Avatar billede Kent Hansen Novice
19. marts 2019 - 18:28 Der er 5 kommentarer

OneDrive - filer skal kun slettes på PC, ikke i skyen

Jeg har fornylig up-loaded ca 290 GB data til OneDrive. Nu er min PC's harddisk tilsyneladende fyldt op, da data nok ligger både på PC og i OneDrive.

Som jeg oplever det, slettes filer også i Skyen hvis jeg sletter dem på PC'en.

Er det muligt at kunne bruge OneDrive som et externt lager, og ikke kun som en kopi af da fra PC'en

Jeg vil gerne slette store mængder data (billeder) på PC'en for at frigøre plads, men stadig kunne tilgå billeder online fra Skyen og evt hente det jeg skal bruge Offline
Avatar billede INK Ekspert
19. marts 2019 - 18:36 #1
OneDrive er en synkronisering mellem skyen og din PC. Så desværre.

Du kunne overveje at bruge Google Fotos til dine billeder.
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. marts 2019 - 18:55 #2
Eller Google- Drev.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. marts 2019 - 22:41 #3
Arh, altså Ink - det er et direkte forkert svar :-) OneDrive er et lager på internettet, fuldstændig som Google Photos er... Og så kan man bruge et lille program til at synkronisere data ned på PC´en hvis man vil.

Men man kan jo vælge slet ikke at køre synkroniseringsprogrammet på PC'en, så ALT data kun ligger på internettet.

Men hvis du åbner din OneDrive mappe på PC´en, og klikker på filer eller mapper, kan du vælge at "Frigøre plads". (I OneDrive for Business hedder det vist "behold kun online" eller noget i den stil).

Det gør, at filen/mappen slettes fra din PC, men stadig er at finde i "skyen" - og som bonus kan den også ses i din OneDrive mappe.

Filerne har to slags ikoner under status, hvis du har slået "detaljer" visning til. Et sky ikon fortæller at filen kun er tilgængelig i skyen (men vil blive hentet, hvis du åbner filen), mens en grøn cirkel med hak fortæller at filen også ligger på PC´en. Så er der selvfølgelig også selve synkroniserings ikonet, der fortæller at filen/mappen synkroniseres i øjeblikket.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. marts 2019 - 23:00 #4
En lille ekstra bemærkning - det er først inden for det sidste halve til hele år, synkroniseringsklienten har fået funktionen med kun at synkronisere nogle filer, og lade andre være... - kan du ikke finde funktionen, kan det være nødvendigt at opdatere OneDrive klienten til nyeste version - via Windows Updates, hvis du kører Win10, og via https://onedrive.live.com/about/da-dk/download/ for ældre Windows versioner.
Avatar billede INK Ekspert
19. marts 2019 - 23:10 #5
#3
Ole_madsen har selvfølgelig ret. Jeg havde i skyndingen glemt denne “nye” funktion. For billeder på en pc finder jeg den dog ikke særlig ptaktisk. Billeder skal vel redigeres og ses på en pc. Hver gang skal man så downloade og bagefter frigøre.

Google Fotos er efter min mening bedre, idet redigering, albums m.v. altsammen foregår i skyen. Men smag og behag 😜😜