Nye privacy-brud på Facebook rammer millioner

Det sociale netværks populære applikationer videregiver personhenførbare data til annoncører i direkte konflikt med Facebooks privatlivs-regler.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Adskillige applikationer på Facebook har videregivet data til annoncører, der gør det let for dem at person-identificere brugere af det sociale netværk, viser en undersøgelse udført af Wall Street Journal.

Samtlige af Facebooks 10 mest populære apps, heriblandt Farmville og Texas HoldEm Poker, videregiver de unikke "Facebook ID"-numre til eksterne annoncører.

Hvert af disse Facebook ID'er er unikt, og hver individuelle profil får tilskrevet et sådant nummer. Søger man efter nummeret, finder man den relaterede Facebook-brugers profil, hvor enhver kan se de informationer, som brugeren ikke har gjort private.

Det inkluderer altid navn, profilbillede, køn og netværk og kan inkludere ting som fødselsdato, arbejde og endda billeder.

Applikationen Farmville, som har 59 millioner brugere, videregiver også denne information om sine brugeres venner.

Mindst 25 firmaer får ifølge Wall Street Journal videregivet disse Facebook ID'er, som de anvender til at opbygge profiler af webbrugere og i visse tilfælde endda til at spore deres aktiviteter på nettet.

Det vides ikke, om udviklerne er klar over, at deres applikationer lækker personhenførbare data.

Rammer også dig

Millioner af Facebook-brugere er ramt af disse privacy-brud - selv de, der anvender det sociale netværks stærkeste privatlivs-indstillinger.

Denne praksis bryder Facebooks regler angående privacy, som påpeger, at applikationsudviklere ikke må videregive brugeres data til eksterne virksomheder, selv ikke hvis brugeren har givet lov til det.

Facebook erkender, at en brugers ID "utilsigtet kan blive delt via brugerens browser elle af en applikation," men det "giver ikke adgang til nogens private informationer på Facebook."

Tredjepartsudviklere er som regel ansvarlige for udviklingen af applikationerne. Facebook har lukket for adgangen til adskillige apps, der menes at have lækket personlige data.

"Vi har omgående handlet for at lukke for alle applikationer, der krænker vores aftalevilkår," udtaler Facebook.

Wall Street Journal navngiver RapLeaf som en af de udviklere, der anvender Facebook ID'er i sin egen database samt videregiver dem til adskillige eksterne firmaer.

"Vi gjorde det ikke med vilje," siger Joel Jewitt, der er vice president for forretningsudvikling hos RapLeaf, til Wall Street Journal.

Facebook oplyser at have planer om at introducere en ny teknologi, der skal sætte en stopper for problemet.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S