Artikel top billede

DSB's sms-spam: En lærestreg til 800.000 kroner

Det var en menneskelig fejl, der kostede DSB 800.000 kroner for ulovlig markedsføring.

Læs også: DSB S-tog politianmeldt for spam-storm

Mon ikke der har siddet nogle folk med røde ører i DSB her i julemåneden?

I går kom det nemlig frem, at en fejlagtig udsendelse af 200.000 sms-beskeder med et tilbud om klippekort var en klar overtrædelse af markedsføringsloven.

Det har medført en politianmeldelse og et bødeforslag fra Forbrugerombudsmanden på 800.000 kroner.

"Jeg synes, det er en høj bøde. Det er en dyr lærestreg, som vi selvfølgelig er meget kede af som virksomhed," siger Kim Munch Lendal, der er chefjurist hos DSB.

Manglende jura

Udsendelsen af sms-beskederne skete fra DSB S-togs marketingsafdeling, som sendte tilbuddet om elektronisk klippekort ud til kundekartoteket, som tidligere havde købt billetter via sms.

"Der man man tænkt, at vi har et godt produkt til vores kunder, lad os komme ud i sommermånederne og få det synliggjort. Så har man ikke tænkt tilstrækkeligt i jura og regler," siger Kim Lendal.

Fejlen har ikke medført nogen konsekvenser for medarbejderne.

Instrukser på koncernniveau

Episoden har til gengæld affødt tiltag, som skal sikre, at det ikke sker igen.

DSB har for alle afdelinger i selskabet lavet en instruks, som præciserer reglerne for elektronisk markedsføring.

"Det fremgår meget klart af den, at hvis der er den mindste tvivl, skal man sørge for at få den juridiske enhed ind over det," forklarer Kim Lendal.

Han fortæller, at sagen rent teknisk går videre til politiet, men at bødeforlægget er accepteret og vedtaget, så der bliver ingen proces.

"Der bliver en betaling, og så kigger vi fremad, og begrænser risikoen alt det vi kan fremadrettet."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere