Avatar billede jljohannsen Novice
16. juli 2018 - 14:19 Der er 10 kommentarer

LOPSLAG.HVISINDEHOLDER

Hej med jer,
Der var engang en formel der hvis "hvisindeholder", også kendt som "*"&A1&"*", men kan ikke få den til at fungerer på de nyere Excel.

Sagen er den, at jeg vil have et kontoudtog fra en bank, som kan indeholde teksten "DKKGoogle.comHJSDN". Jeg har så i en oversigt defineret, at "Google" skal returnere et specifikt kontonr. ud fra linjen.

Det kan godt være at man ikke kan bruge et LOPSLAG mere, men oplys mig gerne om en anden måde at omgås det.

På forhånd tak :)
Avatar billede anedi Ekspert
16. juli 2018 - 15:04 #1
Hvad er det præcis du ønsker?

At undersøge om "DKKGoogle.comHJSDN" fremgår af en linje fra et kontoudtog du har downloadet? Og derefter indsætte et kontonummer i den linje?

Vh
Anedi
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
16. juli 2018 - 15:18 #2
Du kan stadig benytte "*"&A1&"*"

Altså må du gøre noget andet galt...

Hvordan ser din formel ud?
Hvad får du af fejlmelding?
Avatar billede jljohannsen Novice
16. juli 2018 - 21:02 #3
=LOPSLAG("*"&A14&"*";$G$6:$H$12;2;FALSK)

Den søger efter ordet defineret i G kolonnen og skal returnere værdien i H kolonnen.

A14 er teksten fra kontoudtoget, som kunne være "DKKGoogle.comHJSDN".

Jeg har "Google" stående i G kolonnen og ønsker at den fanger værdien i H kolonnen.

Håber det giver mening.

/Jacob
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
17. juli 2018 - 08:12 #4
Ahhhh, nu faldt 10-øren...
...du ønsker, at gøre det modsatte :-)

Så skal du lave en hjælpe kolonne til venstre for din opslagstabel, der udtrækker din opslagsværdi, og så lave opslag på den kolonne i stedet.
Avatar billede jljohannsen Novice
17. juli 2018 - 08:30 #5
Jeg er ikke heeelt med - kan du prøve at se på dokumentet jeg linker til her og assistere ud fra det? :)

https://www.dropbox.com/s/tf61uizu0bqu0cj/Lopslag%20Bank.xls?dl=0

/Jacob
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
17. juli 2018 - 11:50 #6
Prøv med denne:
http://www.EXCELGAARD.dk/Files/Workbooks/DRF/LOPSLAG Bank.XLSm

Jeg har tilføjet hjælpekolonnen i kolonne A, og tilrettet formlen i kolonne F.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
17. juli 2018 - 11:52 #7
Hmmm....
Eksperten er alligevel ikke så fuld af ekspertise, at de kan gennemskue et mellemrum i et link :-)

Vi prøver, at indsætte en manuelt mellemrum:
http://www.EXCELGAARD.dk/Files/Workbooks/DRF/LOPSLAG%20Bank.XLSm
Avatar billede jljohannsen Novice
17. juli 2018 - 12:09 #8
Jeg takker - men nu forsvandt hele idéen..

Nu kunne jeg lige så godt omdøbe alle mine posteringer fra banken, til det jeg gerne vil have.

Den skal jo søge i teksten direkte fra banken, uden at man manipulerer med data først. LOPSLAG skal returnere værdien fra opslaget, i så fald f.eks. "dataløn" figurerer et sted i linjen på banken.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
17. juli 2018 - 13:52 #9
Sådan fungere LOPSLAG() ikke, og har aldrig gjort det...
LOPSLAG() skal have en værdi, at slå op.

Du er nødt til, at lave en hjælpekolonne, hvor du sætter en opslagsværdi - enten manuelt (som jeg har gjort det), eller en formel, der udtrækker den opslagsværdi, som du ønsker, fra bank teksten.
Avatar billede jljohannsen Novice
17. juli 2018 - 14:24 #10
Kan der være en "work-around" uden brugen af LOPSLAG evt.?