Derfor går de store megaprojekter altid galt

Klumme: Vi skal væk fra monolit-mainframe-kulturen, hvor en løsning er et mere eller mindre fastlagt projekt med en start, en specifikation, en udvikling, en test og en afslutning.

Artikel top billede

It-løsningsprojekter til en halv milliard kroner eller mere er det rene vanvid. Ikke desto mindre ser man stadig sådanne projekter forsøgt gennemført.

Det er, som om vi stadig lever i en mainframe-verden med de dogmer, der blev opfundet for 50+ år siden.

I Sverige har en rapport anbefalet, at et ERP-megaprojekt i forsvaret skal droppes - altså efter at man HAR investeret 600 millioner ... godt nok svenske kronar, men alligevel.

Til gengæld sparer man i omegnen af 1.000 millioner kroner ved ikke at fortsætte det håbløse projekt.

Også i Danmark ser vi sådanne projekter. For eksempel måtte en dansk VVS-grossist pludselig se regningen for sit ERP-projekt svulme op med 100 millioner kroner.

Det er velkendt, at sådanne megaprojekter kan fejle.

Forskning peger som regel på, at store it-projekter fejler på grund af manglende ledelse, for uklare målsætninger eller dårlige projektværktøjer.

Det er så antagelsen, at man bare skal gøre det bedre, så skal det nok lykkes.

Ja, ingen kan vel være uenig i, at mange projektforløb kan forbedres, hvis vi var bedre til at lære af erfaringerne - og ikke mindst, hvis der var afsat penge nok til projektet til faktisk at gennemføre det, som bøgerne siger, man skal.

Det er dog stadig et stort spørgsmål, om virkelig store projekter kan reddes på den måde. Altså dem, som vi også inden for it kan kalde for megaprojekter, uden at der er tale om en bro til Femern.

Ubrugelig business case

Sådanne megaprojekter kan i virkeligheden være en håbløs mission.

Det har en af Danmarks førende forskere i megaprojekter, Bent Flyvbjerg, forklaret.

Han blev headhuntet fra en stilling som professor ved Aalborg Universitet til at etablere forskningen på dette område ved Oxford University.

Derfor bliver projekterne altid dyrere og tager længere tid

Flyvbjerg gør rede for, at det er umuligt at lave præcise kalkuler på megaprojekter, og derfor bliver de altid dyrere og tager længere tid end beregnet - og derfor holder business case'n ikke, hvis den i det hele taget kunne laves. Det er katastrofalt.

Grundene til, at kalkulerne ikke holder, er blandt andet, at information bliver forældet på grund af projekternes levetid samt overdreven optimisme omkring omkostningerne og fordelene ved løsningerne.

Inden for jernbaneprojekter har Flyvbjerg fundet frem til, at 84 procent af projekterne estimerede trafikken meget forkert, og i ni ud af 10 tilfælde var man for optimistisk - og dette billede er IKKE blevet bedre gennem årene. Så det, at man lærer af historien, er noget vrøvl.

Under overfladen

Løsningen er selvfølgelig helt anderledes metoder til udvikling og udrulning af projekter.

Inden for it snakker vi blandt andet om agil udvikling, pilotprojekter og nedbrydning i mindre projekter som gode skridt på vejen.

Men at ændre metoder og værktøjer er kun at skrabe i overfladen.

I bund og grund er det et spørgsmål om mentalt at ændre tankesættet om, hvad "en løsning" er.

Vi skal - langt om længe - væk fra monolit-mainframe-kulturen, hvor en løsning er et mere eller mindre fastlagt projekt med en start, en specifikation, en udvikling, en test og en afslutning ofte mange år senere.

Det er heldigvis en udvikling, som cloud computing og apps i disse år er med til at skubbe til - og som vi om 10 til 20 år vil have en helt anderledes opfattelse af.

Per Andersen er principal consultant i Capgemini.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car