Artikel top billede

Er god domænenavnsskik blevet en uskik?

Bør internettet overhovedet styres af regler om god skik, og har reglerne som de er i dag overhovedet den rette udformning?

Læs om Sten 'Nets' Axelsens domænesag med PBS.

Det er efterhånden ved at være syv år siden, at de regler, som i dag udgør grundstenen i domænenavnsloven, blev udformet.

Og der er sket meget på syv år.

"Det er helt klart, at de lovbemærkninger, der blev skrevet for seks år siden, ikke længere dækker den situation, vi er i i dag." 

Sådan lød det fra formanden for Difo, der organiserer de danske .dk-domæner, Mads Bryde Andersen, efter en times debat mellem en række af Difos bestyrelsesmedlemmer, og en sal fyldt med repræsentanter fra det danske internetsamfund.  
Debatten foregik under konferencen Internetdagen, som var arrangeret af Difo.

Brug for en opstrammer

Og tilsyneladende var der stor enighed om, at de nuværende regler om god domænenavnsskik har brug for en opstrammer. 

Ikke mindst set i forhold til den række af opsigtsvækkende sager om domænenavnstvister, som igennem de senere år har fundet vej til domæneklagenævnet. 

Senest i forbindelse med at PBS har indgivet klage mod webdesigneren Sten Axelsen, der er ejer af domænenavnet nets.dk.

Bekymrende udvikling

I den sag forventer PBS, der har skiftet navn til Nets, at Sten Axelsen opgiver domænet, på trods af at han har stået som ejer af domænet i 10 år.

"Jeg synes, det er bekymrende, at man kan registrere en virksomhed og så sætte sig i besiddelse af et domæne, som en anden person allerede har registreret, fordi vedkommende måske ikke har taget det i brug," siger Gert Jacobsen, der er direktør i ATZnet og medlem af Difos bestyrelse. 

I det hele taget vækker det bekymring hos mange, at god skik reglerne i høj grad er en vurderingssag, der gør det svært for en registrant at vide, om han er på den rigtige eller forkerte side af god domænenavnsskik.

Blandt andet i forhold til den såkaldte brugspligt, hvor tidligere sager i Domæneklagenævnet har vist, at et domæne ikke opfattes som værende i brug, hvis det udelukkende benyttes til email. 

Det bekymrer Blandt andet Svenne Krap, der er formand for DKUUG og medlem af Difos bestyrelse.

"Mange registrer i dag domænenavne i forbindelse med en online-identitet. Folk forventer blandt andet, at de på den måde kan få en emailadresse, de kan have for evigt," siger han.

Læs om Sten 'Nets' Axelsens domænesag med PBS.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere