NemID kan blive adgangskortet til e-handel

FDIH vil gerne have større sikkerhed i forbindelse med handel på nettet, og NemID kan blive løsningen. Der er dog et par forhindringer, der skal fjernes først.

Artikel top billede

Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH) vil gerne sikre sine medlemmer bedre for at undgå svindel i forbindelse med e-handel.

Foreningen har et godt øje til NemID, der nu nævnes som en mulig løsning, som kan identificere de handlende med stor sikkerhed. Hvis det bliver en realitet, skal nøglekortet hives op ad pungen, hver gang der handles bøger eller købes cd'er på nettet.

"Vi har en klar forventning om, at DanID leverer løsninger, der kan bruges bredt i samfundet. Også til e-handel," siger Annette Falberg, administrerende direktør i FDIH.

Foreningen og medlemmerne er allerede i gang med at se på, om NemID kan bruges i praksis.

Indtil nu er tommelfingeren vendt nedad, men det er kun et spørgsmål om tid, før den retning kan blive ændret med 180 grader.

"Vi har foreløbig vurderet, at det er for besværligt at anvende NemID til e-handel. Men når danskerne i større udstrækning er blevet vant til at bruge NemID, er løsningen oplagt som en del af en e-handelsløsning," siger hun. 

"FDIH er løbende i kontakt med DanID, der står for NemID, og vi forventer, at der snart udvikles e-handelsløsninger, men vi ser gerne en enklere løsning end det nuværende nøglekort."

Økonomisk malkekvæg

Ud over den praktiske anvendelse, ser FDIH ligeledes en anden barriere, der skal brydes ned, og den handler om penge.

"Vi er ikke naive omkring betaling for NemID, der forhåbentlig både giver nemme betalinger og sikker identifikation af kunderne. Der er ingen gratis løsninger," siger Annette Falberg.

"Men vores medlemmer skal ikke være økonomisk malkekvæg for et teknisk monopol. Derfor skal økonomien og strukturerne i DanID være helt gennemskuelige, foregå på markedsvilkår og underkastes tilsyn af konkurrencemyndighederne," lyder det fra FDIH-bossen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Arctic Wolf

    Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

    Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Dygtig teknisk IT-medarbejder søges til optimering af KESDH-løsning

    Region Sjælland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil