Yahoos omsætning får et ordentligt hak nedad

Yahoos omsætning for andet kvartal er faldet med 23 procent siden sidste år. Læs her, hvor skoen trykker.

Artikel top billede

Yahoos samlede omsætning tog et ordentligt dyk i andet kvartal, fordi firmaet er i store problemer på området for bannerreklamer, hvor Yahoo ellers historisk set har været markedsleder.

Selskabet formåede dog alligevel at øge sin profit med 11 procent.

Den samlede omsætning for de tre måneder, der sluttede den 30. juni, faldt 23 procent i forhold til sidste år og endte på 6,3 millarder kroner, fremlagde Yahoo tirsdag.

Fratrækkes provision og gebyrer til partnere, blev nettoomsætningen på 5,6 milliarder kroner, hvilket er fem procent mere end i 2010 og under analytikernes skøn på 5,8 milliarder kroner.

Google og Facebook tager markedsandele

Yahoo forklarede faldet i omsætningen med en række forskellige faktorer, herunder deres aftale med Microsoft om at levere annoncer til Microsofts søgemaskine Bing, som ikke har givet den forventede indtjening og deres afståelse af jobsitet Hot Jobs.

Det største problem for Yahoo er dog, at firmaets bannerreklame-forretning ikke gjorde det så godt som forventet.

"Vi oplevede svaghed i omsætningen på bannerreklame i sidste halvdel af andet kvartal grundet de omfattende ændringer, vi har foretaget i vores salgsorganisation for at positionere os til mere markant vækst inden for bannerreklamer i fremtiden," forklarede Yahoos administrerende direktør, Carol Bartz, i en udtalelse.

Yahoo har været førende på markedet for bannerreklamer siden sidst i 90'erne, men har på det sidste oplevet kraftig konkurrence fra Facebook og Google, som begge vokser meget i annonce-markedet.

Men på trods af faldende omsætning præsterede Yahoo stadig at komme med et forbedret resultat, da nettoindtjeningen steg med 11 procent til 1,2 milliarder kroner.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse