Avatar billede a/s Nybegynder
10. oktober 2013 - 14:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sum af timer og minutter i Excel

Jeg forsøger at lave et regneark til sum af timer og minutter.

Jeg har defineret cellerne til tt:mm, men sumfunktionen virker ikke:

Resultatet bliver:
15:45
16:11
15:35
11:31
11:44
22:46 - og det er jo ikke korrekt!

Hvad gør jeg galt - og hvordan får jeg det til at fungere?
10. oktober 2013 - 14:49 #1
Formatet skal være [t]:mm for at tælle op over 24 timer.

Det resultat du har fået er det antal timer, der ligger ud over hele døgn.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
10. oktober 2013 - 14:53 #2
Beregninger med timer og minutter kan være lidt tricky.

Må jeg anbefale, at du læser denne artikel:
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/Tid/

I dit tilfælde der, så er det fordi du formater resultat-cellen som tid også, da summen jo giver 2 dage og 22:46.

Altså skal du gange resultatet med 24:
=SUM(A1:A5)*24
...og, formater cellen som et ganske almindeligt tal.

(Eller osse formatere cellen, så den også viser dage, sammen med timer og minutter)
10. oktober 2013 - 15:02 #3
Beregning med tid er IKKE spor tricky. Det kræver bare at man  anvender tidsformatet konsekvent, og IKKE begynder på den slags nødløsninger, som pistolprinsen foreslår.
Avatar billede svla Mester
10. oktober 2013 - 16:41 #4
Lige en lille kommentar

Jeg synes svar #1 og #3 er korrekte, og hvis du så under Filer - Indstillinger - Avanceret Vælger/sætter "Flueben under 1904 dato-system, - så kan du også trække timer fra din sum og så bliver det f.eks vist som - timer.
- Hvis du ikke vælger 1904 dato-system kan din sum ikke tælle % timer.
Avatar billede a/s Nybegynder
10. oktober 2013 - 17:35 #5
Hvad er det eksakt jeg skal gøre, for at få resultatet alene i timer og minutter?
10. oktober 2013 - 17:39 #6
Lave en brugerdefineret formattering af sum-cellen, som beskrevet i #1: [t]:mm

That's it!
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
11. oktober 2013 - 08:16 #7
Og, hvis du ønsker, at arbejde videre med summen, som et heltal, f.eks. udregning med beløb pr. time, så skal du gøre, som jeg skrev i svar#2  :-)

Prøv dig lidt frem med de muligheder, du har fået, her i tråden, og brug den metode, der passer dig bedst :-)
Avatar billede Apprentice Praktikant
17. november 2018 - 10:05 #8
Hvorledes kan man addere fx. 30 timer, til et datoformat 17-11-18 16:35? Så dato og klokkeslet opdateres?

30:00 + 17-11-18 16:35 --> hvor dato opdateres og ligeledes tidspunktet?

På forhånd tak