Avatar billede warberg Juniormester
19. september 2020 - 12:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Autocomplete, vil indsætte link på søgeresultat

Hej Eksperter,

Bokser med en autocomplete.
Eller, jeg bokser med at få et link på resultat, så jeg viderestiller til side.

index:

<html>
<head>
<TITLE>Autocomplete</TITLE>
<head>
<style>
body{width:610px;}
.frmSearch {border: 1px solid #a8d4b1;background-color: #c6f7d0;margin: 2px 0px;padding:40px;border-radius:4px;}
#player-list{float:left;list-style:none;margin-top:-3px;padding:0;width:190px;position: absolute;}
#player-list li{padding: 10px; background: #f0f0f0; border-bottom: #bbb9b9 1px solid;}
#player-list li:hover{background:#ece3d2;cursor: pointer;}
#search-box{padding: 10px;border: #a8d4b1 1px solid;border-radius:4px;}

</style>
<script src="https://code.jquery.com/jquery-2.1.1.min.js" type="text/javascript"></script>
<script>
$(document).ready(function(){
    $("#search-box").keyup(function(){
        $.ajax({
        type: "post",
        url: "readPlayer.php",
        data:'keyword='+$(this).val(),
        beforeSend: function(){
            $("#search-box").css("background","#FFF url(/images/LoaderIcon.gif) no-repeat 165px");
        },
        success: function(data){
            $("#suggesstion-box").show();
            $("#suggesstion-box").html(data);
            $("#search-box").css("background","#FFF");
        }
        });

function selectPlayer(val) {
$("#search-box").val(val);
$("#suggesstion-box").hide();
}

});

</script>
</head>
<body>

<div class="frmSearch">
<input type="text" id="search-box" placeholder="Spiller" />
<div id="suggesstion-box"></div>

</form>
</div>

</body>
</html>

readPlayer.php:

<?php
require_once("dbcontroller.php");
$db_handle = new DBController();
if(!empty($_POST["keyword"])) {
$query ="SELECT * FROM player WHERE navn like '" . $_POST["keyword"] . "%' ORDER BY navn LIMIT 0,6";
$result = $db_handle->runQuery($query);
if(!empty($result)) {
?>
<ul id="player-list">
<?php
foreach($result as $player) {
?>
<li onClick="selectPlayer('<?php echo $player["navn"]; ?>');"><?php echo $player["navn"]; ?></li>
<?php } ?>
</ul>
<?php } } ?>

og ja, så er dbcontroller bare den der connecter til db.
Avatar billede Slater Ekspert
19. september 2020 - 15:30 #1
Først må du nok rydde op i dine kodefejl.
Du har en "});" der bare ligger midt i det hele og ikke er begyndt af noget. Den giver en syntaksfejl i Javascript. Og så har du et </form> tag der ikke afslutter noget, da du ikke har begyndt en form. Det burde ikke betyde noget, men hav styr på det alligevel.

Hvis det ikke er problemet, så bliver du nok nødt til at beskrive lidt nærmere hvad dit problem er og hvad du forventer skal ske.

- Og så skal det nævnes igen: aldrig, ALDRIG putte værdier direkte fra $_POST eller lignende direkte i en database query.
Avatar billede warberg Juniormester
19. september 2020 - 15:37 #2
Nu var jeg nok lidt sløset i mit klipperi.Jeg fik klippet fra en test der ikke var ryddet op i.

Her er det in action https://superstats.dk/auto/

Når et navn er valgt, vil jeg have det valgte til at viderestille til den pågældendes profil-side, via et id, aka spiller.php?id=xx

Giver det mening?
Avatar billede Slater Ekspert
19. september 2020 - 16:40 #3
Ja tak, det er perfekt at få lov at se det virke.

At lave det om til et link er relativt simpelt. Du kan f.eks. udskifte din

<li onClick="selectPlayer('<?php echo $player["navn"]; ?>');"><?php echo $player["navn"]; ?></li>

med

<li><a href="spiller.php?id=<?php echo $player["id"]; ?>"><?php echo $player["navn"]; ?></a></li>

Og så kan du fjerne din selectPlayer-funktion, da den ikke bruges længere, og tilføje noget CSS til at fjerne understregning og blå farve fra linkene, hvis du ikke bryder dig om det.

- Du kan også bruge selectPlayer-funktionen til at viderestille i stedet, hvis du hellere vil det. Men det giver mindre semantisk HTML og dårligere tilgængelighed.
Avatar billede warberg Juniormester
19. september 2020 - 16:44 #4
Hvorfor er det så simplet når jeg ser det... Tak for input
Avatar billede warberg Juniormester
19. september 2020 - 17:30 #5
Hvis du nu skulle bruge selectPlayer til viderestillingen

function selectPlayer(val) {
$("#search-box").val(val);
$("#suggesstion-box").hide();
}

Hvordan vill du gøre det?
Avatar billede Slater Ekspert
19. september 2020 - 18:18 #6
Så skifter du selectPlayer('<?php echo $player["navn"]; ?>'); til $player["id"], så du får id'et med i stedet for navnet, og selectPlayer-funktionen kan så se sådan ud:

function selectPlayer(id) {
  window.location.href = "spiller.php?id=" + id;
}

- Men det er en dårligere løsning fordi den bruger script til noget hvor det ikke behøves, og fordi løsningen så kun kan benyttes med mus, ikke med keyboard.
Avatar billede warberg Juniormester
19. september 2020 - 18:37 #7
Tak!