Avatar billede Maisten Novice
19. september 2018 - 10:58 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opslag i excel

Hej derude.

Jeg er ved, at lave mig et excel ark, men der er sgu en funktion jeg fuldstændig har glemt, hvordan jeg får til, at virke. Håber i kan hjælpe.

I arket, som flere skal bruge, er der en oversigt over uger.

Alt afhængig af, hvornår man starter på et projekt, så skal man kunne indtaste startuge, så denne står først for og man ikke skal scrolle hen til den.

Dvs. der er en boks der hedder ´Startuge´, hvor man indtaster eks. 15 og så skal tabellen sætte uge 15 først og automatisk lade ugerne komme i rækkefølge derfra til 52 og starte fra 1 og køre op til 14. (Sådan at alle uger altid fremgår i tabellen, men kolonnerne kommer i den rigtige rækkefølge ift. det tidspunkt man starter arket/projektmappen).

Håber ovenstående forklaring er fyldestgørende og nogen kan hjælpe!? :-)
Avatar billede kim1a Ekspert
19. september 2018 - 11:41 #1
Kan du ikke blot lave cellerne efter første uge så den siger +1 medmindre tallet er 52? Eller vil du gerne arbejde med uger i format som Excel forstår?

Ugenummer i række 1, startuge i A1 ugerækken i B1 og frem:
B1: =A1
C1: =hvis(B1=52;1;B1+1)
Avatar billede Maisten Novice
19. september 2018 - 12:37 #2
I dette tilfælde vil jeg helt præcist have den til, at acceptere at B8: =L6  Den vil dog ikke acceptere og sætter værdien i B8 til 0.

Ligeledes vil den ikke acceptere C8: =hvis(B8=52;1;B8+1) det bliver til 0 uanset hvad der står i B8.

Taster jeg så eks. 3 i B8 for, at se hvad der sker i C8, så ændrer den værdien fra de 3 til 310 i B8.

???
Avatar billede Maisten Novice
19. september 2018 - 12:39 #3
Avatar billede kim1a Ekspert
19. september 2018 - 18:56 #4
Det lyder som en fejl i dit ark, kan du uploade det? Gupl eller Dropbox måske...
Avatar billede Maisten Novice
19. september 2018 - 21:50 #5
Avatar billede kim1a Ekspert
19. september 2018 - 22:43 #6
Du har skabt en tabel med overskrifter i række 8, som jeg ikke kan finde ud af at fjerne igen. Fjern den tabel så dine overskrifter kan have andre værdier.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. september 2018 - 09:23 #7
Kan det her bruges?

(Jeg har konverteret tabellen til et range)

https://www.dropbox.com/s/jropydleo8nb1w5/Fakturaoversigt_2.xlsx?dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. september 2018 - 09:26 #8
Nej det kan ikke bruges.
Vender tilbage senere.
Avatar billede Maisten Novice
21. september 2018 - 09:51 #9
Jeg kan ikke lige selv gøre noget, da alt vores IT er nede for 3. dag i træk. :-(

Tak for input, håber jeg kan hjælpes i mål. :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. september 2018 - 09:52 #10
Avatar billede Maisten Novice
21. september 2018 - 11:09 #11
Så virker det!! Tak for hjælpen!

Har gjort skriften i dato og år hvid og gemt dem i et hjørne, så ser man ikke dem... ;-)

Endnu en gang tak for hjælpen! :-)