Artikel top billede

CSC-debat: Dårlig ledelse er roden til nedtur

Er lønnedgang eller innovativ ledelse løsningen på at fastholde og skabe kloge it-arbejdspladser i Danmark? Hør en tænketanks argumenter.

Læs også: CSC-debat: "Vi har verdens næsthøjeste lønninger"

Innovativ ledelse.

Det er nøglen til at skabe højtuddannede danske arbejdspladser, herunder it-arbejdspladser, i Danmark.

Samtidig er det innovativ ledelse, der i sidste ende skal sørge for, at de højtuddannelse beholder deres nuværende løn, mener direktør Lars Andersen fra Arbejdernes Erhvervsråd.

Udmeldingen kommer i kølvandet på den liberale tænketank, Cepos, der siger, at it-folk presses så meget fra udlandet, at de er nødsaget til at gå ned i løn.

"Men vi ser i vores fremskrivninger, at der bliver mangel på højtuddannet arbejdskraft herhjemme," siger Lars Andersen og fortæller, at han ikke er bekymret for en trussel fra udlandet.

"Men det betyder jo ikke, at vi bare skal lægge armene over kors," siger han og peger på, at vejen frem ikke er lønnedgang, men innovation.

"Innovativ ledelse skal skabe danske it-arbejdspladser i fremtiden," siger Lars Andersen.

Dårlig ledelse

Han ønsker ikke direkte at kommentere på CSC-konflikten, men fortæller generelt, at et pres på en forretning i ligeså høj grad kan skyldes dårlig ledelse som alt muligt andet.

"De 1.000 fyringer i Nokias udviklingsafdeling er eksempelvis et udtryk for, at selskabet har sovet i timen og ikke har forstået brugernes ønsker," siger han.

Her kunne god og innovativ ledelse måske have været nøglen, fortæller Lars Andersen.

Læs også: CSC-debat: "Vi har verdens næsthøjeste lønninger"




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere