1 / 10
Den er uden tvivl et af de mest overhypede it-produkter i lang, lang tid. Apples iPad har fået så meget omtale, at firmaets pr-afdeling allerede nu kan gå på sommerferie.
Op til lanceringen blev der skabt en voldsom hype, og den var topchefen Steve Jobs naturligvis med til at sparke endnu mere til, da han viste den nye iPad frem for nylig.
Han var naturligvis begejstret for produktet, som skal revolutionere it-verdenen. Måske har han ret, men hvis ikke, så bliver Apple iPad endnu et af mange produkter, der fløj langt højere end vingerne kunne bære rent markedsføringsmæssigt.
På de næste sider kan du se it-produkter, der også blev hypet vildt, men som slet ikke levede op til forventningerne.
2 / 10
Som alle andre Apple-produkter blev Newton båret frem af en annoncekampagne, der var skruet smart sammen og dertil massiv mund-til-mund-omtale. Den her 'message-pad', som blev lanceret til Newton-platformen i 1993, var i al væsentlighed en tidlig PDA (Personal Digital Assisten) og helt klart en god idé. Problemer med den software, der skulle genkende brugerens håndskrift, skæmmede dog Newtons Message-pad, og prisen på godt 3.500 kroner var for høj til at skabe bred interesser for produktet. Spørgsmålet er så, om den ny Apple Tablet lider samme skæbne?
3 / 10
Idéen bag OLPC eller One Laptop Per Child fik overvældende omtale over hele verden, og forventningerne til den lille, grønne, billige pc, der skulle hjælpe alle de fattige børn i udviklingslandene med at blive klogere, var skyhøje.
Dårlig timing for lanceringen samt en pris, der blev dobbelt så høj som lovet, gav det tiltalende pc-projekt OLPC banesår, og projektet flaksede til jorden som en vingeskudt fugl. Prisen skulle have været 100 dollar, men endte på 200 dollar, styresystemet var en ukendt Linux-variant, og på tidspunktet for lanceringen var små og billige netbooks allerede begyndt at skylle ind over alverdens markeder.
4 / 10
I 2006 lovede Microsoft, at Vista, der afløste styresystemet Windows XP, ville være et så fantastisk produkt, at verden nærmest ikke ville være den samme efter lanceringen.
Det skulle vise sig, at det eneste, Vista havde 100 procent succes med, var at skuffe stort set alle brugere fra Herodes til Pilatus.
5 / 10
Indtjeningsmæssigt var Modern Warfare 2 ikke noget flop. Faktisk fortjente spillet sin hype ved at være den største kommercielle underholdnings-lancering nogensinde. Kritikerne gave dog spillet en ordentlig mavepuster ved at påpege, at spillet bare var "mere Call of Duty", når det blev sammenlignet med den første Modern Warfare.
6 / 10
For 10 år siden red Nintendo på bølge af virtual reality hype med Virtual Boy - en indretning beregnet til at stå på bordet, der skulle bringe 'virtual reality' ind i hjemmet.
Da det nåede markedet, tilbød produktet ikke nogen af de hoved-drejende oplevelser, som var kendt fra spillehallerne, display'et var en monokrom rød farve, og det eneste, du fik ud af at spille i lang tid, var en knaldende hovedpine.
7 / 10
Hvem har ikke hørt om det banebrydende løbehjul, der styres på en nærmest epokegørende ny måde, og som næsten kører hurtigt nok til motorvejen. Men hvor mange har set en i virkeligheden endsige prøvet det aparte køretøj?
Opfinderen Dean Kamen fortalte i 2001, at den motoriserede special-scooter ville ændre den måde, byer var bygget på i takt med, at bilerne gav storbyerne åndenød. Salgstalen trak godt med investorer til, men i dag er det vist mest sikkerhedsvagter i indkøbscentre og turister, der trænger til en på opleveren, som kører Segway.
I al stilhed blev Segway solgt ved juletid sidste år til det engelske selskab JWH Holdings.
8 / 10
Værs'go, Samsung Q1, der kører på en Microsoft platform ved navn Origami, er endnu en voldsomt overhypet dims.
Efter mange små godbidder om Samsungs Q1 og en stærkt markedsført viral reklamekampagne fik Q1 en lunken modtagelse i 2006.
Forventningerne var alt for høje og kunne ikke indfris af den 5.500 kroner dyre gadget, som aldrig fandt sin plads på markedet et sted mellem laptops og PDA'er.
9 / 10
Apples iPhone er et eksempel på, hvad der sker, når producenten ikke stopper hyperiet selv efter, at produktet har fået en lanceringsdato, som det skete for iPhone i januar 2007. Apple blev ved med at offentliggøre små bidder af information hele vejen frem til den egentlige lancering den følgende juni.
Uanset om du kan lide iPhone eller ej, så er det trods alt i bund og grund bare en telefon, som du ikke have behøvet at høre så meget om.
10 / 10
I Danmark håbede Sony for et par år siden at sælge 75.000 eksemplarer af sin PlayStation Portable op til jul, men langede kun 35.000 over disken. En stor skuffelse, der blandt andet bunder i, at den bette PlayStation langt fra levede op til de gigantiske forventninger, omtalen havde skabt.
Trods den storstilede reklamekampagne var konklusionen dengang, at PSP skuffede. At en film til den håndholdte konsol kostede næsten det samme som en film på dvd hjalp bestemt ikke på salget. Og så var der i det hele taget for lidt at bruge PSP'en til.
- En af årsagerne er, at vi har savnet godt indhold til konsollen, sagde direktør Allan M. Hansen fra Nordisk Film Interactive til pcworld.dk for et par år siden.