Avatar billede ps76 Forsker
06. marts 2021 - 19:03 Der er 6 kommentarer

Svindel?

Hej - sælger en del gennem Facebooks Marketplace. På det seneste er der pludselig dukket et par købere op som ikke vil betale med mpay, men skriver som nedenfor. Formoder det er noget forsøg på svindel og har blokeret pgl. Men hvad er ideen med det mon?
Se seneste forsøg her:

"Jeg køber OK På den anden side vil jeg dog gerne sende dig pengene kontant i en konvolut via UPS GROUP kurertjeneste til din adresse, og når pengene er modtaget, sender jeg en indsamlingstjeneste hjemme hos dig for min regning.
det vil sige, at jeg sender dig pengene af UPS kontant, og når du først har modtaget pengene, vil tjenesten afhente pakken fra dit hjem på min bekostning.
for at gøre det nødvendige, så du fra i dag modtager dine penge personligt fra i morgen hjemme hos dig og derefter en indsamlingstjeneste derhjemme

Maïmonatou har sendt I dag kl. 14.25
For at gøre hvad der er nødvendigt for at eftermiddagen kan modtage dine penge personligt, der passer dig?"
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. marts 2021 - 19:08 #1
Formentlig svindel - jeg kan ikke regne den ud - måske falske penge.

Hvad med at fortælle UPS om det, og spørge om de har set det før. Nederst på denne side står en emailadresse:  https://www.ups.com/dk/da/help-center/legal-terms-conditions/fight-fraud.page
Avatar billede Hr. Thorsted Mester
06. marts 2021 - 19:26 #2
Jeg har fået lignende fra flere købere. Hvis du acceptere for du en mail der ser ud som om den er fra transport selskabet, men husk lige at tjekke adressen i dit mail program. Afsender adressen er det rene volapyk. De beder dig logge ind og betale et eller andet beløb, som jeg ikke husker. Men her stoppede jeg. Jeg skal ikke betale penge for at modtage penge.

Pas på derude.
Avatar billede ps76 Forsker
06. marts 2021 - 19:40 #3
ha ha..ja, de er kreative - men temmeligt gennemskuelige synes jeg. Desværre er der jo nok nogle, som falder i.
Ligesom med Nigeria mails`ne, som jeg egentlig bare finder underholdende - når præsidentens kone beder mig passe på xx. mio us dollar for hende... Men - at nogen hopper på det er jo utroligt.
Jeg har bare ikke lige set disse UPS forsøg før - og har allerede videresendt til UPS - som sikkert udmærket kender det allerede.
Tak for svarene.
Avatar billede Hr. Thorsted Mester
07. marts 2021 - 08:10 #4
Hvis jeg husker rigtig, så var det vist transportselskabet Feedex.
Avatar billede Nixon Murphy Praktikant
23. september 2021 - 10:39 #5
Tak for oplysningerne.
Avatar billede Nixon Murphy Praktikant
01. oktober 2021 - 12:23 #6
Faktisk er der nu mange svindlere, især dem, der tilbyder lån eller lån til hurtige penge. Jeg undersøger altid problemet og læser oplysningerne på webstedet https://laanius.dk/ om dette eller det firma, som jeg vil tage penge fra.