Avatar billede goglov Seniormester
23. maj 2019 - 18:46 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Win 10. Hvorfor kan jeg ikke bruge mine administrator rettigheder.

Jeg vil manuelt anbringe en program mappe (Blender 3d) under Programmer.
Når jeg kikker på min konto står mit navn og ordet Administrator neden for.
Hvorfor kan jeg så ikke manuelt installere et program under Programmer?
Jeg får fejlmeddelelsen: "Du skal have administratortilladelse for at kopiere til denne mappe"
Hvad har jeg misforstået?
SKAL jeg nødvendigvis oprette en brugerkonto for at få de administrationsrettigheder jeg tror jeg har :-(
Avatar billede wise Seniormester
23. maj 2019 - 20:10 #1
Ofte skal man højreklikke og vælge “kør som administrator” før man reelt ER admin.
Lidt for mange vira var spredt sig ved at udnytte at hr og fru DK er admin.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2019 - 20:42 #2
#1 Rigtigt. Kan ikke huske hvornår man første gang anbefalede man gjorde det. Tænker det enten var i Windows 7 eller 8??. Jeg har brugt fremgangsmåden længe. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2019 - 20:43 #3
Der er vist også noget med at man automatisk får adgang over firewall når man vælger "Kør som administrator"
Avatar billede kurtba Ekspert
23. maj 2019 - 21:59 #4
Mappen programmer er beskyttet. Hvis du højreklikker på den og ser under egenskaber og sikkerhed, vil du kunne se, at skrivning til mappen ikke er tilladt. Så du skal ændre på tilladelserne for at kunne kopiere noget ind, hvilket jeg ikke vil anbefale, at du gør. Den er beskyttet fordi den har til formål at holde styr på, hvad der installeres på korrekt måde på computeren, hvilket vil sige via et installationsprogram - og ikke via en kopiering af en mappe.
Hvis du flytter en mappe, hvor der ligger et program i, til en anden mappe, skal du også være opmærksom på, at programmet ikke vil virke mere, medmindre det er et standalone program - altså et program som ikke er installeret på computeren på normal vis. Kaldes også for portable program.
Men igen - lad være med at pille ved tilladelserne på denne mappe. Der er en mening med, at den er lavet på den måde.
Avatar billede goglov Seniormester
24. maj 2019 - 23:39 #5
Tak for svar til alle
men højre klik og vælg administrator virker altså ikke på programmer (jeg har prøvet)
Men jeg har nu løst mit problem ved, på nettet, at finde en installer der installere programmet i mappen: programmer.
jeg har kikket i indstillinger/Programmer og giver dig (kurtba) ret. der er en grund til at man ikke skal pille ved det.