Avatar billede madklub Guru
01. december 2020 - 09:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problemer med 3

Hej,

Jeg har i lang tid haft bøvl med mit internet fra 3.
Jeg vil høre om andre har samme problem.

Problemet er at routeren skifter over på TDC's net, hvor hastigheden er under 1 mbit/s. Normalt ligger den på 40-50 mbit/s.
Jeg har talt med kundeservice utallige gange, men de kan hverken løse eller forklare fænomenet.
Den nærmeste mast står ca. 250 meter væk, der er ingen bygninger mellem masten og routeren - kun marker og en række træer, routeren står tæt på et vindue vendt mod masten.
Avatar billede Mikael Ekspert
01. december 2020 - 09:35 #1
Måske det samme jeg oplevede med 3 & Oister ??

Se #4 i denne tråd ;)
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1035428
Avatar billede ebea Ekspert
01. december 2020 - 10:27 #2
Du kan gå ind i din Router (hvis det er Huawei Router fra 3), og i indstillinger, og mobilforbindelser, og der kan du finde en menu, hvor du ser hvilke udbydere din forbindelse aktuelt kan modtage.
Der vælger du så 3's net, og låser den fast på det. Derved kan den ikke skifte over til TDC's net, hvilket den pr. standard er sat til.
Avatar billede madklub Guru
01. december 2020 - 11:32 #3
#1 Mit problem er bare omvendt. Routeren vil ikke skifte tilbage til 3's net. Og de kan ikke forklare hvorfor den i det hele taget skifter over på TDC's net.

#2 Det har jeg skam gjort. Men selvom jeg har låst routeren fast til 3, skifter den alligevel.

Jeg har en anden router (anden model) i værkstedet som ikke har problemer.
Avatar billede Mikael Ekspert
01. december 2020 - 11:54 #4
Router tæt på et vindue er ikke altid en god løsning..

Nyere energiruder har en "usynlig" film, som i den grad kan "blokkere" for signalet.
Avatar billede ebea Ekspert
01. december 2020 - 11:56 #5
#3 - Er din Router en Huawei B525 ?
jeg havde samme problem, og låste den på 3's net. Og en gang imellem, kunne den hoppe tilbage på TDC's net (som du oplever). Efter utallige henvendelser til 3's teknikere, opgav jeg, fordi de havde ikke nogen forklaring på problemet.

Så jeg er hoppet på 5G nettet hos Telmore, og det gav for det første en ganske stor hastigheds forøgelse, samt at jeg fik en Router, som har en helt anden effektivitet, da den kører WiFi 6, samt en nyere antenne teknologi.
I samme ombæring, kunne jeg smide hele mit Google MESH netværk væk (havde 6 stk. enheder til at dække huset med WiFi), og det kan den nye Router nu klare alene.
Så ren Win Win ved at skifte væk fra 3.dk