Columbus fejler med plan for højere aktiekurs

Den plan, som Columbus IT offentliggjorde sidste år, der skulle få aktiekursen i vejret, har kun fået kursen til at spjætte en anelse. Nye initiativer skal øge omsætning og profit i 2011.

Artikel top billede

Kilde: Euroinvestor

Omsætningen for det store it-hus Columbus IT steg fra 2009 til 2010, men faldt i forhold til 2008. Samtidig har den plan for at øge aktiekursen, som firmaet lancerede sidste efterår, været stort set virkningsløs.

For fem år siden var aktiekursen tæt på 10, mens den de senere år har befundet sig under tre og kun bevæget sig marginalt omkring den position.

Samlet set betragter ledelsen 2010-resultatet som "tilfredsstillende" og fortsætter i 2011 med "eksekveringen af selskabets strategi for at øge væksten og profitabiliteten på længere sigt."

Strategien fokuserer på at levere forretningsløsninger til fødevare-, produktions- og detailbranchen.

"I 2010 var markedet stadig tilbageholdende på grund af den globale økonomiske situation, og vi har derfor haft et stramt fokus på at optimere virksomhedens drift," udtaler Claus E. Hansen, koncernchef i Columbus IT.

Columbus IT Partner har droppet den sidste del af sit oprindelige navn, så koncernen nu hedder Columbus IT.

UK og USA er det tunge skyts

Omsætningen steg i 2010 til 867 millioner kroner mod 836 millioner kroner i 2009, og driftsresultatet EBITDA - resultat af primær drift før afskrivninger og nedskrivninger - steg fra 35 til 50 millioner kroner.

Særligt på de vigtigste vækstmarkeder i Storbritannien og USA har Columbus IT skabt vækst i 2010. I Storbritannien er omsætningen steget med 42 procent, men den nordamerikanske omsætning er steget med 18 procent til 113 millioner.

"UK og USA er det tunge skyts i vores fokuserede branchestrategi, og en stor del af Columbus IT's samlede ekspertise og indsigt i de tre vertikaler stammer fra erfaring med globale projekter i disse lande," udtaler Claus E. Hansen.

På trods af store planlagte udgifter i 2011 forventer Columbus at øge EBITDA med 10 procent til omkring 55 millioner kroner, mens omsætningen forventes at lande på cirka 930 millioner kroner.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S