Avatar billede Brorjack Praktikant
21. september 2019 - 12:57 Der er 13 kommentarer

Video 8

Jeg har en VHS adapter til VHS C, men er der nogen der ved om der findes en adapter til video 8 bånd? Har en del video 8 bånd jeg gerne vil kopier til disk.
Jeg her en CD/VHS afspiller der kan kopier begge veje

Håber i kan hjælpe mig
Brorjack
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2019 - 13:01 #1
Nej
Du skal bruge en video 8 afspiller og sende et over i en pc eller evt en analog harddisk optager der bagefter kan brænde en dvd med indholdet. Video 8 er et smallere bånd end VHS C der er af samme bredde og format som almindelig VHS
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2019 - 13:03 #2
Avatar billede eurositi Ekspert
21. september 2019 - 13:43 #3
Video8 og Hi8-bånd kan kun afspilles med båndafspilleren fra de kameraer, som benyttede dem. Så hvis kameraet ikke længere virker, kan du enten lede på brugtmarkedet.

Her kan de lidt nyere Digital8 (D8) kameraer også bruges, da de også kunne afspille analoge 8-bånd. Sony HandyCam-modellerne er blandt de bedst kendte. Produktionen stoppede for 12-15 år siden. Men de er stadig noget nyere end Video8 og Hi8, som havde deres storhedstid i 80'erne og 90'erne.

Ellers må du enten lede efter et foreningsdrevet videoværksted, eller du kan betale dig fra det hos et firma. Hvis der er tale om mange bånd, kan det dog godt blive en halvdyr fornøjelse - og du ved jo ikke på forhånd, om indholdet af båndene stadig kan læses.

Hvis du søger efter "adaptere" for disse båndtyper på nettet, finder du en masse svindelprodukter. Som 220661 skriver, så er det desværre en udbredt myte, at VHS-C afspillere også kan håndtere 8-bånd. Det kan ikke lade sig gøre.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. september 2019 - 13:54 #4
Har kikket efter Viedo 8 kameraer på DBA, og fandt et, men det var defakt (slugte båndet) Har fundet et link til et sted hvor de spiller båndene over på DVD ect.

https://www.mediemanden.dk/?gclid=EAIaIQobChMIwvqYhu3h5AIVEaqaCh05eQYdEAAYASAAEgJf5PD_BwE
Avatar billede eurositi Ekspert
21. september 2019 - 14:08 #5
#4
Jeg kan ikke se, at Mediemanden tilbyder overspilning af Video8 eller Hi8 bånd. Det mest "eksotiske" er VHS-C, og det kan ikke bruges her.

Jeg fandt to alternativer her:
1) https://billigscan.dk/overspilning-video8-hi8-digital8/ - Tager 115 kr. pr. bånd uanset længde og leverer på harddisk som H.264 video MP4-filer.
2) https://www.kvideo.dk/video8/ - Tager 79 kr. pr. bånd og leverer som MPEG2 (H.262) video i MPG-filer.

Har ikke læst anmeldelser af firmaerne, men begge leveringsformater er OK.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. september 2019 - 14:48 #6
Der står Video 8 (alle typer) på siden.

Klik på det  blå felt "se alle mulighederne her" så kommer du over på en anden side hvor video 8 er nævnt.
Avatar billede eurositi Ekspert
21. september 2019 - 14:52 #7
#6. Undskyld. Jeg ved ikke, hvordan jeg bar mig ad med at overse det. Beklager forvirringen. Kan desværre ikke redigere indlægget.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. september 2019 - 15:28 #8
#7 Du skal ikke undskylde noget :-) Man kan nemt komme til at overse noget i forvirringen.
Det er ikke mulig som bruger at redigere i sine indlæg når først der er klikket på "Opret". Men vil man sende en meddelelse kan man klikke på den lille trekant med et udråbstegn i, til højre i hvert indlæg, og skrive op sit problem.
Denne funktion er især til at anmelde andre brugers indlæg ved mistanke på reklamering på eksperten, noget det heldigvis tages meget alvorligt fra ekspertens side.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2019 - 18:07 #9
Hvor meget er et velfungetende Sony handycam hi8 værd?
Avatar billede milter Ekspert
21. september 2019 - 18:18 #10
For omkring ti år siden stod jeg selv i den samme situation med en del Video8 og Hi8-bånd og en defekt Hi8-afspiller. Jeg løste problemet ved at kontakte en lokal videoklub, som havde alt det nødvendige udstyr.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2019 - 18:25 #11
Jeg har et hi8 kamera fra min afdøde svigerfar.. Har kun brugt det få gange siden han døde i 2006. Mener ikke det var mere end max et par år gammelt på det tidspunkt. Ja en video klub lyder som den bedste løsning
Avatar billede Brorjack Praktikant
21. september 2019 - 21:34 #12
Tak for alle svar.
Jeg mener min bror måske har et Hi8 kamera, ellers må jeg se på brugt marked.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
21. september 2019 - 21:47 #13
#3 "Her kan de lidt nyere Digital8 (D8) kameraer også bruges, da de også kunne afspille analoge 8-bånd."
Nogla kan, andre kan kun digital.

Du skal bruge et video 8 kamera  evt. Hi8 hvis det er det du har. De kan nok købes brugt for nogle hundrede kr. Og desuden et "capture device" her er mange dårlige, køb ikke de billigste, køb fx. Hauppauge.

Ellers kan jeg anbefale
http://www.datanord.dk/videobaand/video-til-dvd-og-usb/