Avatar billede barth Professor
18. marts 2019 - 12:23 Der er 56 kommentarer og
1 løsning

Opdatering Windows 10

Jeg har installeret opdateringsassistenten til Windows 10.
Jeg har version 1803 og har nu 3 gange forsøgt at opdatere til version 1809.
Den går fint i gang med at hente opdateringen og jeg siger ok til at genstarte. Og så går den i gang med at opdatere, men når den er færdig, og jeg logger ind, har jeg har stadig version 1803.
Jeg så så et kort øjeblik under anden opdatering at den skrev tilbagefører installationer, eller noget i den retning.
Så faktum er, at jeg ikke får opdateringen.
Hvad er galt og hvad kan jeg gøre for at få opdateringen til version 1809?
Kan nogen hjælpe
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. marts 2019 - 12:45 #1
Der kan gå en helt masse galt, og det kan være vanskeligt at finde den præcise årsag, da fejlmeldingerne typisk ikke peger på hvor problemet skal findes.

Men i alle tilfælde jeg har oplevet, har jeg hver gang haft held med at bruge samme værktøj til at hente Windows 10 ISO filen, og så oprette en USB-stick med installationen.
Kører du setup.exe fra USB-sticken, vil den også starte opdateringen - og indtil videre har jeg ikke oplevet nogen fejl på de maskiner, der ikke kunne opdateres via opdateringsassistenten. Se på siden for assistenten for yderligere info: https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2019 - 13:02 #2
microsoft har tilbageført en update fordi den lavede for mange fejl
Avatar billede barth Professor
18. marts 2019 - 13:17 #3
Tak sidwave og Ole

Ole: Jeg ved ikke helt hvad det betyder at køre setup.exe fra USB-sticken?

Jeg vil prøve linket, men det bliver først i morgen, da jeg skal ud nu.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. marts 2019 - 13:37 #4
@Sidewave - den opdatering blev genudsendt i starten af januar (Se linket længere nede).
Desuden kan Microsoft ikke tilbageføre en opdatering - de kan tilbagekalde den, men ikke beslutte at afinstallere den fra din PC.

Og for at sige mig selv imod, vil Microsoft fra næste version af Win10 (formentlig 1903) kunne afinstallere en udrullet opdatering: https://www.computerworld.dk/art/246768/nu-vil-windows-10-automatisk-afinstallere-fejlbehaeftede-opdateringer - men altså ikke endnu...

@barth at køre "Setup.exe" vil blot sige at du manuelt starter installationen fra den USB-stick du skal have lavet.
Avatar billede Mikael Ekspert
18. marts 2019 - 14:06 #5
Har aldrig problemer med min nyeste Win 95 ;) ;)

Undskyld ;)
Avatar billede poko1 Ekspert
18. marts 2019 - 16:14 #6
Hvis alt andet mislykkes så hent Værktøjet sæt indholdet ind på en mappe i C: Drevet og kør opdateringen Derfra!
https://ibb.co/L0djxdX
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2019 - 16:19 #7
#1  Vil bare gøre opmærksom på, at man ikke behøver en Iso først for at få en USB.
Man kan hente Windows 10 direkte til en USB.
Avatar billede barth Professor
18. marts 2019 - 19:41 #8
Jeg prøvede Ole’s link. Men den gjorde det samme som opdateringsassisten så jeg fik ikke opdateret.

Er det muligt i klart dansk 😄 at forklare mig hvordan jeg laver en USB nøgle og hvordan jeg bruger den?
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2019 - 19:49 #9
Det er meget enkelt. Du skal bruge en USB stick på mindst 4GB.
Så går du ind på linket i #1 og trykker på "Download værktøjet nu"
Så er det bare at følge instrukserne fra microsoft.
Avatar billede barth Professor
18. marts 2019 - 20:09 #10
Tak Valby. Men jeg synes ikke jeg kan se noget link. Kan du gentage linket?
Avatar billede barth Professor
18. marts 2019 - 20:14 #11
Avatar billede barth Professor
18. marts 2019 - 20:31 #12
Nu er jeg ved at hente den ned på USB. Skal jeg så boote fra USB eller kan jeg blot åbne USB og så køre den der fra?
Avatar billede poko1 Ekspert
18. marts 2019 - 20:35 #13
Hvis du ikke får mulighed for at opgradere ognbeholde dine Programmer så er det at bruge min metode den sikre.
Avatar billede barth Professor
18. marts 2019 - 20:39 #14
Tak poko1. Men jeg forstår ikke rigtig dit billede. Hvordan gør jeg? Tror du jeg risikerer at miste alt ved USB løsningen?
Avatar billede poko1 Ekspert
18. marts 2019 - 20:47 #15
Ja det mener jeg du gør Hvis den ikke spørger om du vil beholde???
Du skal Åbne Stifinder Oprette en ny mappe som du døber ESD blot for at holde styr på tingene! Nu åbner du så dit USB Stik kopierer indholdet over i den mappe du lige har oprettet og fra denne kører du så ved at trykke på setup
Avatar billede barth Professor
18. marts 2019 - 20:56 #16
Tak poko1.

Jeg vil i morgen se om jeg kan finde ud af det.
Avatar billede barth Professor
18. marts 2019 - 21:59 #17
Nu har den hentet opdateringen fra linket. Ikke UBS. Den har genstartet og installeret, men slutter nu af med at skrive: Fortryder ændringer der er foretaget på computeren.? Og så er den nye version ikke installeret.
Det er da underligt og meget irriterende.
Avatar billede poko1 Ekspert
18. marts 2019 - 22:45 #18
Har du prøvet at køre fra Stifinder ellers så
Prøv at trykke på Windows tasten + I og her vælger du Opdatering og sikkerhed gå til foretag fejlfinding og kør Windows update kør fejlfindings værktøjet

https://picee.dk/Fejlfind-Updatepng
Avatar billede barth Professor
19. marts 2019 - 07:27 #19
Tak poko1. Det vil jeg prøve. Jeg har ikke prøvet stifinder endnu.
Avatar billede barth Professor
19. marts 2019 - 08:19 #20
Hej poko1. Må jeg ulejlige dig igen.
Nu har jeg på min UBS en efi mappe. I en ligger der to mapper: boot og Microsoft. Hvad skal jeg gøre nu for at følge din instruktion?
På forhånd tak.
Avatar billede poko1 Ekspert
19. marts 2019 - 09:10 #21
Forneden i mappen skulle der gerne være et Ikon hvor der står Setup Tryk på dette så skulle den gerne starte med installationen.
https://picee.dk/7592-esd-setup-1-1
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2019 - 11:37 #22
Jeg har lige sat en windows 10 USB i computeren.
Den åbnede straks op sådan: https://ibb.co/hV0SN93
Og som der står i#21 er der en setup for neden.
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2019 - 11:41 #23
Ps. Hvis den USB ikke åbner af sig selv, så ligger den i "Denne PC", og så er det bare at trykke på ikonet.
Avatar billede barth Professor
19. marts 2019 - 12:05 #24
Hej poko1.
I fri mappen ligger der ikke en set.up?  Heller ikke i undermapperne.

Og hej Valby.

Den starter ikke selv. Og i denne pc ligger kun nogle mapper samt enheder og drev?

Hvor er det pænt af jer at I gider hjælpe mig.
Avatar billede barth Professor
19. marts 2019 - 12:14 #25
Hej igen Valby. På min UBS har jeg faktisk de samme mapper som du viser i dit link:
Support, sources, boot og efi.
Kan jeg bruge ‘en af dem?
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2019 - 12:17 #26
Det lyder som om der er noget galt. Prøv at trykke på Windowstasten og X
Der går du ind i Enhedshåndtering og ser under "Diskdrev" efter din USB.
Hos mig hedder den Kingston. https://ibb.co/7VM0mtC
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2019 - 12:19 #27
Du skal bruge Setup.exe den nederste med ikonet.
Avatar billede barth Professor
19. marts 2019 - 12:37 #28
Jeg har 3 diskdrev.
Jetflash transcend  128 GB USB device, og det er den.. Men der står ikke setup exe nogen steder. Hvor skal de står.
Når jeg dobbeltklikker på den står der den virker korrekt.
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2019 - 12:50 #29
Jeg har jo i #22 lagt et link som viser hvordan det ser ud på den USB.
Hvis det ikke står som vist i linket, så er data på den USB forkerte.
At en disk eller USB virker korrekt, er et teknisk spørgsmål, og har ikke noget at gøre med de data, som disken/USB indeholder.
Jeg vil foreslå, at du går ind på Microsoft siden, og laver en ny installationsdisk.
Avatar billede barth Professor
19. marts 2019 - 13:00 #30
Ok Valby. Det prøver jeg. Tak.
Avatar billede poko1 Ekspert
19. marts 2019 - 13:27 #31
Er du sikker på at du valgt Download til USB Og ikke kun downloade en ISO?
https://ibb.co/tCmCt2V
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. marts 2019 - 14:02 #32
Jeg har lagt alle filerne ud her: https://1drv.ms/f/s!AuCUmpEnPgEO1VCO3i_PwVvDGOVs

Det er Windows 10 1809 x64 Dansk.

Så skal du ikke slås med at få det til at virke fra værktøjet.

Kopier alle filerne til en mappe på din PC, og kør setup.exe

Hvis heller ikke det virker, kan du let lave en USB-stick ud fra filerne, du kan boote på - men mere om det hvis det bliver nødvendigt.
Avatar billede barth Professor
19. marts 2019 - 14:30 #33
Ja. Jeg har valgt download til USB. Præcis som du viser.
Jeg formateres den inde og nu er der en setup dateret 08.01.2019. Det er nok derfor jeg har sagt der ikke var nogen. Og alle de andre mapper.
Der er ikke nogen i min computer. Mon jeg kan trykke på den uden at miste mine programmer?
Avatar billede barth Professor
19. marts 2019 - 14:40 #34
Hej Ole. Tusind tak. Det ser ud til at være de samme filer som jeg har nu på min UBS. Mon jeg risikofri kan køre setup uden jeg mister noget?
Avatar billede barth Professor
19. marts 2019 - 15:37 #35
Nu kører jeg. Har markeret at jeg vil gemme filer og mapper. Så må vi se.

Jeg melder tibage om det lykkes.

Men tusind tak til jer alle for stor hjælp.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. marts 2019 - 17:49 #36
Ja, du kan sagtens køre den uden at miste filer. Men kort inde i processen bliver du spurgt, hvad du vil gemme - her er det vigtigt at vælge rigtigt - ellers mister du data :-)
Avatar billede barth Professor
19. marts 2019 - 18:13 #37
Hej Ole. Jeg markerede at jeg vil gemme alle filer og mapper. Så det er forhåbentlig ok. Den kører nu så jeg venter i spænding.
Avatar billede barth Professor
19. marts 2019 - 19:28 #38
Det gik desværre ikke. Nu skriver den igen at den fortryder ændringer foretaget på computeren.
Så nu har jeg vist prøvet alt uden resultat. Denne installation tog nogle timer. Trist. Nu er der jo nok ikke mere at gøre. Nu synes jeg, at jeg har prøvet alle jeres gode forslag.
Avatar billede barth Professor
19. marts 2019 - 19:49 #39
Den slutter nu af med et stort blåt billede der siger:
Vi kan ikke installere Windows 10. Vi har tilbageført pc'eren til den tilstand den havde lige inden du startede installationen af Windows 10.
OxC1900101 - 0x40017
Installationen mislykkedes i fasen SECOND_BOOT med en fejl under handlingen BOOT.

Giver det mening for nogen?
Avatar billede poko1 Ekspert
19. marts 2019 - 19:55 #40
Dt var jo derfor jeg gav dig den mulighed at gøre det internt på det kørende system
Avatar billede barth Professor
19. marts 2019 - 20:35 #41
Undskyld poko1. Jeg forstår ikke rigtig. Hvor kan jeg finde hvad du skrev om det. Beklager men jeg er lidt forvirret.
Avatar billede barth Professor
19. marts 2019 - 20:41 #42
Hej poko1. Er det det du skriver i #15?
Avatar billede poko1 Ekspert
19. marts 2019 - 21:14 #43
Ja men jeg  gider ikke mere!
Avatar billede barth Professor
19. marts 2019 - 21:17 #44
Undskyld. Tak for al din hjælp. Jeg beklager jeg ikke har været dygtig nok til at forstå alt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. marts 2019 - 22:53 #45
Som jeg kan regne mig frem til, skyldes problemet noget hardware, der ikke er kompatibel med opgraderingen - og muligvis den ny udgave af windows.

Så det gælder for dig om at fjerne al den hardware du kan, selvfølgelig så du fortsat er i stand til at starte maskinen og køre den.

Har din maskine speciel hardware som kortlæser (SD kort m.m.), ekstra grafikkort eller andre udviddelseskort, udstyr sat på via USB o.s.v. - så fjern alt dette, og installer opdateringen.
Når opdateringen er afsluttet, kan du stille og roligt montere hardwaren igen - sandsynligvis vil alt virke.
Avatar billede barth Professor
20. marts 2019 - 08:46 #46
Hej Ole.
Jeg har ikke noget specielt hardware bortset fra en ekstern harddisk.
Jeg er i øjeblikket i gang med poko1’ forslag. Virker det ikke tager jeg den eksterne harddisk fra og prøver igen.
Tak.
Hilsen Hans
Avatar billede barth Professor
20. marts 2019 - 10:15 #47
poko1’ model virkede desværre heller ikke.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. marts 2019 - 10:44 #48
Nej, forskellen til at installere fra en USB-stick er også minimal.

Tilbage til din PC - hvilken model er det? - du har tidligere skrevet om en Acer bærbar, der er rimelig ny... - er det den samme?

Eller er det en gammel gammel PC?

Du kan også overveje om du har specialsoftware installeret - små programmer som VPN software, TeamViewer til fjernforbindelser, antivirus og firewall programmer, har som oftest "soft" drivere installeret i systemet. Det kan sagtens være sådan et program der driller dig.
Avatar billede thov Forsker
20. marts 2019 - 12:55 #49
Jeg har netop opdateret en Surface Pro fra 1803 til 1809.
Belært af erfaringer fra bøvlet med 1803 opdateringen, gik den glat igennem på en times tid.
Den slags store opdateringer, vil åbenbart være helt alene, så andre ventende
opdateringer skal køres først.
Avatar billede barth Professor
20. marts 2019 - 13:21 #50
Ole. Min computer er Acer Aspire V5-573G, et par år gammel.
thov: Den burde være fuldt opdateret, men kan jeg kontrollere det? Opdateringsoversigten viser, at der er 2 definitionsopdateringer til Windows defender antivirus, der ikke er gennemført.
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2019 - 13:21 #51
Man bør ikke have andet tilsluttet end den disk man vil installere windows på plus den USB man vil installere fra. Alle andre diske/USB bør tages fra.

Men har du tænkt på muligheden af at kopiere dine vigtige data over på den eksterne disk, og så gå ind på installations USBén og slette problem disken, for derefter at installere en helt ny ?
Avatar billede barth Professor
20. marts 2019 - 13:42 #52
Jeg har ikke sluttet andet til. Jeg har taget min eksterne harddisk fra.
Jeg gider ikke skulle geninstallere min computer med alle programmer, så det har jeg ikke lyst til. Det tager mange timer.Så vil jeg hellere satse på, at det løser sig.
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2019 - 13:59 #53
Mange timer ok, men hvor mange timer har du brugt på problemet ind til nu?
og uden at have løst det. :-)
Avatar billede barth Professor
20. marts 2019 - 14:10 #54
Det kan du have ret i. Det er blot ikke så koncentreret. Jeg geninstallerede den for et halvt år siden. Og det var temmelig besværligt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. marts 2019 - 14:16 #55
Jeg tror ikke på den mangler Windows opdateringer - så ville du ikke være nået så langt som at den ny installation kom på, og at den rullede tilbage, så glem dem.

Du skal fokusere på de programmer du har installeret, som kunne tænkes at grave dybt i PC´en - som nævnt, antivirus (du skriver Defender - så har du nok kun Microsofts eget, og det er ikke noget problem), firewall, VPN, remote værktøjer. Kunne der være sådanne programmer på din PC, der ikke er nyeste udgave?
Avatar billede barth Professor
20. marts 2019 - 14:57 #56
Det tror jeg ikke. Og det jeg har skulle være opdateret. Mit virusprogram har jo ikke skabt problemer tidligere. Mon ikke jeg blot skal vente og satse på den selv opdaterer. Det har jeg sat den til.
Avatar billede barth Professor
24. marts 2019 - 12:07 #57
Nu har jeg geninstalleret computeren, selv om jeg synes det er besværligt, at jeg så skal lægge alle programmer ind igen.
Men fordelen er, at nu har jeg den nyeste opdatering, så problemet er løst. Tak for hjælpen.