Avatar billede keepy Seniormester
13. juli 2018 - 14:08 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Migrerer fra SQL server til SQL Compact

Hej
Hvordan får jeg konverteret min sql database til en sql compact .sdf ?
Der findes et tool til dette, men jeg har brug for at kunne lave et script der gør arbejdet, så jeg kan udføre opgaven fra min egen applikation(C# program).
Håber nogle kan hjælpe mig på rette vej eller måske en da et lille eksempel.

På forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juli 2018 - 05:13 #1
Det er ikke helt simpelt.

Men her er et foerste udkast:

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Data;
using System.Data.Common;
using System.IO;
using System.Text;

namespace E
{
    public class DbDump
    {
        public delegate bool SelectDatabase(string db);
        public delegate bool SelectTable(string db, string tbl);
        public delegate bool SelectField(string db, string tbl,string fld);
        public static void DumpTableStructure(IDbConnection con, string db, string catsuf, string tbl, StreamWriter sw, SelectField selfld)
        {
            sw.WriteLine("CREATE TABLE {0} (", tbl);
            IDbCommand cmd = con.CreateCommand();
            cmd.CommandText = "SELECT COLUMN_NAME,DATA_TYPE,CHARACTER_MAXIMUM_LENGTH,NUMERIC_PRECISION,NUMERIC_SCALE,IS_NULLABLE,ORDINAL_POSITION FROM INFORMATION_SCHEMA.COLUMNS WHERE TABLE_" + catsuf + "='" + db + "' AND TABLE_NAME='" + tbl + "'";
            IDataReader rdr = cmd.ExecuteReader();
            string pk = "?";
            while(rdr.Read())
            {
                string fld = (string)rdr[0];
                string typ = (string)rdr[1];
                bool nl = (string)rdr[5] == "YES";
                if(selfld(db, tbl, fld))
                {
                    string add = "";
                    switch(typ)
                    {
                        case "int":
                            // nothing
                            break;
                        case "varchar":
                        case "char":
                            add = "(" + rdr[2] + ")";
                            break;
                        case "decimal":
                        case "numeric":
                            add = "(" + rdr[3] + "," + rdr[4] + ")";
                            break;
                        default:
                            throw new ApplicationException("Unsupported data type: " + typ);
                    }
                    sw.WriteLine("    {0} {1}{2} {3},", fld, typ, add, nl ? "NULL" : "NOT NULL");
                }
                if(rdr[6].ToString() == "1") pk = fld; // **** CRAZY GUESS ****
            }
            rdr.Close();
            sw.WriteLine("    PRIMARY KEY({0})", pk);
            sw.WriteLine(");");
        }
        public static void DumpTableData(IDbConnection con, string db, string tbl, StreamWriter sw, SelectField selfld)
        {
            IDbCommand cmd = con.CreateCommand();
            cmd.CommandText = "USE " + db;
            cmd.ExecuteNonQuery();
            cmd.CommandText = "SELECT * FROM " + tbl;
            List<string> alltbl = new List<string>();
            IDataReader rdr = cmd.ExecuteReader();
            while(rdr.Read())
            {
                string flds = "";
                string vals = "";
                for(int i = 0; i < rdr.FieldCount; i++)
                {
                    if(selfld(db, tbl, rdr.GetName(i)))
                    {
                        if(i > 0)
                        {
                            flds += ",";
                            vals += ",";
                        }
                        flds += rdr.GetName(i);
                        object o = rdr.GetValue(i);
                        if(o is DBNull)
                        {
                            vals += "NULL";
                        }
                        else if(o is int
                                || o is long
                                || o is float
                                || o is bool
                                || o is double
                                || o is decimal)
                        {
                            vals += o.ToString();
                        }
                        else if(o is string)
                        {
                            vals += ("'" + o.ToString().Replace("'", "''") + "'");
                        }
                        else
                        {
                            throw new ApplicationException("Unsupported data type: " + o.GetType().FullName);
                        }
                sw.WriteLine("INSERT INTO {0}({1}) VALUES({2});", tbl, flds, vals);
            }
            rdr.Close();
        }
        public static void DumpTable(IDbConnection con, string db, string catsuf, string tbl, StreamWriter sw, SelectField selfld)
        {
            DumpTableStructure(con, db, catsuf, tbl, sw, selfld);
            DumpTableData(con, db, tbl, sw, selfld);
        }
        public static void DumpDatabase(IDbConnection con, string db, string catsuf, StreamWriter sw, SelectTable seltbl, SelectField selfld)
        {
            sw.WriteLine("USE {0};", db);
            IDbCommand cmd = con.CreateCommand();
            cmd.CommandText = "SELECT TABLE_NAME FROM INFORMATION_SCHEMA.TABLES WHERE TABLE_" + catsuf + "='" + db + "' AND TABLE_TYPE='BASE TABLE'";
            List<string> alltbl = new List<string>();
            IDataReader rdr = cmd.ExecuteReader();
            while(rdr.Read())
            {
                string tbl = (string)rdr[0];
                if(seltbl(db, tbl))
                {
                    alltbl.Add(tbl);
                }
            rdr.Close();
            foreach(string tbl in alltbl)
            {
                DumpTable(con, db, catsuf, tbl, sw, selfld);
            }
        public static void DumpServer(IDbConnection con, string catsuf, StreamWriter sw, SelectDatabase seldb, SelectTable seltbl, SelectField selfld)
        {
            IDbCommand cmd = con.CreateCommand();
            cmd.CommandText = "SELECT DISTINCT TABLE_" + catsuf + " FROM INFORMATION_SCHEMA.TABLES";
            List<string> alldb = new List<string>();
            IDataReader rdr = cmd.ExecuteReader();
            while(rdr.Read())
            {
                string db = (string)rdr[0];
                if(!db.StartsWith("sys") && !db.Equals("mysql") && seldb(db))
                {
                    alldb.Add(db);
                }
            rdr.Close();
            foreach(string db in alldb)
            {
                DumpDatabase(con, db, catsuf, sw, seltbl, selfld);
            }
        public static void Dump(string provider, string constr, string catsuf, string fnm, SelectDatabase seldb, SelectTable seltbl, SelectField selfld)
        {
            DbProviderFactory dbf = DbProviderFactories.GetFactory(provider);
            using(IDbConnection con = dbf.CreateConnection())
            {
                con.ConnectionString = constr;
                con.Open();
                using(StreamWriter sw = new StreamWriter(fnm, false, Encoding.UTF8))
                {
                    DumpServer(con, catsuf, sw, seldb, seltbl, selfld);
                }
        public static void Dump(string provider, string constr, string catsuf, string fnm)
        {
            Dump(provider, constr, catsuf, fnm, (db) => true, (db, tbl) => true, (db, tbl, fld) => true);
        }
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            DbDump.Dump("System.Data.SqlClient", @"Server=ARNEPC4\SQLEXPRESS;Integrated Security=true;Database=Test", "CATALOG", @"C:\work\ss.txt");
            DbDump.Dump("MySql.Data.MySqlClient", "Data Source=localhost;Database=Test;User Id=root;Password=", "SCHEMA", @"C:\work\ms.txt");
            DbDump.Dump("System.Data.SqlClient", @"Server=ARNEPC4\SQLEXPRESS;Integrated Security=true;Database=Test", "CATALOG", @"C:\work\ss2.txt", (db) => db == "test", (db, tbl) => true, (db, tbl, fld) => (tbl != "T1" || fld != "F2"));
        }
Avatar billede keepy Seniormester
17. juli 2018 - 09:04 #2
Tak Arne det vil jeg kigge lidt nærmere på
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2018 - 20:05 #3

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Data;
using System.Data.Common;
using System.IO;
using System.Linq;
using System.Text;

namespace E
{
    public class DbDump
    {
        public delegate bool SelectDatabase(string db);
        public delegate bool SelectTable(string db, string tbl);
        public delegate bool SelectField(string db, string tbl,string fld);
        public static void DumpTableStructure(IDbConnection con, string db, string catsuf, string tbl, StreamWriter sw, SelectField selfld)
        {
            sw.WriteLine("CREATE TABLE {0} (", tbl);
            IDbCommand cmd = con.CreateCommand();
            cmd.CommandText = "SELECT c.COLUMN_NAME,c.DATA_TYPE,c.CHARACTER_MAXIMUM_LENGTH,c.NUMERIC_PRECISION,c.NUMERIC_SCALE,c.IS_NULLABLE,tc.CONSTRAINT_TYPE FROM INFORMATION_SCHEMA.COLUMNS c LEFT JOIN (INFORMATION_SCHEMA.TABLE_CONSTRAINTS tc JOIN INFORMATION_SCHEMA.KEY_COLUMN_USAGE kcu ON tc.TABLE_" + catsuf + " = kcu.TABLE_" + catsuf + " AND tc.TABLE_NAME = kcu.TABLE_NAME AND tc.CONSTRAINT_NAME = kcu.CONSTRAINT_NAME AND tc.CONSTRAINT_TYPE = 'PRIMARY KEY') ON c.TABLE_" + catsuf + " = tc.TABLE_" + catsuf + " AND c.TABLE_NAME = tc.TABLE_NAME AND c.COLUMN_NAME = kcu.COLUMN_NAME WHERE c.TABLE_" + catsuf + "='" + db + "' AND c.TABLE_NAME='" + tbl + "'";
            IDataReader rdr = cmd.ExecuteReader();
            List<string> pk = new List<string>();
            while(rdr.Read())
            {
                string fld = (string)rdr[0];
                string typ = (string)rdr[1];
                string maxlen = rdr[2].ToString();
                string prec = rdr[3].ToString();
                string scale = rdr[4].ToString();
                bool nl = (string)rdr[5] == "YES";
                bool ispk = !(rdr[6] is DBNull);
                if(selfld(db, tbl, fld))
                {
                    string add = "";
                    switch(typ)
                    {
                        case "int":
                            // nothing
                            break;
                        case "varchar":
                        case "char":
                            add = "(" + maxlen + ")";
                            break;
                        case "decimal":
                        case "numeric":
                            add = "(" + prec + "," + scale + ")";
                            break;
                        default:
                            throw new ApplicationException("Unsupported data type: " + typ);
                    }
                    sw.WriteLine("    {0} {1}{2} {3},", fld, typ, add, nl ? "NULL" : "NOT NULL");
                }
                if(ispk)
                {
                    pk.Add(fld);
                }
            rdr.Close();
            sw.WriteLine("    PRIMARY KEY({0})", pk.Count > 0 ? pk.Aggregate((tot,nxt) => tot + "," + nxt) : "?");
            sw.WriteLine(");");
        }
        public static void DumpTableData(IDbConnection con, string db, string tbl, StreamWriter sw, SelectField selfld)
        {
            IDbCommand cmd = con.CreateCommand();
            cmd.CommandText = "USE " + db;
            cmd.ExecuteNonQuery();
            cmd.CommandText = "SELECT * FROM " + tbl;
            List<string> alltbl = new List<string>();
            IDataReader rdr = cmd.ExecuteReader();
            while(rdr.Read())
            {
                string flds = "";
                string vals = "";
                for(int i = 0; i < rdr.FieldCount; i++)
                {
                    if(selfld(db, tbl, rdr.GetName(i)))
                    {
                        if(i > 0)
                        {
                            flds += ",";
                            vals += ",";
                        }
                        flds += rdr.GetName(i);
                        object o = rdr.GetValue(i);
                        if(o is DBNull)
                        {
                            vals += "NULL";
                        }
                        else if(o is int
                                || o is long
                                || o is float
                                || o is bool
                                || o is double
                                || o is decimal)
                        {
                            vals += o.ToString();
                        }
                        else if(o is string)
                        {
                            vals += ("'" + o.ToString().Replace("'", "''") + "'");
                        }
                        else
                        {
                            throw new ApplicationException("Unsupported data type: " + o.GetType().FullName);
                        }
                sw.WriteLine("INSERT INTO {0}({1}) VALUES({2});", tbl, flds, vals);
            }
            rdr.Close();
        }
        public static void DumpTable(IDbConnection con, string db, string catsuf, string tbl, StreamWriter sw, SelectField selfld)
        {
            DumpTableStructure(con, db, catsuf, tbl, sw, selfld);
            DumpTableData(con, db, tbl, sw, selfld);
        }
        public static void DumpDatabase(IDbConnection con, string db, string catsuf, StreamWriter sw, SelectTable seltbl, SelectField selfld)
        {
            sw.WriteLine("USE {0};", db);
            IDbCommand cmd = con.CreateCommand();
            cmd.CommandText = "SELECT TABLE_NAME FROM INFORMATION_SCHEMA.TABLES WHERE TABLE_" + catsuf + "='" + db + "' AND TABLE_TYPE='BASE TABLE'";
            List<string> alltbl = new List<string>();
            IDataReader rdr = cmd.ExecuteReader();
            while(rdr.Read())
            {
                string tbl = (string)rdr[0];
                if(seltbl(db, tbl))
                {
                    alltbl.Add(tbl);
                }
            rdr.Close();
            foreach(string tbl in alltbl)
            {
                DumpTable(con, db, catsuf, tbl, sw, selfld);
            }
        public static void DumpServer(IDbConnection con, string catsuf, StreamWriter sw, SelectDatabase seldb, SelectTable seltbl, SelectField selfld)
        {
            IDbCommand cmd = con.CreateCommand();
            cmd.CommandText = "SELECT DISTINCT TABLE_" + catsuf + " FROM INFORMATION_SCHEMA.TABLES";
            List<string> alldb = new List<string>();
            IDataReader rdr = cmd.ExecuteReader();
            while(rdr.Read())
            {
                string db = (string)rdr[0];
                if(!db.StartsWith("sys") && !db.Equals("mysql") && seldb(db))
                {
                    alldb.Add(db);
                }
            rdr.Close();
            foreach(string db in alldb)
            {
                DumpDatabase(con, db, catsuf, sw, seltbl, selfld);
            }
        public static void Dump(string provider, string constr, string catsuf, string fnm, SelectDatabase seldb, SelectTable seltbl, SelectField selfld)
        {
            DbProviderFactory dbf = DbProviderFactories.GetFactory(provider);
            using(IDbConnection con = dbf.CreateConnection())
            {
                con.ConnectionString = constr;
                con.Open();
                using(StreamWriter sw = new StreamWriter(fnm, false, Encoding.UTF8))
                {
                    DumpServer(con, catsuf, sw, seldb, seltbl, selfld);
                }
        public static void Dump(string provider, string constr, string catsuf, string fnm)
        {
            Dump(provider, constr, catsuf, fnm, (db) => true, (db, tbl) => true, (db, tbl, fld) => true);
        }
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            DbDump.Dump("System.Data.SqlClient", @"Server=ARNEPC4\SQLEXPRESS;Integrated Security=true;Database=Test", "CATALOG", @"C:\work\ss.txt");
            DbDump.Dump("MySql.Data.MySqlClient", "Data Source=localhost;Database=Test;User Id=root;Password=", "SCHEMA", @"C:\work\ms.txt");
            DbDump.Dump("System.Data.SqlClient", @"Server=ARNEPC4\SQLEXPRESS;Integrated Security=true;Database=Test", "CATALOG", @"C:\work\ss2.txt", (db) => db == "test", (db, tbl) => true, (db, tbl, fld) => (tbl != "T1" || fld != "F2"));
        }

er bedre.

I.s.f.at antage at foerste felt er PK, saa finder den faktisk PK.