Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2019 - 15:33 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Advarsel mod W10 Maj opdatering.

Jeg har her i dag opdateret Windows 10 med den nye Maj opdatering
Alting gik tilsyneladende fint, det kørte som det skulle, men da jeg genstartede gik Windows helt ned og blev nede.
Der kom en meddelelse om, at noget var gået galt, og der blev det så stående.
Jeg slukkede computeren og genstartede. Resultatet blev, at computeren startede op med tom blå skærm, som hele tiden veksler med mørkeblå skærm.
Og længere kommer Windows ikke..
Det er jo en hel tradition, at Microsoft altid dummer sig med nye store opdateringer. 😒😒😒
Avatar billede poko1 Ekspert
24. maj 2019 - 16:08 #1
Hvorfor Advarsel jeg er på nuværende oppe på Nr.4 Uden problemer.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. maj 2019 - 16:11 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2019 - 16:19 #3
Rul den tilbage med Aomei Backupper som jeg tror du bruger.
Inden du prøver næste gang, gå i kommandoprompt som administrator.
Kør denne kommando:
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
Når denne er udført  kør i samme vindue:
sfc /scannow.

Prøv så at opdatere til 1903 igen
Avatar billede poko1 Ekspert
24. maj 2019 - 16:23 #4
altid godt at køre hele striben
Tryk på Windowstasten + X Vælg Windows PowerShell (Admin) eller CMD som Administrator
Kopier og indsæt følgende en af gangen, Efterfulgt af enter.

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /flushdns
ipconfig /registerdns
netsh advfirewall reset
netsh int ip reset
netsh winsock reset
netsh interface tcp set global autotuning=disabled
sfc /scannow
Herefter Genstartes.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2019 - 16:31 #5
Tak jeg ser på det.  Advarsel fordi, er man afhængig af bare 1 computer, er det nok mere sikker at vente et par dage med at opdatere.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2019 - 16:38 #6
Ps. Husk nu på, at jeg slet ikke kan komme ind i window :) Prøver AOMEI.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2019 - 16:47 #7
#6 Ja livrem og seler er altid godt :-)
Har oplevet et par andre på andet forum jeg også kigger med på at et par stykker også  har problemer. Så man kan ikke bare sige den hver gang går glat igennem. På nogle er det software der ikke er kompatibelt. Kan også være antivirus prorammer fra 3 part. der driller og kan give problemer ved opdatering :-)
Avatar billede mort1 Ekspert
24. maj 2019 - 16:49 #8
Godt at høre, at det virker for Poko1, men som Valby skriver:
"Det er jo en hel tradition, at Microsoft altid dummer sig med nye store opdateringer. 😒😒😒"
- og de fleste af os kan sikkert huske, hvad der skete i efteråret 2018, da der sidst kom en stor opdatering til Windows 10.
Personligt "klapper jeg hesten" indtil andre har fundet ud af om opdateringen fungerer.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2019 - 16:55 #9
#8 Ja så længe man ikke får opdateringen "tilbudt" over Windows update så sker der ikke noget forkert.
Jeg vil til enhver tid anbefale man bruger andet backup end det Windows selv tilbyder. Så er man ikke på herrens mark hvis det går galt. :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
24. maj 2019 - 16:57 #10
# Det er jo derfor den først kommer nu Windows insider har prøvekørt den siden Januar
Og så skal man altid i indstillinger opdatering og sikkerhed Søge efter opdateringer og  køre dem inden
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. maj 2019 - 16:58 #11
Jeg synes det virket meget uprofessionelt af Microsoft, at begå sådanne fejl, og så nærmest "gøre det til en tradition".
Avatar billede poko1 Ekspert
24. maj 2019 - 17:07 #12
#11  Det er jo i grunden ikke Windows fejl dette Det er udelukkende et spørgsmål om at holde Windows opdateret.
Der var fejl i 1809 ja som Microsoft også vedkendte sig!
Men nu laver jeg i mellem 3 til 4 eller flere opdateringer om ugen nogle gange måske 8-9 gange og hvorfor får jeg så ikke de fejl
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2019 - 17:09 #13
Det er bare ikke en 100% garanti for at alt er i orden selvom man henter alle opdateringer før man opgraderer til en ny build. Det har jeg måttet erfare med den LG400 jeg rodede med.
Først efter at jeg gennemførte #3 i tråden her på den, gik den igennem.
Andre kan sagtens sidde med samme problemer uden lige at vide det.
I øvrigt så kan Insider Teamet heller ikke have testet på alt det hardware der er og programmer der kan være på computeren. Det kan ikke lade sig gøre. Der vil altid være "huller" i sådanne tests, som man så skal løse efterfølgende.
24. maj 2019 - 17:11 #14
jeg køre Maj og det køre godt på mine har en gamle Lenovo som er ved at opdatere
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2019 - 17:12 #15
#12 Det skal nok komme. Nu er det kun 2 dage siden den blev frigivet. Du har bare ikke ramt en uheldig pc endnu :-)
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2019 - 17:12 #16
Det gik ikke med AOMEI, Windows går bare til reparation, som den ikke kan.
Jeg har haft SSD inde i en anden computer, og kunne se, at der før C-drevet ikke bare var de sædvanlige 3 partitionerer til genoprettelse, men 5, så noget er gået helt galt.
Jeg var nød til at tage konsekvensen, slette alt på disken og geninstallerer nu Windows.  Når den er i hus, vil jeg køre mit AOMEI Image ind igen, så jeg spares for de mange program installationer.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2019 - 17:15 #17
#16 Kan du ikke køre starte Aomei op på recovery mediet og rulle tilbage???
Det forstår jeg ikke?
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2019 - 17:23 #18
Det gør jeg heller ikke. Især undrede det mig, at computeren, som normalt, bliv genstartet under restore.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. maj 2019 - 17:24 #19
Og så kan man jo gå tilbage til tidligere ved at bruge Windows nye Værktøj
Tænd for Pc’en og så snart du ser den animerede cirkel, skal du slukke Pc’en ved at holde power inde til den slukker.

Dette gentager du 3 gange, eller indtil den skriver forbereder Reparation ETZ.
Nu skulle du få muligheden at kunne starte en reparation gå tilbage til tidligere eller vælge fejlsikret tilstand. Under  4
Det ser sådan ud!
https://ibb.co/e2vRyR
Avatar billede claes57 Ekspert
24. maj 2019 - 17:31 #20
jeg starter altid med en backup ved større opdateringer - og ellers, så kan jeg hente en backup, der er maks en uge gammel. (jeg går ikke med seler, men bruger livrem)
Min pc med macrium reflect backup er med bootmenu, der kan starte i win-pe, så jeg der har adgang til diske med backup (har flere eksterne, så jeg kan gå tilbage til 2015 hvis det skulle være - data ligger også i skyer (icloud, onedrive, google, dropbox alt efter type og vigtighed)
Hvis du har data, du nødigt vil undvære (familie-billeder, eksamensopgaver, doktordisputats, osv) så backup, backup, backup. Det er kun din egen fejl, hvis du taber data.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2019 - 17:35 #21
#20 👍
Avatar billede poko1 Ekspert
24. maj 2019 - 17:36 #22
# 20 Så vil jeg nok sige  at det med selerne er vildt underdrevet.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2019 - 17:50 #23
#19 Har prøvet en rep. det mislykkedes.

#20 Alle vigtige data ligger på en Sata disk inde i computeren.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. maj 2019 - 17:55 #24
Så ville jeg koble den sata disk fra FØR jeg reformaterede pc. Og når pc er oppe igen, så koble sata på igen, og via stifinder og win-opsætning give adgang til det drev igen.
Det er kun et stik til disken med data - og dine data er beskyttede mens du starter forfra på pc, og sata kobles først på, når du har den nye win-version kørende.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2019 - 18:14 #25
Så kører det som det skal. Efter en nyinstallation af Windows, kunne jeg køre mit AOMEI Image ind. Og det kører rigtig godt
Mange tak for de gode råd, som sikkert havde virket, hvis jeg havde kunne komme ind i Windows. Og også tak for de andre indlæg. 😁
#24 Ja jeg havde frakoblet den Sata disk før operationen.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2019 - 18:17 #26
#25 Godt du fik det til at køre igen 👍
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. maj 2019 - 19:14 #27
Jeg kører stadig med gode gamle Windows 7 på min hjemmebyggede stationære. På min bærbare er der installeret Windows 10, sidstnævnte bruger jeg ikke ret meget.
Noget der irriterer mig er menuen i Windows 10, men denne kan heldigvis tæmmes vha. Classic Shell.
At det skal være så besværligt, at installere Microsoft Outlook (2010) i Windows 10 er mig en gåde.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2019 - 19:30 #28
Classic Shell opdateres ikke længere til Windows 10. Open Shell har overtaget :-)
https://www.techspot.com/downloads/7103-open-shell.html
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2019 - 19:45 #29
😊
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2019 - 19:55 #30
#27 ErikHg
Har læst at før at man konfigurerer Outlook på Windows 10 så skal man have SP2 installeret til office pakken.
Har du styr på det?
Ellers kan du få kompatibilitets problemer.
Jeg bruger slet ikke Outlook. Hoppede på MozillaTunderbird da Outlook Express forsvandt med XP.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. maj 2019 - 20:56 #31
Jeg fik ikke skrevet, at jeg har Office 2010 installeret på min stationære med Windows 7, og Office 2013 på min bærbare. Det var en fejl fra min side.
Jeg har en bekendt hvis næsten nye bærbare computer med Windows 10, havde været til reparation. På værkstedet havde de været så "smarte" at afinstallere Office pakken (prøveversion)
Derfor skulle der installeres en rigtig købeversion af Windows 2010, men tak for kaffe, det var ikke bare sådan lige. Det indbyggede mail-program i Windows 10 drillede, og gjorde at det var mere end almindelig vanskeligt at få Outlook til at fungere som mail-program. Det lykkedes dog til sidst, efter at have googlet på nettet efter en løsning.
Jeg har nu gemt web-adressen til en anden gang, så jeg i hvert fald ikke også skal lede højt og lavt efter den.

https://www.askvg.com/guide-how-to-remove-all-built-in-apps-in-windows-10/