Avatar billede Rune Novice
05. juli 2020 - 23:54 Der er 14 kommentarer

Bosch opvaskemaskine serie 6 melder fejl

Hej

Jeg er ny her og håber at nogle måske kan besvar mit problem :-) jeg har en Bosch opvaskemaskine serie 6 som er begyndt at melde fejl med en rød hane og stopper mit i et program den er ved at kører hvad kan det være ?

Jeg har gjort følgende:

Renset maskinen med en maskine rens til opvaskemaskine

Renset vandtilførslen for rust og møg

Prøvet at vende opvaskemaskine tilbage i 45 grader

Renset den med citronsyre

Renset filteret

Og den stopper stadigvæk mit i et program med en rød hane :-/

Men da jeg tog det program på 70 grader med en maskine rens til opvaskemaskine stoppede den ikke med en rød hane

Håber at nogle har en idé til hvad årsagen måske kunne være opvaskemaskinen er 5 år gammel.

Mvh

Rune
Avatar billede milter Ekspert
06. juli 2020 - 00:07 #1
Find din maskines E-nummer (modelnummer) som beskrevet i linket herunder. Send os det, og vi kan måske hjælpe. Eller, du kan måske selv finde ud af det :-)

https://www.bosch-home.dk/service/onlinehjaelp-og-tips/brugsanvisninger
Avatar billede Rune Novice
06. juli 2020 - 03:05 #2
Hvor finder jeg E-nummeret henne ?
Avatar billede milter Ekspert
06. juli 2020 - 10:44 #3
Hvis du kigger lidt nede i mit link, vil du se denne tekst: " Find placering af produktets typeskilt". Klik på det og følg anvisningen.
Avatar billede Rune Novice
10. juli 2020 - 13:58 #4
Okay jeg har nu endelig fundet brugsanvisning og har fulgt den guide der var på med hentydning til den røde vandhane der kom og alt er gjort efter den brugsanvisning men den gør det stadigvæk..

Jeg har nu fundet E-nr: på opvaskemaskinen som er: SMU67MS01S/01
Avatar billede Rune Novice
10. juli 2020 - 13:59 #5
Ærgerligt at man ikke kan lægge et billede op af det ☺️
Avatar billede milter Ekspert
10. juli 2020 - 17:40 #6
Jeg har fundet lidt mere til dig her:

https://bosch-dishwasher-errors.com/bosch-dishwasher-shows-water-tap-error/

Fejlen kan også ligge i afløbsslangerne fra maskinen, men noget tyder på, at der skal en dyr reparatør ud og kigge på det.
Avatar billede Rune Novice
10. juli 2020 - 17:54 #7
afløbsslangerne er tjekket men jeg har fået afvide at man kan tage venstre side af og tjekke vandtilførslen fra maskinen af som højest sandsynligt er kalket til derinde 🙂
Avatar billede milter Ekspert
10. juli 2020 - 18:14 #8
Ok, jeg havde forstået det sådan, at alle led lige fra vandtilslutningen og helt frem var checket. Hvis det kun er fint, løst skidt, der har blokeret, har jeg et par gange haft held med at puste gennem slanger i modsatte retning af vandets løberetning.
Avatar billede Rune Novice
03. august 2020 - 20:58 #9
Hej igen ☺️

Jeg har haft en til og kigge på den og han har skyllet noget rense væske igennem vandtilførslen fra maskinen af og i modsatte ende af slangen. Det holdte 4 gange så var den gal igen og nu tror han at der måske er gået noget i stykker inden i maskinen og at det nok kunne svare sig at købe en nu selv om den her Bosch kun er lidt over 3 år gammel 🤔

Jeg har fundet E-nr på den som er: SMU67MS01S/01
Avatar billede milter Ekspert
05. august 2020 - 18:02 #10
Jeg har for kort tid siden set et tilstoppet/tilkalket afløb fra en opvaskemaskine af den type, som ses på billedet herunder:

https://www.lavprisvvs.dk/purus-vaskemaskinetilslutning-paa-32-mm-x-1-14-1000131369?gclid=EAIaIQobChMIwcbav7WE6wIVXBV7Ch2YxwcOEAQYBCABEgISAvD_BwE

Jeg går ud fra, din opvaskemaskines afløb er tilsluttet på nogenlunde samme måde til en studs på køkkenvaskens afløb. I det tilfælde, jeg så forleden, var delen på billedet delt i to dele, èn til vasken og èn til opvaskemaskinen. Den med afløbet fra opvaskemaskinen var tilstoppet, men det fandt de først ud af, efter en ny opvaskemaskine var blevet købt og installeret.
Avatar billede Rune Novice
05. august 2020 - 22:25 #11
Okay jeg har dog tjekket den del på min, som iøvrigt ikke er helt magen til men tæt på og der var intet at se på, at den skulle være tilstoppet. Men tilgengæld så tror jeg at det er Aqua stoppet på vandtilførslen den er gal med, da alle rør til vandtilførslen er renser for rust osv. Og maskinen er der kørt rense mild igennem vandtilførslen og på den slange der sidder inden i maskinen, når den ene side tages af.

Nu har vi fået købt en ny opvaskemaskine fra Blomberg 🙂

Jeg tror at det er den magnetventil i Aqua stoppet der er defekt i den da maskinen sender et signal ned til den for, at den skal åbne for vandtilførslen og at den så ikke gør det hurtig nok, så der kan nå at komme den mængde vand i maskinen den skal bruge også er det, at går den i stå. Det er mit gæt på nu hvad der kan være galt 🤔
Avatar billede milter Ekspert
06. august 2020 - 17:38 #12
God fornøjelse med den nye maskine, men jeg havde nok søgt efter en måde at checke aquastoppet, før jeg gik så vidt :-)
Avatar billede Rune Novice
06. august 2020 - 17:50 #13
Den kan næsten kun tjekkes ved at tage den helt fra og sætte strøm og vand til den også måle på den i maskinen hvor Aqua stoppet er sat til for at se om den får 230 vol når den skal åbne for vandtilførslen 🙂
Avatar billede milter Ekspert
06. august 2020 - 17:56 #14
Yep, jeg ved det, og det kræver nok, at man har et multimeter og ved, hvordan det skal bruges :-)