Amazon: Beklager, men jeres data er væk for evigt

Amazon opgiver nu at redde de sidste data efter det store nedbrud på selskabets cloud-tjeneste. Se her, hvor alvorlig sagen er.

Artikel top billede

Læs også:
Stort nedbrud hos Amazon sår tvivl om skyen

En af verdens største leverandører af cloud-tjenester, Amazon, er efter flere dage med alvorlige nedbrud på systemerne blevet nødt til at sende triste mails til en række kunder.

"Vi er meget kede af det, men i sidste ende har vores anstrengelser for manuelt at redde jeres data været forgæves," skriver Amazon i mailen, som Business Insider har fået kendskab til.

Der skulle være tale om en relativt lille mængde tabt data i forhold til den totale datamængde, som Amazon ligger inde med for kunderne.

Men selv en meget lille procentdel af den totale mængde data vil, når man har Amazons størrelse, være katastrofalt for nogle virksomheder.

Amazon er stadig ikke kommet med nogen officiel forklaring på, hvordan selskabets systemer kunne fejle så katastrofalt, som det skete.

Derfor er det stadig uvist, hvordan cloud-leverandøren kunne miste nogle kunders data permanent.

Kunder straffes dobbelt

De kunder, der har mistet data, kommer oven i købet til at betale ekstra for ødelagt data.

I mailen til de berørte kunder skriver Amazon nemlig, at selskabet har lagt de data, som Amazon har reddet, ud til kunderne, men at dataene er i så dårlig stand, at de næppe kan bruges.

Derfor minder selskabet om, at kunderne skal slette de ødelagte data, som Amazon har lagt ind, hvis de ikke ønsker, at betale for den plads, de optager.

Mister 11 timers data

En af de virksomheder, der er ramt af den permanent forsvundne data, er webtjenesten Chartbeat, der leverer analyseværktøjer til hjemmesideejere.

"Omkring 11 timers historisk data kunne ikke reddes, og vil fremstå som små huller i tidslinjen," skriver Chartbeat til sine kunder.

Selv her mange dage efter det alvorlige nedbrud, er der i skrivende stund stadig problemer med en række services, afslører Amazons statusside.

Har din virksomhed miste data i nedbruddet, vil Computerworld gerne høre fra dig.

Læs også:
Stort nedbrud hos Amazon sår tvivl om skyen

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S