Avatar billede candide Mester
28. juni 2009 - 12:59 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Joomla login

Jeg har installeret en ny version af Joomla, men kan ikke rigtig finde ud af at komme i gang.
Hvordan får jeg lavet en login-box, så administratorer med forskelligt niveau kan redigere frontend?
http://www.netmærket.dk/Joomla/
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2009 - 16:00 #1
Loginboksen til administration finder du her: http://www.netmærket.dk/Joomla/administrator/

Log ind med de oplysninger ud valgte under opsætning. I menuen Websted > Brugere (engelsk version Site > Users) kan du oprette nye administratorer og vælge hvilket admin level de skal have.

Hvis du vil have login boks til selve sitet og dets indhold skal du sørge for at modulet "Login form" er aktivt.

Hvis du vil have direkte adgang til administrations login fra din forside skal du nok selv lave et link/menupunkt i dit brugerinface til http://www.netmærket.dk/Joomla/administrator/
Avatar billede candide Mester
28. juni 2009 - 16:20 #2
Det er netop adgang til at redigere fra forsiden jeg ikke kan finde ud af at lave. Jeg kan godt få oprettet de forskellige niveauer af brugere. Men for at de skal kunne redigere, skal de jo kunne logge ind. Denne login box kan jeg ikke finde.
...hvordan finder jeg "Login form" og hvordan gør jeg det aktivt?
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2009 - 18:09 #3
Du kan læse om hvordan du konfigurerer login modulet her:
http://docs.joomla.org/Customising_the_Login_Form_module

Kort version: Vælg Extensions i menuen i admin modul. Vælg Module Manager. I den liste har du modulet Login Form. Klik på det sæt prik i at det skal være aktiveret. Du kan så vælge om det skal ligge i venstre eller højre kolonne.

Når dine brugere først er logget ind vil de så kunne tilgå forskellige redigerings og oprettelsesmuligheder i forhold til artikler. Men hvis de skal ind og administrere sitet i større stil, så skal de logge ind samme sted som du selv logger ind i administrationsmodulet.
Avatar billede candide Mester
28. juni 2009 - 18:43 #4
Hmm, jeg har fundet "Login Form" og jeg er inde for at redigere. Men jeg har ikke de muligheder der er beskrevet i wikien. Det ser sådan ud:
Menu Assignment
Menus:
Menu Selection:    N/A
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2009 - 18:57 #5
Ja, det lyder jo godt nok ikke af meget.

Når du klikker på Login Form får du så ikke et billede lignende dette?
www.faelles.net/test/loginform.jpg

Min version er godt nok på dansk, men øverste boks i redigeringsvinduet skulle gerne se ca. sådan ud.

Hvilken version af Joomla bruger du? (står øverst til højre i administrationsmodulet)
Avatar billede candide Mester
28. juni 2009 - 19:25 #6
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2009 - 09:36 #7
Prøv lige at ændre position til "Left" og se om den så dukker op.

Det virker dog lidt underligt at du under Access Level ikke kan skifte til andet niveau, f.eks. Public. Som det står nu burde egentlig kun administratorer kunne se login formen efter de er logget ind, og det giver jo ikke rigtig mening.

Hvis du vil tjekke om den kommer frem for administratorer som er logget ind kan du sætte sitet offline under Site > konfiguration. Derved tvinger du en loginboks frem i stedet for din forside. Log ind som administrator og se om boksen så er synlig (den vil så være i tilstanden hvor du kan logge af, da du jo nu er logget på).

Det lader til at et eller andet er grundlæggende galt siden du ikke kan skifte Access Level for den boks, men jeg kan ikke lige pege på hvad.
Avatar billede candide Mester
29. juni 2009 - 13:41 #8
Der sker ikke noget ved at skrive left.

Når siden er sat til offline, kommer der et redigeringsikon frem på forsiden, og det virker når jeg klikker på det.
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2009 - 14:01 #9
Ja, jeg vil tro det virker fordi du nu er logget på sitet som en administrator, så får du tilladelse til at se boksen, som dine settings også peger på. Problemet er så at du ikke kan redigere de settings for login formen. Jeg kan ikke komme i tanke om en overordnet indstilling som skulle deaktivere det. Var jeg dig tror jeg at jeg ville slette det hele og sætte det op igen forfra, evt. med dansk brugerflade både for sitet og for admin modulet. Den nyeste version af Joomla er i version 1.5, er det den du har installeret?

Du har 2 problemer i forhold til den form (og evt også i andre modul indstillinger), nemlig at du ikke får den drop down under formens indstillinger hvor du kan vælge et andet brugerniveau for de som i det hele taget kan se formen når den er aktiveret. Den skulle jo gerne stå til Public eller på dansk "Offentlig" som du kan se hvis du sammenligner vores snapshots.

Det andet problem er at du har et N/A ud for Menu Selection, så du ikke kan vælge hvilke sider din login form skal vises på.

Det kan evt. være noget med access til selve sitet eller til mapper i strukturen. Har du fulgt alle efterfølgende vejledninger vedrørende mapper som skal åbnes for skriveadgang?
Avatar billede candide Mester
30. juni 2009 - 09:58 #10
Jeg tror lige jeg prøver forfra.
Avatar billede candide Mester
30. juni 2009 - 11:07 #11
Nu er jeg ved at installere forfra. Kan dette være problemet?
www.netmærket.dk/Joomla/joomlaproblem2.jpg
Avatar billede Slettet bruger
30. juni 2009 - 17:46 #12
Der må jeg blive dig svar skyldig, jeg kan ikke genkende hvorhenne i forløbet du er på det billede.