Avatar billede Kroaen Juniormester
24. januar 2019 - 09:47 Der er 10 kommentarer

Betinget formatering på tidsformat driller

Hej alle,

Jeg har en formel som automatisk udregner en læssetid på en bil.
Jeg har gjort, så alle dem der ingen data er på hedder " - " for at det ser lidt pænere ud.

Formlen ser således ud:
=HVIS([@[Afg fra rampe]]-[@[Ank. til rampe]]=0;" - ";[@[Afg fra rampe]]-[@[Ank. til rampe]])

Nu vil jeg så gerne have en betinget formatering på, så den bliver rød, hvis tiden overstier 20 minutter. Altså "00:20".

Men når jeg forsøger at gøre dette, bliver alle røde, også selvom cellen er 00:00, altså " - "
Måden jeg gør det på, er at vælge celleværdi, og mere end "00:20"

Nogen idéer til hvad jeg kan gøre for at ændre dette?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
24. januar 2019 - 09:57 #1
prøv
=A1>tid(0;20;0)
Avatar billede Kroaen Juniormester
24. januar 2019 - 09:59 #2
Hej Jan,

Skal jeg prøve dette i betinget formatering eller i selve cellen?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
24. januar 2019 - 10:04 #3
Betinget!!
Avatar billede Kroaen Juniormester
24. januar 2019 - 10:08 #4
Den giver desværre samme udfordring med at alle med 0 bliver røde.
Avatar billede ebea Ekspert
24. januar 2019 - 10:25 #5
Vælg først det område som skal dækkes, så vælg Betinget formatering, og der  vælger du "Fremhæv celleregler" og derefter "Større end", og så sæt tallet 00:20 og vælg den farve du ønsker!
Avatar billede Kroaen Juniormester
24. januar 2019 - 10:36 #6
Hej Ebea,

Det er præcist dette jeg har gjort. Udfordringen er den samme. Alle celler, hvor værdien er 00:00/" - " bliver også farvet rød
Avatar billede Jan K Ekspert
24. januar 2019 - 13:06 #7
Måske fordi du ikke har et 0 (0:00) i cellen, men en værdi, der ikke er et tal. Hvad sker der, hvis du fjerner din formel, opg lader resultatet faktisk blive 0:00?
Avatar billede ebea Ekspert
24. januar 2019 - 13:13 #8
#6  -  Der er noget der ikke stemmer i det som du skriver!
Hvis du f.eks. efterprøver det, ved at indtaste f.eks. 09:25 i en celle, og 09:00 i en anden, og brug en ganske alm. formel til at fratrække tiden. Derved får du 00:25 i den celle du har formlen. Hvis du så følger mit forslag i #5 og sætter betingelsen til 00:20 så vil du få en farvet celle.
Avatar billede Kroaen Juniormester
24. januar 2019 - 13:23 #9
Hej Jan og Ebea,
Jeg ønsker ikke, at den forbliver 00:00 hvis jeg kan undgå dette. For ren syns skyld.
Det virker, hvis dog blot laver en udregning uden "hvis"

Det er dette jeg gerne vil have løst hvis muligt.
Avatar billede Jan K Ekspert
24. januar 2019 - 14:29 #10
Har du prøvet med to regler:

Den første skal være noget i stil med

=A1>20/1440

og den næste

=A1<>"-"