Annonceindlæg fra IFS Danmark A/S

Er du klar til at lægge arm med den cirkulære økonomi?

Køb-og-smid-væk-kulturen er på retræte.

Flere og flere klimabevidste forbrugere ønsker at forlænge levetiden på deres produkter ved at reparere frem for at kassere. Det stiller nye krav til producenternes it-systemer, for mens det er en simpel ting at håndtere nye returvarer, er det en helt anden sag at administrere returlogistik for brugte varer.

Af Lars Kaaberbøl Kristensen, Senior Principal Solution Architect, IFS

Ifølge en undersøgelse fra maj 2020 offentliggjort i Journal of Sustainability Research er der sket et skred i forbrugernes holdning til bæredygtighed. Hvor bæredygtighed tidligere blev anset for vigtig blandt forbrugerne, sætter de nu handling bag og ændrer deres indkøbsvaner. Dette skifte har stor betydning for erhvervslivet. Bæredygtighed er ikke længere en vision, man kan nøjes med at anprise i skåltaler og corporate feel-good programmer. Bæredygtighed er nu et konkret og vigtigt konkurrenceparameter.

Der er flere steder, virksomheder kan sætte ind for at reducere deres klimapåvirkning. Man kan modernisere sit produktionsudstyr og optimere produktionsprocesserne, så omfanget af spildproduktion formindskes. Man kan også indsamle og genanvende materialer i ny produktion, som vi kender det fra papir- og emballageindustrien. Det ændrer produktlivscyklussen, men er forholdsvis enkelt at administrere, når processerne er på plads.

Returlogistik er en vanskelig disciplin

Anderledes kompliceret er det, når produkter har en vis værdi og enten kan repareres eller opgraderes, før de på ny skaber værdi for forbrugerne. De fleste producenter i dette felt er hverken teknologisk eller systemmæssigt klar til at håndtere dette flow. I en undersøgelse, IFS gennemførte blandt ledere i industrien i 2018, svarede blot ti procent af deltagerne, at deres softwareinfrastruktur kunne håndtere returlogistik ”meget godt”. Over 37 procent svarede, at deres software ligefrem forhindrede dem i at få succes med returlogistik.

Producenterne slipper ikke for at foretage investeringer her, for forbrugerne vil i stigende grad returnere produkter, som de ikke ønsker at smide dem ud. Logistikekspert Bob Trebikcock har i analyser fundet frem til at:

  • I 2027 vil værdien af returprodukter runde tæt ved en billion USD.

  • I dag returneres ca. 30 procent af alle e-commerce varer, mens 10 procent offline-køb sendes retur.

  • 50 procent af de returnerede varer kan ikke sælges igen til den fulde pris.


Når den brugte vare kommer retur..

Uanset om en producent får et brugt elektronikprodukt retur, en controller til noget produktionsudstyr eller en mobiltelefon, så medfører det en række håndteringsmæssige udfordringer. Ønsker kunden fortsat at beholde produktet? Skal der finde en refundering sted, og skal denne gå direkte til kunden eller en tredjepart, som tager produktet tilbage og lagerfører det hos sig? Skal kunden have et erstatningsprodukt, eller skal det tilbageleverede produkt opgraderes? Det er væsentligt mere kompliceret at håndtere, end nye produkter der returneres, som kan føres direkte tilbage til lageret og gensælges.

Endnu mere kompliceret bliver det, hvis der er tale om industrielle produkter, som skal opgraderes hos kunden. Det medfører et returflow af reservedele og komponenter, som ofte går via en tredjepart, der forestår opgraderingsarbejdet. Producenten skal i det tilfælde både håndtere indkommende returkomponenter og refundere hver leverandør i forhold til de aftaler og policies, der gælder i hvert tilfælde. Mange af de returnerede komponenter skal måske repareres og efterses, hvilket igangsætter endnu en stribe processer, der skal håndteres.

Serialisering

I nogle tilfælde genanvender producenter kernen i deres produkt. De stripper det for brugte dele og mindre slidstærke komponenter, genopbygger produktet og returnerer det til kunden. Ofte har kunden krav på at få præcis de samme dele tilbage efter opgraderingen, hvilket medfører krav om serialisering, så servicekontrakter og garantier overholdes.

Rejsen mod en ansvarlig, cirkulær økonomi til gavn for klimaet foretages ikke over natten. Men fremadskuende producenter forbereder sig nu. I takt med at det cirkulære tankesæt vinder frem, vil det påvirke mere end blot de returlogistiske processer. Produktdesigns, materialevalg og måden produkter sælges på vil ændre sig, så produkternes samlede miljøpåvirkning bliver mindre og mulighederne for genproduktion forbedres. Men returlogistik er sandsynligvis den mest universelle disciplin, producenterne skal mestre.

Førende leverandør af forretningssystemer (ERP, EAM, FSM)

IFS™ udvikler og leverer forretningssystemer til kunder over hele verden, som producerer og distribuerer produkter, vedligeholder aktiver og driver serviceorienteret virksomhed. Vores 4.000 medarbejdere hjælper mere end ti tusind kunder rundt om i verden via egne kontorer og vores partnernetværk.

Læs mere om IFS Danmark A/S
Kontaktinfo:

IFS Danmark A/S

Arne Jacobsens Allé 15-17

2300 København S

https://www.ifs.com

Skyen er nøglen til bæredygtig drift

Arbejdet med bæredygtighed kræver indsigt.

Teknologi er afgørende for den grønne omstilling

Trods de store udfordringer under COVID-pandemien ligger interessen for at arbejde med bæredygtighed på et højt niveau.

Volvo har knækket koden til remanufacturing

Remanufacturing indsamler brugte komponenter fra køretøjer over alt i verden og genfremstiller dem i samme kvalitet som nyproducerede komponenter.

Norges største eldistributionsselskab vælger IFS Cloud

IFS Cloud skal anvendes af 1800 brugere for at sikre strømlinede arbejdsprocesser på tværs af hele virksomheden.

Fremtidens energibranche

Fortsat fremgang for fornybar energi kræver intelligente it-løsninger

Smart teknologi skaber lønsom vækst i kølvandet på pandemien

Ifølge Martin Gunnarsson, Senior Vice President i IFS R&D, får Covid-19 virksomheder til at ændre deres digitale forretningsmodel.

ERP skal understøtte netværkseffekten

ERP bliver nøglen til den platformsforretning, der i fremtiden bliver virksomheders stærkeste vækstmotor.

ERP skal ud af osteklokken

Grundfortællingen om ERP har altid været, at det er systemer, der favner alle kernefunktioner i en samlet platform.

Kunstig intelligens spotter vores naturlige begrænsninger

Af Lars Kaaberbøl Kristensen, Sr. Principal Sol Architect, IFS

Julemanden optimerer ruten med IFS Service Management-platform

Julemanden ved, at det I år er vigtigere end nogensinde at sprede glæde og give gaver. Der er ikke plads til fejl, når han skal nå at dele gaver ud.

Enkelhed er rammen om fremtidens ERP-systemer

Enkelhed er den fælles paraply for de 5 store tendenser, der kendetegner fremtidens ERP-systemer.

Overlad arbejdet til maskinerne og styrk lønsomheden

Sådan kan kunstig intelligens give dig flere tilfredse kunder - fra kundeservice til serviceteknikerne i marken.

Her gør robotter en forskel i produktionen

Bas de Vos, Director IFS Labs: Mange af vores kunder er udfordrere i deres branche.

Brexit skærper kravene til forretningssystemerne

Mange danske virksomheder vil blive påvirket, når Brexit realiseres. Virksomhederne skal håndtere nye data, og det vil især kunne mærkes i systemerne.

Hop med på den nye kundetendens: Servitization

Glem alt, hvad du har lært om at sælge det billigste, bedste eller hurtigste produkt. Nu handler salg om servitization.

3 tips fra Beijer Electronics: Sådan bliver din virksomhed mere digital

Den svenske techvirksomhed Beijer Electronics ønskede at forandre og forbedre sit produktudbud og transformere virksomheden med IoT.

Smarte applikationer er solid ballast under finansiel turbulens

2019 tegner til at blive et turbulent år. Hvordan ruster virksomhederne sig bedst til dette? Jeg ser tre tendenser, som CFO’en bør holde øje med.

Er du klar til kunstig intelligens i 2019?

2019 tegner til at blive et spændende år for produktionsindustrien. Året, hvor kunstig intelligens bryder gennem loftet og begynder at skabe værdi.

Se flere indlæg

Se alle annonceindlæg