Avatar billede Claus Mester
06. marts 2021 - 07:53 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Apps script sheets: sortere range, ikke row

Er det muligt at kode en funktion, der sortere et område (F6:J12), uden at påvirke hele rækken (A6:J12)?

Jeg har eksperimenteret med googles indbyggede funktion "sorter", ved først at markere en del af området, (F6-F12), hvilket fint udelukkende sortere det område, uden at sortere hele rækken. Men når jeg markere det hele (F6:J12), så sorteres A6:D12 også, og det er ikke ønskværdigt.

Se evt screenshot her: https://ibb.co/zXQNRFs
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. marts 2021 - 10:42 #1
Det bør Google Sheets sagtens kunne klare. Jeg lavede en lille funktion i et script:

function myFunction() {
    SpreadsheetApp.getActiveSpreadsheet()
  .getSheetByName("Sheet1").getRange("C4:D11").sort(3);
}

Og så fik jeg lavet en knap, der udløste funktionen. Og det blev kun rektanglet C4 til D11 der blev sorteret efter C-søjlen.
Avatar billede Claus Mester
06. marts 2021 - 17:38 #2
Hmm. Jeg får fejlen ""Exception: Cell reference out of range", når jeg kører koden:

function sortOne() {
  SpreadsheetApp.getActiveSpreadsheet()
  .getSheetByName("sheetName").getRange("F6:J12").sort(3);
}

Er det "sort(3)" der udløser den?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. marts 2021 - 18:51 #3
Så vidt jeg fik sjusset mig frem til vil dit 3-tal svare til C-kolonnen. Andre steder er det vist anderledes.  Prøv med 6 for F-kolonnen, 7 for G osv.
Avatar billede Claus Mester
06. marts 2021 - 19:55 #4
Fantastisk! Det virkede. Tusinde tak!

Lige bortset fra, at sorteringen var stigende, men jeg rettede den så den passer til mit behov:

function sortOne() {
  SpreadsheetApp.getActiveSpreadsheet()
  .getSheetByName("sheetName").getRange("F6:J12").sort({column: 6, ascending: false});
}