Avatar billede anskov Mester
23. januar 2019 - 11:06 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Flere kolonner i EN kolonne, blanke celler skal ikke med

Hej Alle

Jeg har som sådan fundet en løsning, men problemet er at den formel også tager tomme celler med.
=INDEKS(liste;1+HELTAL((RÆKKE(A1)-1)/KOLONNE(liste));REST(RÆKKE(A1)-1+KOLONNE(liste);KOLONNE(liste))+1)

Jeg har 4 kolloner
V4:V50
X4:X50
Z4:Z50
AB4:AB50

Disse kolloner vil jeg gerne have samlet i EN kolonne startende fra AE4.
Der er en masse tomme felter som ikke skal medtages.
Jeg skal bruge denne kolonne til en dropdown menu.

Håber der er en der kan hjælpe.
Avatar billede Jan K Ekspert
23. januar 2019 - 11:39 #1
Er det ikke bare at sammenkæde cellerne i de enkelt kolonner, altså =V4&X4&Z4?
Avatar billede anskov Mester
23. januar 2019 - 11:55 #2
Hej Jan

Kort svar Nej :-)
Jeg skal have en lang kolonne AE4:AE204 (Hvis alle celler er fyldt ud i hver af mine 4 kolonner, hvilket de ikke er og aldrig bliver).
Men det vil sige at hvis jeg har følgende:
Kolonne V4:V50:          Kolonne X4:X50
V4=A                            X4=K
V5=B                            X5=L
V6=C                            X6="Tom"
V7="Tom"                    X7="Tom"
V8="Tom"                    X8=M

Så skal min Kolonne i AE4 samle mine to kolonner hvor der er tekst så jeg får følgende (Rækkefølgen er ligegyldig for mig):
AE4=A
AE5=B
AE6=C
AE7=K
AE7=L
AE8=M
Avatar billede jens48 Ekspert
23. januar 2019 - 14:59 #3
Prøv med denne makro I stedet.

Sub kopier()
Dim x, Rk As Long
Rk = 4
For x = 4 To 50
If Cells(x, 22) <> "" Then
Cells(Rk, 31) = Cells(x, 22)
Rk = Rk + 1
End If
Next
For x = 4 To 50
If Cells(x, 24) <> "" Then
Cells(Rk, 31) = Cells(x, 24)
Rk = Rk + 1
End If
Next
For x = 4 To 50
If Cells(x, 26) <> "" Then
Cells(Rk, 31) = Cells(x, 26)
Rk = Rk + 1
End If
Next
For x = 4 To 50
If Cells(x, 28) <> "" Then
Cells(Rk, 31) = Cells(x, 28)
Rk = Rk + 1
End If
Next
End Sub
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. januar 2019 - 15:00 #4
Har du mulighed for at uploade din fil til Dropbox?
Avatar billede jens48 Ekspert
23. januar 2019 - 15:10 #5
Makroen kan skrives lidt kortere

Sub kopier()
Dim OrgRng, C As Range
Dim Rk As Long
Rk = 4
Set OrgRng = Range("V4:V50, X4:X50, Z4:Z50, AB4:AB50")
For Each C In OrgRng
If C <> "" Then
Cells(Rk, 31) = C
Rk = Rk + 1
End If
Next
End Sub
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
23. januar 2019 - 15:37 #6
Mon

=INDEKS(liste;(1+HELTAL((RÆKKE(A1)-1)/KOLONNE(liste)))*ER.TEKST(A1);REST(RÆKKE(A1)-1+KOLONNE(liste);KOLONNE(liste))+1)

Jan
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. januar 2019 - 16:04 #7
Det kan løses formelmæssigt, hvis du kan leve med en hjælpekolonne, men hvis ovenstående makro allerede har løst problemet er der måske ingen grund til at gå nærmere ind i det?
Avatar billede anskov Mester
24. januar 2019 - 10:19 #8
Hej Xl-enthusiast og i andre

Beklager, møder og lidt travlt, så har ikke nået at se jeres svar, men tak for jeres forsøg på at hjælpe mig.

Hjælpekolonne vil være helt ok (det er jeg også startet på, men kan ikke finde løsningen).
Ovenstående forslag har ikke helt hjulpet mig.
Det skal helst være en formel der løsser min udfordring :-).
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. januar 2019 - 11:23 #9
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. januar 2019 - 11:30 #10
Jeg glemte at sige, at formlerne i kolonne AF er matrixformler. Når du indtaster en matrixformel skal du holde Ctrl og Shift nede før tryk på Enter. Hvis du gør det korrekt, vil Excel automatisk sætte krøllede parenteser omkring formlen {}. Når én matrixformel er indtastet korrekt, kan den kopieres til andre celler på normal måde.
Avatar billede anskov Mester
24. januar 2019 - 11:44 #11
Fedt Xl-Enhusiast

Men den kikser lidt med de sidste felter, der sker en reference fejl.
Jeg har uploadet exempel.
I eksemplet har jeg kaldt området V4:AB54 liste og det er hele dette område (også selvom der er tomme felter) den skal smide over i hjælpelisten.

Altså du har lavet det rigtigt, får bare referencefejlen og da jeg ikke er god nok til at gennemskue det :-), så håber jeg du gider at se mit uploadet exempel.
Det ser ud til at i dit eksempel "kun" undersøger fra V4:V14 X4:X14 Z4:Z14 AB4:AB14.
Der skal undersøges ned til 54...så V4:V54 og så frem deles.

https://drive.google.com/file/d/1FzWWyGF4Shp3v93WFpM-S8hxYbCEixYD/view?usp=sharing
Avatar billede anskov Mester
24. januar 2019 - 12:48 #12
Jeg har fundet ud af det....du havde bedt den om at gå 5 ned i hver kolonne...jeg har nu bedt den om at at gå 52 ned så det virker :-)
Avatar billede anskov Mester
24. januar 2019 - 12:57 #13
MEN den vil ikke lave listen hvor den filtrer 0 fra?

https://drive.google.com/file/d/1Se6-JsyboUIJc6X7zSrKJrcLeiIDR7wH/view?usp=sharing

Jeg vil gerne lave den filtreret liste i kolonne AF (markeret med rød.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. januar 2019 - 13:44 #14
Hvordan åbner jeg den i Excel. Jeg har nul forstand på Google Sheets.
Avatar billede anskov Mester
24. januar 2019 - 13:52 #15
Du skal bare downloade den, så bliver den gemt som excel fil.
Avatar billede anskov Mester
24. januar 2019 - 13:54 #16
How og det er i ark "Dropdown" du gerne må se på løsningen.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. januar 2019 - 14:13 #17
Jeg får fejlmeddelelse når jeg prøver at åbne.
Hvis jeg skal gøre mere så send venligst filen i xlsx format som en personlig besked.
Avatar billede anskov Mester
24. januar 2019 - 14:22 #18
jeg har sendt en privat besked, men kan ikke vedhæfte filen.
Avatar billede anskov Mester
25. januar 2019 - 10:39 #20
Hej Xl-Enthusiast

Endnu engang tak for din hjælp.
Til andre der kan bruge løsningen, så husk at når i har sat formlen ind så afslut med ctrl+shift+Enter fordi det skal fungere som en Array formel.

=HVIS.FEJL(INDEKS(Tabel1[Liste intern fejl];MINDSTE(HVIS(Tabel1[Liste intern fejl]<>0;RÆKKE(Tabel1[Liste intern fejl])-CELLE("row";Tabel1[Liste intern fejl])+1);RÆKKER($1:1)));"")

For at oprette en tabel, så stå på feltet hvor overskriften er og tryk  xtrl+L og vælg listens område og vælg at listen har overskrift.

Og til alle jer andre der har hjulpet også en stor tak fordi i har gidet at bruge tid på at hjælpe.