Avatar billede Mads Andersen Novice
01. marts 2021 - 20:14 Der er 28 kommentarer

Spil crashe efter noget tid

Hej,

Har et problem med at mine spil crasher ud af ingenting engang i mellem. Computeren jeg spiller på er en blanding af helt nye dele og ældre dele, hvoraf motherboard samt GPU er købt brugt. Jeg har spurgt ham jeg købte GPU af, om den tidligere har været overclocket, hvilket den ikke har. Spillene det omhandler er GTA V og Hitman 2. Der er gået op til lidt over en time til 5 minutter fra jeg starter og til det crasher. Jeg har læst at PSU kunne være en årsag til crashes, men af hvad jeg har læst bør min PSU godt kunne holde til de specs jeg har i computeren.

Specs:
i5-10400F
RTX 2060 Super
16GB 3200mhz
CV550w PSU
Z490M-Plus bundkort
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. marts 2021 - 21:30 #1
Det kan være temperaturen. For høj temperatur er ikke ligefrem helsekost for hverken CPU, eller GPU. Er der meget støv er dette heller ikke af det gode.

Prøv at gownloade Speccy i dette link. Programmet er gratis og fortæller en masse om pc´ens tilstand ikke mindst temperaturen.

https://www.ccleaner.com/speccy

Når du er inde, klik på "Download Free Version"
Avatar billede Mads Andersen Novice
01. marts 2021 - 23:08 #2
Hej Erik,

Min CPU er på ca. 45 grader ingame i Hitman, mens min GPU ligger på de ca. 65 grader ingame, så tænker ikke umiddelbart temperaturerne er et problem. Har yderligere opdateret mit BIOS, så tænker det eneste der kunne være problemet er min PSU? Har kigget lidt yderligere ift. PSU og fornemmer lidt der er delte meninger omkring hvor mange watt der egentligt er behov for...
Avatar billede Wepor Novice
02. marts 2021 - 07:29 #3
Hvilken cpu-køler har du?
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. marts 2021 - 10:30 #4
Det kan godt være at din PSU ikke er kraftig nok.
Den må hellere være overdimensioneret end underdimensioneret. Hvis der trække f.eks. 400 W, så nytter det ikke noget hvis PSU´ens max. ydelse og ligger lige deromkring. Så må PSU´en hellere være på f.eks. 600 W. Dette er kun et eksempel.

https://www.proshop.dk/Stroemforsyning

https://www.fcomputer.dk/gigabyte-p850gm-stroemforsyning-850w-80-plus-gold
Avatar billede Mads Andersen Novice
02. marts 2021 - 12:11 #5
Jeg har en be quiet pure rock slim Wepor. Kunne den være en årsag?

https://www.proshop.dk/CPU-Koeler/be-quiet-Pure-Rock-Slim-CPU-Koeler-Luftkoeler-Max-25-dBA/2567960
Avatar billede Mads Andersen Novice
02. marts 2021 - 12:14 #6
Jeg har derudover også kigget på userbenchmark, hvor der står at mine RAM er incompatible med mit motherboard. Det kunne vel også være en årsag til crashes? Men iflg. pcpartpicker er der ikke nogen problemer mellem RAM og mobo.

https://imgur.com/a/A8G0Lj4
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. marts 2021 - 12:40 #7
Hvilket motherboard er der præcis tale om (mærke og model) og hvilke RAM (mærke og model er der tale om)?
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. marts 2021 - 14:26 #9
Jeg mener bestemt ikke at maskinen overhovedet ville kunne starte op, hvis motherboard og RAM var inkompatible. Du skriver at maskinen chrasher efter helt op til én time. Det kunne godt tyde på at PSU´en ikke kan følge med. Hvor mange Watt er PSU´en på?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
02. marts 2021 - 14:40 #11
Jeg har lige et par spørgsmål.

1. Crasher spillene så du havner ude i Windows, eller genstarter din PC (eller  andet)?
2. Er det et problem der er opstået nu, eller har din PC altid haft problemet?
Avatar billede Mads Andersen Novice
02. marts 2021 - 14:44 #12
Spille crasher tilbage ud på mit skrivebord, så den genstarter intet. Det er ligesom den bare lukker det gennem jobliste.

Det er et problem jeg altid har haft - har dog kun haft computeren kørende i en lille uges tid.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
02. marts 2021 - 14:52 #13
Ok. Så tror jeg ikke umiddelbart at det er et hardwareproblem.

Jeg regner med at du bruger Windows.
Har du prøvet at reparere Windows med sfc /scannow i kommandoprompt?
Avatar billede Mads Andersen Novice
02. marts 2021 - 14:58 #14
Hvordan starter jeg sfc så jeg kan skrive noget ind? Den åbner/lukker med det samme.
Avatar billede Mads Andersen Novice
02. marts 2021 - 15:05 #15
Har repareret nu - den fandt nogle filer som er ordnet. Så er det bare at teste :)
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
02. marts 2021 - 15:06 #16
Du skal åbne enten kommandoprompt (eller powershell) i Windows. (Åbner som et vindue med markør)

Du skal højreklikke på ikonet, når den bliver fundet ved søgning og vælge "Kør som  administrator"

Når vinduet er åbent kan du skrive og køre kommandoen "sfc /scannow" (Husk mellemrum)

Herefter skanner PC'en windows for fejl i systemfiler m.m. og retter dem.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
02. marts 2021 - 15:09 #17
#14: Godt! Hvis det ikke virker så prøv at geninstallere drivere til grafikkort.
Herefter evt. nyeste drivere til motherboard.

Hvis det til sidst stadig ikke virker, så skal du måske overveje at geninstallere Windows.

God arbejdslyst!
Avatar billede Mads Andersen Novice
02. marts 2021 - 16:47 #18
Geninstallerede mine drivers til grafikkort og jeg fik spillet i lidt over en time. For tidligt at sige noget, men ser lovende ud :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. marts 2021 - 17:20 #19
Vi krydser fingre😊🤞🤞🤞
Avatar billede Mads Andersen Novice
05. marts 2021 - 17:23 #20
Umiddelbart virker gaming fint nok nu.  Dog crasher det hvis jeg livestreamer via Discord.. Men er begyndt at få et problem i selve Chrome, hvor siden ud af det blå crasher engang i mellem... Tænker ikke det er et hardware problem? Har lige geninstalleret mit Windows, men har stadig problemer med crash i Chrome..
Avatar billede Mads Andersen Novice
05. marts 2021 - 18:41 #21
Nu er den også begyndt at crashe hvor den genstarter computeren..
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
06. marts 2021 - 11:35 #22
Øv! Nu gik det ellers lige så godt.

Undrer mig over at Chrome crasher og at din PC genstarter efter geninstallering af Windows.

Måske er det alligevel et RAM-problem.
Er du sikker på at indtillingerne i BIOS er sat korrekt?

Det kan selvfølgelig også være en fejl på et RAM-modul.
Så må du tage et ud af gangen og teste om den crasher, for at finde ud af hvilket der fejler.

Huskede du i øvrigt at geninstallere drivere til bundkort igen efter geninstallation af Windows? Det er en typisk fejl at glemme.
Avatar billede Mads Andersen Novice
06. marts 2021 - 15:31 #23
Har kørt en hukommelsesdiagnosticering, hvor den først fandt fejl. Så tog jeg rammene ud og satte dem i igen hvorefter den ingen fejl fandt. Siden det har jeg ikke oplevet nogle fejl ift. Chrome eller andet uden for spil. Dog crasher mine spil stadig, hvor jeg ender på skrivebordet. Har downloadet MSI Afterburner, hvor jeg kan se mine hz på vram nogle gange springer helt op i 7000mhz. Jeg tænker måske at det kunne have noget at gøre? Når den laver det spring ingame at jeg så crasher ud.
Avatar billede Mads Andersen Novice
06. marts 2021 - 15:41 #24
Hvad angår rammene så er de indstillet sådan her i mit BIOS. Dog tør jeg ikke pille ved det, da jeg ikke har styr på det.

https://imgur.com/a/ddLNvdh
Avatar billede Mads Andersen Novice
06. marts 2021 - 17:15 #25
Okay, der var en der anbefalede mig at prøve at downgrade mine drivers til GPU, hvilket gjorde at jeg genstartede for første gang ved et crash - tænker umiddelbart den ligger ved GPU'en, eller tager jeg fejl?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
06. marts 2021 - 22:52 #26
Forsvandt crashene igen, da du geninstallerede de nyeste drivere til grafikkortet?

Kan ikke lige finde på noget nyt som du kan gøre, andet end evt. at teste med et andet grafikkort.

Håber andre har nogle bud.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. marts 2021 - 23:31 #27
Ja, grafikkortet er i hvert fald under mistanke. Men det kan være noget af en gåde, at finde fejlen. Man har jo heller ikke bare et grafikkort liggende, så det kan godt blive et stort problem.
Avatar billede Mads Andersen Novice
07. marts 2021 - 16:59 #28
Kørte DDU i går og installerede så den nyeste driver til GPU igen. Spillede i løbet af i går aftes uden problemer, samt lidt i dag. Har så prøvet at downloade Warzone på computeren, hvor jeg dog får en error 'dev error' mener jeg. Nu har den dog lige crashet igen på skrivebordet med 'memory management'. Jeg er absolut helt fortabt efterhånden...