - både Router og PC, vil NAS´en jo bare være tilsluttet dit eget netværk (LAN).
Hvis du har inviteret naboer og "folk i nærheden" til at bruge dit WiFi, vil de også kunne se og tilgå data, med mindre du har ordentlig styr på at lukke af.
Hvis ikke du har givet nogen adgang til dit netværk, er der heller ikke nogen der kan se det...
...Før du bevidst vælger at åbne dit netværk i din router til at tillade, at man kan se enhederne udefra.

Eller beskrevet på en anden måde - din router er som ydervæggene i dit hus. Som udgangspunkt har du låset alle døre og vinduer, og har trukket gardinerne ned. Men du kan vælge at rulle et gardin op, eller åbne et vindue, så folk kan komme ind i det ene værelse. Det er bare noget du skal gøre aktivt.

Ingen beskrivelse uden mindst ét men... - din Router KAN teoretisk være leveret med en eller flere "sårbarheder". Du bør derfor læse manualen, specielt om USB-port punktet, for at finde ud af om den skulle være åben som standard. Men så er det en tåbelig systemarkitekt der har designet routeren.
Avatar billede 01-jeller Juniormester
16. juli 2018 - 21:30 #25
Okay så her er et eksempel: Jeg vælger at dele alt indholdet fra en eller flere harddiske, ved blot at højere klikke og trykke "Give access to" og så dele med "Everyone". Hermed er indholdet delt.

Betyder det så som udgangspunkt, at det KUN er dem der er tilsluttet til mit netværksforbindelse (wifi) der kan tilgå det delte indhold?

Og altså andre der er tæt nok på, men koblet på et andet netværksforbindelse har ikke adgang til indholdet?

Endnu engang tak for et omfattende svar Ole. I er simpelthen så hjælpsomme herind!
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2018 - 07:29 #26
som udgangspunkt deler du indholdet med alle dem som kan se dine harddiske på netværket - hvis din router ikke router trafikken på wan-siden, så er det kun på din egen lokalt netværk du kan se/benytte harddiskene.
Så som standard kan andre (også i nærheden) ikke komme ind på din indhold, med mindre de er på din wifi. Og den har du vel sikret således at den ikke bare er åbent? ;)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. juli 2018 - 10:58 #27
Som med så mange ting, er der flere ting gældende.

Først og fremmest - når du deler indholdet, bør du vælge at dele med specifikke brugere. Brugerne skal være oprettet på din PC med nøjagtig samme brugernavn og password - så vil det fungere bedst.
Dernæst skal du også ændre sikkerhedsindstillingerne, hvor du foruden at have givet deleadgang, også skal rette sikkerhedsindstillingerne, så de samme brugere kan læse, eller læse/skrive.

Men her ud over er der også mediesoftware - her er jeg knap så sikker, men der er bl.a. uPnP. Sådanne funktioner tilbyder også mediefiler på netværket, bare du har et medieprogram eller enhed, der kan modtage uPnP. Her skal man blot være på samme netværk - så kan man streame indholdet, men har ingen mulighed for at ændre. Hvis ikke det findes i din Windows, er det dét, du kan bruge "Kodi" (tidl. XBMC) til.

Og for alt ovenstående gælder det, at det kun er tilgængeligt for enheder der er forbundet til dit eget lokalnetværk, enten via dit eget WiFi, eller et fysisk kabel.
Avatar billede 01-jeller Juniormester
17. juli 2018 - 13:57 #28
Jeg takker mange gange for alt hjælpen og venligheden! Problemet er løst.