Internetudbyderne og rettighedshaverne i USA er gået sammen i kampen mod fildelerne.
Fremover vil amerikanske pirater kunne komme ud for, at deres internetforbindelse bliver sænket i hastighed eller helt lukket, hvis musik- og filmindustrien mener at kunne bevise brud på ophavsretten.
Men først vil kunderne dog modtage advarselsbreve, hvis rettighedshaverne fanger dem med fingrene i kagedåsen, skriver New York Times.
Udbyderne skifter rolle
Før i tiden har rettighedshaverne måtte sagsøge internetudbyderne, før udbyderne ville udlevere kundedata.
Men den nye aftale markerer et skift i forholdet mellem de to grupper.
Holdningsændringen fra internetudbyderne kommer ikke mindst i lyset af, at selskaberne nu selv ønsker at sælge musik og film - af den lovlige slags - til sine kunder.
Og rettighedshaverne har indset at de kæmpe store erstatningskrav, der kommer som lyn fra en klar himmel, ikke har den præventive effekt, der har været ønsket.
Det er musik- og filmindustrien, der har ansvaret for at levere beviser for overtrædelser af ophavsretten til internetudbyderne, der så har ansvaret for at håndhæve de forskellige straffe.
Internetudbyderne vil derfor ikke afsløre kundernes identitet over for rettighedshaverne.
Kan være på vej i Danmark
Modellen med advarselsbreve er ikke fjern fremtid i Danmark.
Et udvalg under Kulturministeriet har allerede arbejdet med en model, hvor danske internetkunder først får to advarselsbreve, hvorefter rettighedshaverne kan gå til angreb.
Ligeledes har Telia i flere år sendt advarselsmails til sine kunder efter henvendelse fra musik- og filmindustrien.